Vi har just köpt vårt drömhus, med enskilt läge i skogen.
I väntan på tillträdet om två veckor åkte vi förbi igår och såg till vår förskräckelse att skogen mitt emot vårt hus förvandlades till ett kalhygge.
När vi med ledning av den kontaktinformation som fanns på virkeshögarna kontaktade skogsägaren, fick vi veta att ytterligare avverkning kommer att ske rumtomring vår tomt de närmaste åren.

Vi tyckte att vi gjorde alla kontroller innan köpet, men missade tydligen denna.

Kontraktet är skrivet och vi vet att vi hade undersökningsplikt.
Frågan som vi ställer oss är om man kan göra något - att huset rasar i värde tar vi för givet.

Några funderingar:
Har skogsägare skyldighet att upplysa grannfastigheterna om avverkning?
Om säljaren kände till den kommande avverkningen, var han skyldig att upplysa oss om detta?

Som sagt, vad kan man göra?
 
Skogen växer upp igen. Det är inte er tomt det handlar om. Det är bara att gilla läget.
 
Att skogen växer upp, det förstår vi. Likaså att det inte går så snabbt och att man får avverka sin egen skog.

Vad vi undrar är om man kan göra något om säljaren kände till den kommande avverkningen. Som det nu är så står vi där med ett hus som har kraftigt minskat i värde innan vi har flyttat in.

Svårt läge att gilla, men vi kanske blir tvungna.
 
Skogen växer upp.
En avverkning skall anmälas till skogsstyrelsen, minst 6 veckor innan avverkning.
Man kan som utomstående få tag på dessa uppgifter, men hur vet jag inte riktigt.

Finns vad jag vet ingen skyldighet att upplysa grannfastigheten om en avverkning innan, bara om man behöver nytja grannfastigheten för virkesupplag, köra på dennes väg osv.
 
Vill man ha skogen kvar får man se till att köpa den ;)
Jag försökte köpa brevid vårat hus för jag behövde mera tomt .
Men det vart nej från komunen som ägde skogsmarken och så slutade det med avverkning med .

Inte gjorde det nått ;)

Blev ljusare på tomten bara .
 
Det är nog tyvärr så som många skriver. Har man skog runt huset som man inte vill bli av med så måste man nog köpa den.

Jag kikade på ett hus som låg väldigt ensligt ute i skogen, men där kyrkan ägde skogen runtomkring. Och den var avverkningsklar. Mäklaren påstod då att "de brukar spara cirka 50 meter intill hus". Men det var givetvis ingenting som mäklaren kunde skriva under på.
Så man får nog räkna med att skogen kommer sågas ner imellanåt. (Åtminstone nån gång var 80'e år eller så! ;) )
 
Köper man hus med skog omkring så vet man att det bara är fråga om tid innan den blir borta.
Se det positiva: nu är det förutsägbart vad som kommer hända där hela din återstående tid på jorden.
 
Som svar på frågan om säljaren, så nej, ni kan inte göra något, det finns ingen skyldighet att berätta om detta.
 
I objektbeskrivningen vid försäljningen stod det att fastigheten är omgiven av härlig svampskog.
Denna förvandlas till ett kalhygge några veckor senare, innan tillträdesdagen.

Om säljaren visste att det skulle hända, borde det inte ligga rätt nära bedrägligt förfarande?
 
Nej, det kan jag inte tänka mig. Det växer svamp i ungskog med, trattkantareller tex.
 
Snart kommer hallonriset också.
 
martellose skrev:
I objektbeskrivningen vid försäljningen stod det att fastigheten är omgiven av härlig svampskog.
Denna förvandlas till ett kalhygge några veckor senare, innan tillträdesdagen.

Om säljaren visste att det skulle hända, borde det inte ligga rätt nära bedrägligt förfarande?

NEJ !

Detta bör ju du som köpare tareda på att du inte äger och bestämmer över eller förstå ;)
Knappast ett dolt fel !
 
Jag förstår inte resonemanget med förlorat värde. Ni ska väl inte sälja?

Ni borde ju tvärtom vara glada att risken minskat att skogen avverkas strax innan ni ska sälja.
 
Nyfniken skrev:
Jag förstår inte resonemanget med förlorat värde. Ni ska väl inte sälja?

Ni borde ju tvärtom vara glada att risken minskat att skogen avverkas strax innan ni ska sälja.

Ett hus vid ett kalhygge har rimligen ett lägre värde än ett hus omgivet av skog.
Så huset är mindre värt än det vi betalade, redan innan vi flyttar in.

Under de närmaste åren kommer mera skog runtomkring vår tomt att slutavverkas.
Visst är det så att det är först vid en försäljning som förlusten realiseras - i så fall måste vi behålla huset väldigt många år för att inte gå back.
Riktigt så långt perspektiv hade vi inte tänkt ha på vårt husägande och därför har vi lite svårt för att vara, som du föreslår, glada.
 
RoTe
Varför vill du bo i skogen? Själv har jag mycket svårt att förstå hur man kan leva med skog så tätt inpå. Vissa har ju till och med fullt med barrträd på villatomten.
Kanske lite sent nu men, är du trädkramare borde du köpa tomt i Vreta, där har man barrträd i stället för gräsmatta på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.