Vi håller på att regla upp för badrum i vår tillbyggnad och funderar kring vilket skivmaterial vi bör ha.

Badrummet ligger i ett hörn och har två ytterväggar av lättbetong (Ej putsat på insidan ännu). Innerväggarna reglas upp med cc45. Osb som lager 1.

Duschen kommer ligga i ett hörn mellan yttervägg och innervägg med en uppmurad skiljevägg mot övriga rummet plus glasdörr.

Om jag förstått det rätt så är det 1m runt duschen som ska vara zon 1 men iom skiljeväggen blir det zon 2 efter den på den sidan?

Tanken är att ha putsade väggar där det är zon 2 och kaklade i zon 1. Vilket skivmaterial och tätskikt bör användas för respektive zon?

Hur högt över duschen sträcker sig zon 1? Vi har nästan 5m takhöjd i hörnet med duschen och hade hoppats slippa kakla hela vägen upp då vi vill slippa känslan av simhall.

Tacksam för svar
 
Rörinstallatörernas bibel SäkerVatten säger att det ska vara minst 15mm plywood på ytor där deras material ska installeras, alternativt kortlat inne i väggen. OSB är inte godkänt alltså.

Gällande tätskikt, så sätt dig in i olika leverantörers upplägg. De är uppbyggda kring BBV, men det kan skilja sig i exempel kravet på skivmaterial i någon zon.

Gällande takhöjden, så kanske ni får lyssna direkt med BKR.
 
A
GoForIt GoForIt skrev:
Rörinstallatörernas bibel SäkerVatten säger att det ska vara minst 15mm plywood på ytor där deras material ska installeras, alternativt kortlat inne i väggen. OSB är inte godkänt alltså.
Har du länk till det? Har inte sett det kravet tidigare.

EDIT: Alltså jag menar som bakomvarande skiva. Man har väl normalt gips direkt under ytskiktet?
 
Erik_Hansson skrev:
Har du länk till det? Har inte sett det kravet tidigare.

EDIT: Alltså jag menar som bakomvarande skiva. Man har väl normalt gips direkt under ytskiktet?
Vad som ska sitta under tätskiktet avgörs ju ytterst av tätskiktstillverkaren. Ofta gips ja.
Men SäkerVatten anger att det ska sitta minst 15mm plywood för deras infästningar också. Och den hamnar ju normalt bakom gipset.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Rörinstallatörernas bibel SäkerVatten säger att det ska vara minst 15mm plywood på ytor där deras material ska installeras, alternativt kortlat inne i väggen. OSB är inte godkänt alltså.

Gällande tätskikt, så sätt dig in i olika leverantörers upplägg. De är uppbyggda kring BBV, men det kan skilja sig i exempel kravet på skivmaterial i någon zon.

Gällande takhöjden, så kanske ni får lyssna direkt med BKR.
Men om jag förstår dig rätt så gäller det enbart väggar med rör på/i?

Rör till handfat och dusch går nämligen i ytterväggarna så är det så ok med isb i innerväggar?
 
A
Ja, om det är krav tycker jag inte framgår, bara att den lösningen är testad och rekommenderad.

Konstruktionerna i broschyren uppfyller kraven i Boverkets byggregler. De är beräknade, fuktsäkerhetsprojekterade och vissa delar är dessutom laboratorieprovade. Typlösningarna utgår från de vanligaste byggsätten för våtrum. Det finns även andra konstruktioner och material som kan ge goda förutsättningar för bra våtrum. Egenskaper för alla konstruktioner, lösningar och material ska enligt Boverkets byggregler kunna redovisas.
 
T teamlundver skrev:
Men om jag förstår dig rätt så gäller det enbart väggar med rör på/i?

Rör till handfat och dusch går nämligen i ytterväggarna så är det så ok med isb i innerväggar?
Väggar där rörinstallatören ska installera sina material.

