H hempularen skrev:
Kravet ang. yttervägg. Är att rör får inte gå I isoleringen Det är OK om de går på den varma sidan av isoleringen. Finns exempelbilder i säkert vatten reglerna.

Om jag fattar rätt så gäller det att kakla på en putsad vägg, då behöver man inte varken plywood eller gipsskivor, du kaklar direkt på puts, givetvis med lämplig tätskikt.

Jag vet inte så mycket om materialet isoleca, om det inte är lämpligt att fästa in tunga saker, så kan man behöva fälla in betong eller annat lämpligt material där mer seriös infästning behövs, ex. för duschväggar.
Rören i ytterväggarna går på insidan av isoleringen precis som du skriver så då kan jag pusta ut där.

Kaklet i duschhörnan kommer bli dela mot en putsad yttervägg och dels mot en innervägg i trä. Det är innerväggens skivmaterial jag är osäker på. På övriga innerväggar i tillbyggnaden har vi osb plus gips men vad är lämpligt här?
 
Enligt BKR är det okej med vanlig gips i duschutrymmet. Men på jobbet (byggare) brukar vi oftast sätta våtrumsskiva (glasfiberförstärkt) bara för att.

Men som sagt det är okej med vanlig gips
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Enligt BKR är det okej med vanlig gips i duschutrymmet. Men på jobbet (byggare) brukar vi oftast sätta våtrumsskiva (glasfiberförstärkt) bara för att.

Men som sagt det är okej med vanlig gips
Fast som jag skrivit tidigare, så klan det stå andra krav i tätskiktstillverkarens instruktion..
 
Så du menar, att när du bygger ett badrum måste man först och främst veta vilket typ av tätskikt du behöver/ska ha?!
Har ALDRIG varit med om att någon frågat en plattsättare vilket tätskikt han använder.....

Jag skulle säga att alla tätskikt har samma regler, att deras produkt ska sitta på ett godkänt underlag.... vilket åter igen då leder in på BKR.

Men om du har varit med om att en tätskiktet tillverkare har andra instruktioner får du mer än gärna motbevisa mig med bevis
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Så du menar, att när du bygger ett badrum måste man först och främst veta vilket typ av tätskikt du behöver/ska ha?!
Har ALDRIG varit med om att någon frågat en plattsättare vilket tätskikt han använder.....

Jag skulle säga att alla tätskikt har samma regler, att deras produkt ska sitta på ett godkänt underlag.... vilket åter igen då leder in på BKR.

Men om du har varit med om att en tätskiktet tillverkare har andra instruktioner får du mer än gärna motbevisa mig med bevis
BKR tillåter ju numera kartonggips enligt BBV, men det finns fortfarande tätskiktstillverkare som har andra krav. I exempelvis Byggmax tätskikt anges i monteringsanvisningen att "Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva"
http://static.byggmax.com/Content/G...tFileName=Monteringsanvisning_Foliesystem.pdf
 
Deras anvisning är ju 4 år gammal också, dom uppdaterar nog inte på samma sätt som andra gör.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Deras anvisning är ju 4 år gammal också, dom uppdaterar nog inte på samma sätt som andra gör.
Möjligt, men lik förbannat gällande idag..
 
Haha ja jo visst, vill du köra på byggmax tätskikt och där med också köra våtrumsskiva i våtzon 1 så är du mer än välkommen
 
Sen tycker jag personligen att, när en tätskikt tillverkare inte uppdaterar sina applicerings anvisningar på mer än ett år, känns det inte fullt så seriöst som det bör vara.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Enligt BKR är det okej med vanlig gips i duschutrymmet. Men på jobbet (byggare) brukar vi oftast sätta våtrumsskiva (glasfiberförstärkt) bara för att.

Men som sagt det är okej med vanlig gips
Så hade du satt våtrumsskiva i hela badrummet eller bara i duschen + 1m?
 
Det är okej att sätta vanlig kartonggips i våtzon 1.
Men som jag sagt innan, vi brukar sätta våtrumsskiva i duschhörnan +1 meter samt på väggar som är ytterväggar.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Så du menar, att när du bygger ett badrum måste man först och främst veta vilket typ av tätskikt du behöver/ska ha?!
Har ALDRIG varit med om att någon frågat en plattsättare vilket tätskikt han använder.....

Jag skulle säga att alla tätskikt har samma regler, att deras produkt ska sitta på ett godkänt underlag.... vilket åter igen då leder in på BKR.

Men om du har varit med om att en tätskiktet tillverkare har andra instruktioner får du mer än gärna motbevisa mig med bevis

BKR hänvisar till tätskiktsleverantörens monteringsanvisningar när det gäller underlag och applicering.
 
A
Jag har visserligen bara gjort ett badrum, men då satte jag 15mm plyfa bakom hela och våtrumsskiva på det. Jag förstår inte hetsen att spara några kronor på grundarbetet, på ett jobb som ändå kostar massor. Skillnaden ivorianen var för mig några få tusenlappar, betydligt mindre än skillnaden för billig och dyr klinker till exempel, eller skillnaden mellan billig och dyr badrumsmöbel.

Jag sover bättre på natten när jag vet att underlaget är tiptop.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Fortfarande inget krav på 15mm plyfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.