BirgitS BirgitS skrev:
Enklast är ju absolut att ha två skjutdörrar monterade i själva öppningen och med 170 cm mellan väggarna blir det ung. 80 cm bred "dörröppning" vilket är är en bra öppning.

Att bygga på badrumsväggen så att du kan skjuta in en dörr där är ju mer komplicerat, då är det ju inte bara strömbrytare och vägguttag som måste flyttas utan det ser ju ut som att det går ventilationsrör där också enligt ritningen.


Skjutdörrar är inte täta så luften kommer att kunna passera förbi dem.

Har du övervägt att ställa sängens huvudända ung. där skrivbordet är inritat?
Om möjligt med en garderob på vardera sidan och med skrivbordet borta vid fönstret.
Då kan man ha en vägg med (skjut)dörr som döljer bara sängen och balkongen kommer inom det allmänna utrymmet i stället för att vara privat.
Du menar något sånt här?
 
  • Översiktlig planritning av en lägenhet med markerade skjutdörrar, balkong och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nevinator skrev:
Jag tror också att en större dörr i väggen mot badrummet vore bästa utifrån din planlösning. Sannolikt skulle dörren huvudsakligen vara öppen annat än i undantagsfall, och att minska öppningen från 170 till c:a 80cm som någon föreslog skull ta bort känslan av rymd.

Jag fick precis leveransbesked om att dörrarna kommer 18/6, så det är inte färdigt ännu. Men jag är mycket nöjd över att jag ändrade mig från att ha vägg till att ha en öppning istället. Annars hade det blivigt mörkt och instängt.
Precis! Jag hade helst velat ha en stor dörr som jag kan gömma helt och hållet men kan bli knepigt och dyrt att bygga in den i badrumsväggen.

Dela gärna ditt resultat när det blir färdigt :)
 
Fota mer av vägen för du vill ha den inbyggd, minst 180 cm brett. Både från badrumssidan och sovrummet. Då kan vi gissa lite mer intelligent om vad som kan dölja sig i väggen och hur jobbigt det blir att bygga in en skjutdörr.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Fota mer av vägen för du vill ha den inbyggd, minst 180 cm brett. Både från badrumssidan och sovrummet. Då kan vi gissa lite mer intelligent om vad som kan dölja sig i väggen och hur jobbigt det blir att bygga in en skjutdörr.
Väggen till höger!
 
  • Rymligt modernt kök med vita skåp och en höger vägg redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
david h david h skrev:
Du menar något sånt här?
Ja, men då kan du också ha vägg/skjutdörr/dörr neråt i ritningen, dvs från badrumshörnet och rakt ner mot skrivbordet. En längre sträcka men det innebär att om en vill gå och lägga sig innan den andra så kan den andra fortfarande använda balkongen, dessutom kommer inte soffan att kännas lika inklämd när rummet fortsätter. Man kan även använda skrivbordet som matbord utan att det känns som man sitter i sovrummet och äter, t.ex. om man är två som vill kunna sitta mitt emot varandra och titta varann i ögonen medan man äter, bara att flytta ut skrivbordet från väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men då kan du också ha vägg/skjutdörr/dörr neråt i ritningen, dvs från badrumshörnet och rakt ner mot skrivbordet. En längre sträcka men det innebär att om en vill gå och lägga sig innan den andra så kan den andra fortfarande använda balkongen, dessutom kommer inte soffan att kännas lika inklämd när rummet fortsätter. Man kan även använda skrivbordet som matbord utan att det känns som man sitter i sovrummet och äter, t.ex. om man är två som vill kunna sitta mitt emot varandra och titta varann i ögonen medan man äter, bara att flytta ut skrivbordet från väggen.
Du menar något sånt här? Inte helt fel, känns dock lite konstigt att det är avlångt från köket till balkongen men kanske är OK ändå. Skrivbordet kommer dock användas som ren arbetsplats då jag har massa skärmar osv där men god tanke!
 
  • Ritning av en lägenhetslayout med kök, balkong, skrivbordsarbetsplats och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Japp, det var så jag tänkte. Du kan ju pröva med att tejpa upp gardiner eller plastskynken etc. för att simulera väggen för att känna hur olika alternativ upplevs.

Garderoben ser ut att vara flyttbar om du vill placera den på något annat sätt, t.ex. längs badrumsväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.