Rör i yttervägg?
Klippt från SäkerVatten:

3.2.5 Frysskadesäker förläggning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen, till exempel krypgrund eller vind. Tappvattenservis genom krypgrund eller annat ouppvärmt utrymme ska skyddas mot frysning. Ledningar får inte heller monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.
Ledningar kan förläggas i särskilt installationsutrymme i golv, yttervägg eller vindsbjälklag på konstruktionens varma sida, innanför den lu täta folien, eller i frostfritt utrymme under platta på mark.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Ja, om det är krav tycker jag inte framgår, bara att den lösningen är testad och rekommenderad.
Och det är den lösningen som rörinstallatörerna normalt kräver..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Väggar där rörinstallatören ska installera sina material.

Rör i yttervägg?
Klippt från SäkerVatten:

3.2.5 Frysskadesäker förläggning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen, till exempel krypgrund eller vind. Tappvattenservis genom krypgrund eller annat ouppvärmt utrymme ska skyddas mot frysning. Ledningar får inte heller monteras i byggnadens isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.
Ledningar kan förläggas i särskilt installationsutrymme i golv, yttervägg eller vindsbjälklag på konstruktionens varma sida, innanför den lu täta folien, eller i frostfritt utrymme under platta på mark.
Vi har haft en entreprenör som gjort skalet och de har spårat in rören i ytterväggen (isoleca). Både kontrollansvarig och bygginspektören har varit här efter det och de anmärkte inte på det. Menar du att det är fel gjort?
 
T teamlundver skrev:
Vi har haft en entreprenör som gjort skalet och de har spårat in rören i ytterväggen (isoleca). Både kontrollansvarig och bygginspektören har varit här efter det och de anmärkte inte på det. Menar du att det är fel gjort?
Då borde de ju veta vad de gör.
Vad SäkerVatten säger är det jag skrev i #8.
Har ni pratat med aktuell rörinstallatör?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Då borde de ju veta vad de gör.
Vad SäkerVatten säger är det jag skrev i #8.
Har ni pratat med aktuell rörinstallatör?
Nej inte om innerväggarna eftersom det inte ska sitta några rör där.
Tanken är att vi sätter upp innerväggar och förbereder allt som vi själva kan göra innan de tar över igen. Allt för att få ner kostnaden lite.
 
T teamlundver skrev:
Vi håller på att regla upp för badrum i vår tillbyggnad och funderar kring vilket skivmaterial vi bör ha.

Badrummet ligger i ett hörn och har två ytterväggar av lättbetong (Ej putsat på insidan ännu). Innerväggarna reglas upp med cc45. Osb som lager 1.

Duschen kommer ligga i ett hörn mellan yttervägg och innervägg med en uppmurad skiljevägg mot övriga rummet plus glasdörr.

Om jag förstått det rätt så är det 1m runt duschen som ska vara zon 1 men iom skiljeväggen blir det zon 2 efter den på den sidan?

Tanken är att ha putsade väggar där det är zon 2 och kaklade i zon 1. Vilket skivmaterial och tätskikt bör användas för respektive zon?

Hur högt över duschen sträcker sig zon 1? Vi har nästan 5m takhöjd i hörnet med duschen och hade hoppats slippa kakla hela vägen upp då vi vill slippa känslan av simhall.

Tacksam för svar
Fem meter i takhöjd i ett badrum?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fem meter i takhöjd i ett badrum?
Ja på den långsidan där duschen är. Långsidan längs ytterväggen är 2,40. Öppet upp i nock alltså
 
Kravet ang. yttervägg. Är att rör får inte gå I isoleringen Det är OK om de går på den varma sidan av isoleringen. Finns exempelbilder i säkert vatten reglerna.

Om jag fattar rätt så gäller det att kakla på en putsad vägg, då behöver man inte varken plywood eller gipsskivor, du kaklar direkt på puts, givetvis med lämplig tätskikt.

Jag vet inte så mycket om materialet isoleca, om det inte är lämpligt att fästa in tunga saker, så kan man behöva fälla in betong eller annat lämpligt material där mer seriös infästning behövs, ex. för duschväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.