volvo skrev:
Vad man då skall tänka på är ju att myndigheterna under tidens gång påfört nybyggen mer krav som innebär fördyringar.
Ex.vis strängare energiregler, större krav på handikappanpassning, OVK-besiktning, certifieringskrav m.m.

Dessutom har de personliga kraven på vad ett hus ska innehålla höjts med tiden. Idag vill man ha större boytor, mer teknik i form av data/tv/tele, öppet upp till nock, golvvärme, stora badrum med kommoder och bubbelbad, skjutdörrar vid garderober etc. Sådant är såklart inte heller gratis.
Nej.

Byggnadsprissindex ska vara utformat så att det inte påverkas av standardhöjningar eller ändringar i regelverken.

Vi hade exakt samma diskussion i en annan tråd. I det här http://www.byggahus.se/forum/priser...upp-eller-ner-snillen-spekulerar-39.html#1150 inlägget försökte jag förklara hur det är konstruerat.
 
Nyfniken skrev:
Att vi har jättelåga byggpriser eftersom priserna på begagnade hus är historiskt låga?
Dumma dig inte, att vi har höga begagnatpriser pga de höga byggskostnaderna så klart.
 
-MH- skrev:
Dumma dig inte, att vi har höga begagnatpriser pga de höga byggskostnaderna så klart.
Tack, du skrämde mig.

Jag menade inte att peka ut orsak och verkan. I vilket fall så är vi överens.
 
-MH- skrev:
Dumma dig inte, att vi har höga begagnatpriser pga de höga byggkostnaderna så klart.
Men det låter ändå lite långsökt att det är det höga byggkostnaderna som skulle ha drivit upp huspriserna. Det byggs ju inte så mycket i förhållande till hur många bostäder som byter ägare varje år. I storstäderna är det ju inte så lätt att hitta tomt att bygga på oavsett byggkostnad så för de flesta är ett nybygge inget alternativ.

Det är lättare att föreställa sig att höga bostadspriser har gjort det lättare för byggföretag att öka sina marginaler. Och om det inte är bostadspriserna som är orsaken, vad är det då som har gjort att byggkostnaderna har ökat?
 
Redigerat:
Att det är så höga begagnat priser har ju med den dumma svensken som köper vad som helst för vilka pengar som helst. Kolla i Stockholm, där är 3mille standard för vilken skit villa som helst. Vet ett par i min närhet som köpte ett gammalt radhus från tidigt 60-tal med en del renoverings behov. För 3,1mille. Och dom tycke de var rätt billigt ändå. De e ju sjukt. Har budget på min villa 2,5mille. Då är det inget behov av renovering
 
Zebba skrev:
Kolla i Stockholm, där är 3mille standard för vilken skit villa som helst. Vet ett par i min närhet som köpte ett gammalt radhus från tidigt 60-tal med en del renoverings behov. För 3,1mille.
Nu betalar man ju kanske inte bara för huset, utan även för den där frimärksstora plätten huset står på.
 
Zebba skrev:
Att det är så höga begagnat priser har ju med den dumma svensken som köper vad som helst för vilka pengar som helst. Kolla i Stockholm, där är 3mille standard för vilken skit villa som helst. Vet ett par i min närhet som köpte ett gammalt radhus från tidigt 60-tal med en del renoverings behov. För 3,1mille. Och dom tycke de var rätt billigt ändå. De e ju sjukt. Har budget på min villa 2,5mille. Då är det inget behov av renovering
Nu blir jag lite nyfiken: Klara du att bygga en villa i stockholms län för 2.5 mkr inklusive tomt ?
Ligger tomten långt ut då eller hur kommer du ned så lJag har tittat genom åren, så även i år innan vi köpte nuvarande hus, och tomtpriserna ca 2-3 mil från stockholm ligger ju på iaf 800tkr-2.4 mkr - sen skall man bygga på det

/K
 
Zebba skrev:
Att det är så höga begagnat priser har ju med den dumma svensken som köper vad som helst för vilka pengar som helst.
Det kan ju vara så att man faktiskt köper begagnat för att slippa frimärksplättarna med... Sen finns ju byggnadsvårdsintresserade som kanske inte riktigt hunnit med att lära sig älska charmen och estetiken i de hålögda Älvsbyhusen och Smålandsvillorna... ;)
 
Gammal tråd, men kan inte motstå att kommentera.

En sak som inte kommit upp ovan, men borde vara en av de största faktorerna som påverkar byggpriserna är de enormt höga skatterna på arbete och företagande som är i Sverige, plus att Sverige samtidigt har en av de högsta momssatserna i EU. Inte kostar det 4-500kr i timmen att ha en byggare i England, inte ens i London.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.