Bödde skrev:
Nej, de är inte dolda. Han bara smackade på, igenom båda våderna, precis som att det var pappspik han använde.

Inte bra va?
Jag vet inte riktigt, ja la som sagt T-Emballage´s papp och enligt läggningsinstruktionen där var det ok att häfta men vare sig man använde klammer eller spik så skulle dessa vara 'dolda' om jag minns rätt.
Dock ska väl eg inte pappen behöva bli blöt när pannor eller plåt är lagd. :)
 
FredrikR skrev:
Jag vet inte riktigt, ja la som sagt T-Emballage´s papp och enligt läggningsinstruktionen där var det ok att häfta men vare sig man använde klammer eller spik så skulle dessa vara 'dolda' om jag minns rätt.
Dock ska väl eg inte pappen behöva bli blöt när pannor eller plåt är lagd. :)
Det är så sant, men man är ju noga med att bygga för framtiden, så det känns tråkigt att det inte kommer hålla någon längre tid. Detta gäller en sida av våra sex, som ska läggas, så det finns tid att revangera sig :rolleyes:
 
Det finns godkänd RF klammer men har den rostat var det uppenbarligen inte den (svindyra) sorten och du kan få problem med läckage i alla hålen genom båda lagren
 
Tegeltak är väl knappast "vattentäta", det gäller att ha en bra papp under.
 
Nu är i alla fall taket lagt, och jag la ett pannplåttak som förhoppningsvis inte läcker ;)
Ibland är det väl så att man får acceptera att det inte blir 100 %, och jag lär väl inte få veta under min levnad om det var en dålig eller bra idé med häftorna...

Dock, till de andra taken jag la om så blev det pappspikpistol och riktiga pappspikar! Jag tycker det är ganska ofta man får känslan av att "det är bättre jag gör det själv" när det gäller hantverkare. Nu blev det så igen, tråkigt...
 
B
mirakelasta
flera lertagel tak som jag har rivit. har varit torra, pappen(ej tjärpapp,enklare variant) vittrar sönder.
sen när man har öppnat upp ett tak för en takkupa. har man blivit förvånad för att det har varit så torrt och fint.
då har var jag och arbetade i borås och göteborg trakterna.
 
Gött å höra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.