harry73
L Leif i Skåne skrev:
Dom flesta bränder i skog och mark orsakas av katalysatorer på bilar !!
Även om det inte skulle vara sant, är det väldigt bra att veta att katalysatorer kan orsaka brand så som du beskriver.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Har du belägg för det påståendet?
Påståendet verkar i alla fall inte baserat på MSB:s statistik.
https://ida.msb.se/ida2#page=a0128
Skärmdump av MSB:s statistik över skogsbränder med grafer och orsaksfördelning i diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som jag tycker är intressant i statistiken är att vanligtvis förekommer brand i produktionsskog, annan skog och gräsbränder i lika stor omfattning. Men när det börjar brinna på riktigt, är det framförallt produktionsskog som brinner upp.

Då undrar jag hur produktionsskog ändrar sig från annan skog, att det kan bli så stora och svårsläckta bränder där. På något sätt känns det att man i produktionsskog ändrar den naturliga balansen som hämmar elden.
Kan det vara så att skogsägare sänker grundvattennivån för mycket, eller att arealerna är för stora.

Jag vet i alla fall att om det skulle finnas en annan industri i Sverige som brinner lika mycket som skogen, skulle det bli hårda krav på ägarna att anpassa verksamheten.

Vi borde kanske börja fundera hur vi kan få ett mer hållbart skogsbruk och kräva att skogsägarna börja tillämpa den.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på vad det är det finns stora ytor av?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D09
harry73 harry73 skrev:
Påståendet verkar i alla fall inte baserat på MSB:s statistik.
[länk]
[bild]

Det som jag tycker är intressant i statistiken är att vanligtvis förekommer brand i produktionsskog, annan skog och gräsbränder i lika stor omfattning. Men när det börjar brinna på riktigt, är det framförallt produktionsskog som brinner upp.

Då undrar jag hur produktionsskog ändrar sig från annan skog, att det kan bli så stora och svårsläckta bränder där. På något sätt känns det att man i produktionsskog ändrar den naturliga balansen som hämmar elden.
Kan det vara så att skogsägare sänker grundvattennivån för mycket, eller att arealerna är för stora.

Jag vet i alla fall att om det skulle finnas en annan industri i Sverige som brinner lika mycket som skogen, skulle det bli hårda krav på ägarna att anpassa verksamheten.

Vi borde kanske börja fundera hur vi kan få ett mer hållbart skogsbruk och kräva att skogsägarna börja tillämpa den.
Är inte mer eller mindre all skog i Sverige produktionsskog. Dvs den omsätts och förnyas.

Edit.


Av Sveriges totala landyta på närmare 41 miljoner hektar räknas cirka 28 miljoner hektar som skogsmark. Av dessa är cirka 23 miljoner hektar så kallad produktiv skogsmark - dvs mark som producerar minst 1 skogskubikmeter per hektar och år.”
 
harry73
Det är sant, men skulle det bara handlar om ytor borde nedbrunnen areal producerande skog alltid vara högre än icke producerande skog.
Nu är avbränd areal producerande och icke producerande skog lika stor år 2007 och från 2010 till 2013 för att vara 3 till 10 gånger så stor de andra åren.
 
Man bränner ju av en del naturvårdsmark om det inte blir naturliga bränder. Det kanse är det som syns i statestiken.
 
harry73
Kom gärna med fler möjliga förklaringar, för jag undrar verkligen.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du belägg för det påståendet?
Om du syftar på katalysatorer / avgasrör så var det en brand söder om Perstorp för ett antal år sedan.
Dom som orsakade branden hade stannat bilen gått ut och upptäckte att det brann under bilen i torrt gräs, dom hann flytta bilen och slog larm men hade inget att släcka med.

34,3% av alla bränder i skog har ingen känns orsak.
Just en bil som stannar på vägkanten i några sekunder vid ett möte märker inte att dom startade en brand, dom kör vidare till nästa möte! :worried:

Det skulle vara intressant om brandmyndigheterna gjorde en test på det torra gräset som finns i dag längs alla skogsvägar och filmade förloppet så det kunde visas för allmänheten.

Det är konstigt att alla storbränder startade inom några veckor, var inte folk ute o kollade efter skogsbrand tidigare? Det har varit torrt i 3månader

Normala år är det bara en kort tid efter snösmältningen som dett torra fjolårsgräset är brandfarligt sedan har nytt grönt gräs växt upp och det hinner inte ta fyr vid ett möte på en skogsväg, men i år är allt gräs torrt som fjolårsgräs!
 
Redigerat:
harry73
Man har alltid något att släcka med. Bilmatta, jacka, man kan trampa på elden, man kan kissa på elden, osv.

I början är har man många möjligheter att släcka elden.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I början är har man många möjligheter att släcka elden.
Nästan alla storbränder kunde släkts dom första 3 minuterna om rätt person varit på plats.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Sant, och därför är det viktigt att påminna folk att man kan släcka med vad som helst.

Jag hittade för övrigt en brand i Perstorp som troligtvis startades av en katalysator, men här handlade det om ett militärfordon. De har säkert brandsläckare med sig

[länk]
Det stämmer jag var inte säker på att de var militärer eller civila men det var avgasröret som var orsaken och dom kunde inte släcka själv, några ha brann av.
 
harry73
Sedan är det lätt att förlora förståndet när det börjar brinna.
Jag hade en kastrul med lite olja i på spisen och skulle hjälpa dottern med läxan.

Plötsligt sa det whooff och det blev mycket ljusare i köket. Jag tog av kastrullen och ställde den vid diskbänken. Som tur är kom jag på att inte hälla vatten i (det var min första tanke). Sedan blev jag stressad och tog handduken och la den över/i kastrullen. Värre än så blev det inte som tur är, men dottern undrade varför jag inte tog brandfilten som hänger i närheten, och locket fanns säkert också i närheten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Det var inte faktumet att katalysatorn kan antända jag tvivlade på. Utan påståendet att det var den vanligaste orsaken. Det ska finnas en värmesköld som minskar risken. Men den saknas nog på många äldre bilar.
 
hsd
Förr fanns brandgator i skogen och ledningsgator , numera ska det produceras maximalt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.