bonnen skrev:
Jag har tatt 600kronor för granen, dom flesta betalar men en del vägrar då tittar jag ilsket på dom och talar om vad för sorts mäniskor dom är....
Faller inte olovlig julgranshuggning under stöld? Och i så fall har man inte rätt att göra en medborgararrest eller vad det heter? Bind fast dem vid närmsta gran och ring farbror blå. :)

600 spänn, då låter du dem komma billigt undan...;) Hade jag haft skog så hade jag låtit sådana lågt stående människor uppleva ett Blair Witch Project korsat med Delivarance.

/Kalle
 
Har kommit fram till att det är en summa som dom flesta betalr utan att gnälla. Ringde polisen en gång men det enda jag fick till svar vara att det är ju ändå jul.. sen sket dom i det.
 
bonnen skrev:
Har kommit fram till att det är en summa som dom flesta betalr utan att gnälla. Ringde polisen en gång men det enda jag fick till svar vara att det är ju ändå jul.. sen sket dom i det.
Haha, ja det är ju ändå jul, jag kan ju lämna min ytterdörr öppen när jag går till jobbet, så kan folk komma och hitta lite gratis julklappar. Om de nu kan hitta nåt av värde vilket jag tvivlar på...
 
Har haft kontakt med skogsbolaget. Dom skulle skicka över en gubbe och kolla upp saken.
Sen ska jag mäta ordentligt men tomtpinnarna har inte flyttats så jag är rätt säker.

Hörde med umeåkommun, dom tippade på ett skadestånd på ca 80.000. Och att jag skulle ta in en trädgårdsvärderare fråd trädgårdssällskapet.

Men först ska jag höra vad bolaget har för bud, och det bör ske direkt efter helgerna.

Dessutom tog dom en annan storgran som stod mitt på linjen, den hade blåst av vid roten i våras och fallit på grannens mark.
Det är väl egenmäktighet det med ?
 
Håll oss underrättade! :) Ska bli spännande att höra om bolaget försöker komma med skambud eller om de är ärliga och hyggliga. Och hoppas nu att du har rätt om tomtgränserna!

Rörande den andra granen så låter det ju som om du borde ha del i den kakan om det är så att den stod på linjen. Har de gått efter den andra gränsen så är det ju omedvetet från deras sida men rätt ska ju vara rätt.

Håller tummarna!
 
errorflynn skrev:
Dessutom tog dom en annan storgran som stod mitt på linjen, den hade blåst av vid roten i våras och fallit på grannens mark.
Det är väl egenmäktighet det med ?
I min värld, så har man väl rätt att ansa grannens träd om det sticker in på ens egna tomt.
i så fall, så kan man väl lugnt säga att den där granen befann sig på grannens mark.. ;)
 
Jag tror att reglerna är så att om ett träd står mitt i linjan så är det den som hugger ner trädet först som får ta det. Visst kanske det varit trevligare och snällare om du fått tagit det till ved, men tyvär så är det lite av djungelns lag just med träd mitt i linjan.
 
Strunt samma i trädet som stod på linjen. Men trädet som stod på min tomt ska jag strida för.

Inköpschefen på skogsbolaget var förbi före jul. Han hade med sig markägaren som sålt avverkningen.
Han sa att det inte gick att ifrågasätta att trädet stod på min tomt. Och han sa att det får du och grannen göra upp sinsemellan.

Han hade skjutit över skulden på min 65 åriga granne och fått han att tro att det var han som gjort fel. Jag sa att han inte hade nåt med saken att göra. Markägaren som är min granne började ändå bråka och då sa inköparen. "Se där vad som händer med grannsämjan" är det värt att bråka om ett träd.

Jag sa åter att det är bolagät som avverkat på min mark och det är dom jag kommer att kräva skadestånd av. Han undrade då om jag tänkt mjölka dom. Givetvis ska jag ha ersättning för trädet enligt praxis. Jag hänvisade till kommunens parkchefs rekommendation på 80000, vilket var vad dom skulle kräva av en privatperson som fällt ett kommunträd.

"JA DÅ FÅR DU TVISTA - GOD JUL!!" Och så gick han. Kom på senare att jag borde bett inköparen ta med riset när han ändå var där så slipper han få räkning på det med.

Jag har tänkt begära 100000 för trädet, plus att dom tar bort stubben och riset samt återställer marken eller betalar 15000 och då gör jag det.

Jag tycker det var väldigt fult gjort av inköparen att flytta över skulbördan till markägaren och blanda in grannsämjan.
Dessutom undrar jag hur nära en villatomt man får avverka. Det är flera grannar som har fått hygge in på tomten.
Dom är heller inte så nöjda. Vad säger skogsvårdslagen ?
 
Stå på dig.
Det är ju så att i sådana här situationer så blir motparten alltid förbannad när han märker att han kanske behöver betala.
Hade mannen från skogsbolaget varit säker på sin sak så hade han tagit ditt krav om 80 000 kr med ett leende,eller hur.
 
Du argumentarer alltså om ETT träd, visst, självklart ska skogsbolaget rensa och snygga till din tomt, men 100k för ett träd. Ni måste ha lite att göra norr om Sundsvall.
 
