Hejsan!
En på alla sätt jätteduktig snickare hjälpte mig med takpappen i somras, och vad han gjorde var att skjuta dit den med tryckluftshäftpistol. Det gick kanon - både snabbt och allt blev snyggt och prydligt.

Mitt problem är bara att jag funderar på framtiden, för visst känns det lite "futtigt" med häftor?! Visserligen var det rejäla grejer - för å vara häftor - men ändå. Eller tänker jag fel? Det kanske är helt ok, vilket jag hoppas! Det var nämligen extremt smidigt att arbeta på det sättet, och snart är det dags för ytterligare 90 m2 takpapp att skjutas dit.

Så vad säger ni?
 
Läs monteringsanvisningarna för aktuell papp. De flesta (alla?) kräver pappspik och det brukar uttryckligen stå att man inte får stifta den.
 
Instämmer, takpapp spikas med pappspik och det finns spikpickor för detta med.

Dock är det inte helt ovanligt att en del tar genvägar med häftpistol. Ett av problemen där är att häftklamrar oftast inte har samma motståndskraft mot korrosion som pappspiken.

/Kent
 
Hyr en pappspikpistol och kompressor. Det går som tåget det också.
 
Å fan, det är så det ligger till alltså...

Mina farhågor besannas alltså :eek: Ja ja, tråkigt när man inte kan lite på gamla garvade snickare. Det får blir en riktig spikpistol och sen får man väl göra det själv istället :mad:

Tack för hjälpen!
 
Men när det läktat och klart så ligger pappen kvar ändå så om man skall ha tegel eller plåt borde det väl inte spela någon roll. Och dom flesta använder väl papp med klisterkant. Jag tror inte det spelar någon roll om man inte skall ha endast papptak för då skulle inte jag kringgå monteringsanvisningen för hur pappen bör monteras.
 
Det har du rätt i, med klistret och läkten ligger det ändå. Men det känns ändå tråkigt. Man vill ju att det ska kännas säkert när det ska ligga där så länge...
 
Det är inte bara att pappen skall ligga kvar, det skall inte gå hål i den heller. Vem vet vad 20 års värme- och fuktrörelser i det underliggande taket ställer till med. Använd det som tillverkaren rekommenderar.
 
mycke_nu skrev:
Använd det som tillverkaren rekommenderar.
Självklart blir det så.
 
Är de underlagspapp så lär den nog ligga mha. läkten och pannorna.

T-Emballage har en papptyp (yap2000 nåning?) som får häftas fast, gjorde detta på garagetaket när det pappades i höstas.
 
YAP 2200 super, har jag för mig att den som får häftas heter, den har ett lager med glasfiber på ovansidan så att klammerna inte går igenom. Den är dyrare men helt klat bäst att jobba med.
 
Jag har YAP 2500, gäller det denna pappen också?

Jag var för övrigt å kollade taket idag, och givetvis har häftorna börjat rosta. Känns inte som arkeologerna om 1000 år kommer gräva upp dem och säga: "det var som f..n, de använde häftor till att fästa takpappen!". De är nog upplösta till nästa jul :eek:
 
Är alla klammer dolda?
Alltså våden ovanför överlappar den undre och döljer undre vådens klammer?

Jag tror jag fick rådet att handla rostfria klammer när jag pappade mitt tak, men är inte hundra.
Dock sitter alla klammer dolda.
 
Nej, de är inte dolda. Han bara smackade på, igenom båda våderna, precis som att det var pappspik han använde.

Inte bra va?
 
  • Gilla
PetAnnJunHed
  • Laddar…
Mina snickare gjorde detsamma på en liten utbyggnad på vårt torp. Det är väl inte enligt skolboken, men efter att ströläkten är lagda så lär pappen ligga kvar. Jag sover i alla fall bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.