Jag skulle tro att den du får processa mot i detta fall är inte skogsbolaget utan skogsägaren!

Det är skogsägarens ansvar att se till att det finns klara och markerade gränser (vilket jag förstår att det fanns). Det är inte din sak att ge skogsbolaget direktiv utan skogsägaren! Och i det här fallet har nog inte skogsägaren get dessa viktiga direktiv om granen som stod på DIN tomt!

Jag skulle boka ett första möte hos en jurist med bakgrund av sådan här frågor (väl använda pengar), och sedan utgångs punkt ifrån mötet med juristen boka ett möte med skogsägaren!

Sedan är det upp till skogsägaren att driva det vidare mot skogsbolaget eller om ta med dem i diskussionen direkt. Men jag tror dock att det är vikigt att göra klart för skogsägaren att det är han som kommer få kravet riktat emot sig inte skogsbolaget!

Sedan är det ju givetsvis upp till dig att bedömma om vilket krav du ska ställa, men att tro att en vanlig picia abies skulle generera 80k är nog bara att drömma inte ens som affektionsvärde. Var rimlig och begär något sunt + plus bryting av stubben, det tror jag du kommer att tjäna mycket på.

/LK
 
rockles skrev:
Här har byggahus jurist svarat på detta problem:

"FRÅGA (2007-12-10):
Jag har en fråga som rör trädfällning och ersättning. Det är nämligen så att vi håller på och bygger hus och i samband med att vi skulle göra i ordning grunden så blev vi tvungna att fälla några träd på tomten. Tyvärr så fällde vi (genom en vän som är grävmaskinist) en stor björk som tillhörde grannen vilken vi självklart tog på oss allt ansvar för samt informerade grannen omgående om det inträffade. Grannen är sommargäst och bor där bara på sommaren. Grannen tyckte självklart att detta var tråkigt och jag erbjöd mig omgående att plantera buskar/häck eller liknade för att gott göra det hela men grannen ville fundera på det vilket jag tyckte var helt OK. Nu har grannen kommit tillbaka och vill ha 100 000 kr för björken. Finns det någon rättspraxis i denna typ av frågor och vad är en skälig ersättning för en björk, ca 1,2 m i diameter. Hur bör jag gå vidare? Kan jag ersätta björken med en ny som kompensation?

SVAR:
Under förutsättning att fällningen av grannens träd har skett genom oaktsamhet så föreligger skadeståndskyldighet gentemot grannen. Skadestånd utgår enligt praxis med kostnaden för att återplantera ett motsvarande träd. Skulle trädet ha varit dött eller skadat på något sätt så skall detta påverka ersättningen. För bedömning av vad en återplantering skulle kosta så bör du kontakta något företag som arbetar med trädplantering. Om du är i behov av ytterligare juridisk rådgivning så bör du vända dig till en advokat.
/Filip Rydin"
Hade jag fått en björk med stamdiameter på 1,2m fälld, så hade jag dragit det till domstol. Det bör nämligen ha varit en av Sveriges tio grövsta björkar.
 
Om björken var 1,2 m i diameter så är det nog du som ska ha pengar som tack för hjälpen att fälla den...
Enligt min erfarenhet är björkar i den storleken alltid lite halvruttna och börjar bli lite farliga.

Sen är jag helt oförstående till nivåerna som en del här tycker är rimliga ~100000kr för ett träd!
Om ni verkligen tycker det så borde ni ju vakta det bra mycket mer noggrannt.
 
?!?!

Hur är det med äganderätten i sverige. Enligt vissa inlägg verkar som att man ska vara tacksam för att någon åsamkat skada på egendomen ? Enligt vissa inlägg här.

Jämför med att nån skulle vara oaktsam och råkar backa över en lekstuga på någonstomt. Givetvis skulle ni ha krävt att skadorna ersattes ? Skulle ni ta argument som, det skulle ha kostat dig xxxxx kr att riva den, eller dina barn har ju ändå växt upp, eller lekstugan var ju ändå rätt ful.

Kommunens parkchef kräver 80' av en privatperson om denne fäller ett kommunträd. Har hört med en trädgårdsföreing som sa att rimligt är att begära 100' + ett nytt träd eller ersättning för att plantera ett nytt.

Hörde med skogsvårdsstyrelsen, trädet som fällts på min tomt är inte deras bord. Däremot anser dom att skogsbolaget struntat i vissa regler som gäller när avvekning sker i närheten av hus. Bla står i anmälan om avverkning att överenskommelse ska göras med husägarna om vilka träd som husägarna önskar vilja ha kvar utanför tomtgräns.

Ingen sådan överenskommelse har gjorts. En granne hade märkt upp några träd och talat om det för markägaren men skogsbolaget högg ner dom iallafall.

Tjänstemannen på skogsvårdsstyrelsen ringde upp inköparen på skogsbolaget. Har inte fått återkoppling än.
 
errorflynn skrev:
Kommunens parkchef kräver 80' av en privatperson om denne fäller ett kommunträd.
Undrar om det är samma sak när kommunen hugger ner fel träd hos privatperson? :)
Vet inte hur det gick för familjen som blev av med sin gran.

http://www.expressen.se/1.501366
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.