X kondensatorer har inget med det felet att göra, de är endast för att stoppa elektriska störningar till och från skåpet.

Innan du vet vad felet är så är det ett dyrt sätt att byta lite på måfå.

Protte
 
C
prototypen skrev:
X kondensatorer har inget med det felet att göra, de är endast för att stoppa elektriska störningar till och från skåpet.
Det skall man inte vara säker på. X är i sammanhangen endast en klassning som innebär att kondensatorn uppfyller kraven för att kopplas parallellt med nätspänning i hushållsapparater. I praktiken innebär det att den är konstruerad för att inte utgöra någon brandfara om den skulle gå sönder. Men det innebär inte att den endast är avsedd för avstörningsändamål.

Det är vanligt att X-kondensatorer används som aktiv komponent i primitiva nätdelar i form av en spänningsdelare med ett motstånd och en kondensator. Så verkar onekligen vara fallet med detta kylskåp. Just denna Arcotronics (AV) R. 46 kondensator förekommer i flera felsammanhang med det genomgående problemet att den tappar kapacitans med tiden. Utspänningen från spänningsdelaren blir då lägre än vad den skall vara, vilket kan orsaka alla möjliga konstiga felsymptom.

Innan du vet vad felet är så är det ett dyrt sätt att byta lite på måfå.
Nåja, helt på måfå är det ju inte då andra löst liknande problem på detta sätt. Jämfört med vad felsökning av reparatör på plats kostar kan väl några tior för en kondensator knappast ses som en dyr chansning?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Man kan ju också mäta spänningen för att se om kondensatorn ger tillräckligt med ström innan man byter ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det var lite drygt ett år sedan det senaste inlägget på denna tråd, men jag gör en chansning!

Jag har ett E-lux kylskåp (ERE 3500) som krånglar. Kylskåpet är runt 10år gammalt och har fungerat felfritt de 7åren vi ägt huset.

Symptom:

*Kompressorn går när den känner för det, oavsett temperatur i kylskåpet.
*Cirkulationsfläkten inne i kylskåpet som alltid ska gå, men stoppar när man öppnar dörren, går också sporadiskt.
*Tempen i displayen stämmer inte alltid överens den verkliga tempen i kylskåpet (verifierat med termometer).

Det jag har gjort:

*Ett antal "norska resetter" utan resultat.
*Monterat ner och mätt upp fläktmotorn. Denna verkar vara ok.
*Mätt upp båda tempgivarna till 7K ohm vid ca: 15c i kylskåpet. Enligt E-lux support är givarna ok med detta resultat.

Med all sannorlikhet är det alltså något fel på kretskortet.... Mina symptom stämmer inte överens med de andra i denna tråd, men kan det ändå vara kondensatorerna som är kass?
 
Mät spänningen då för att se om det kan vara den kondensator som nämns i tråden! Om inte kortet får full spänning så kan det ju bete sig lite hur det vill. Tyvärr verkar ingen ha mätt spänningen efter lyckad reparation så vi vet inte hur hög den ska vara, men leta t.ex efter en zenerdiod så vet du.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Om kondensatorerna ser likadana ut som på bilden som postades tidigare så skulle jag bara byta dem rakt av utan närmare felsökning. Dels finns det en hel del som tyder på att det helt enkelt är ett undermåligt fabrikat, dels är de lätta att byta om man kan hantera en lödkolv, dels kostar de inte många kronor, dels är underspänning som Bo skriver klart misstänkt när symptomen är diffusa.
 
Vårt kylskåp E-lux ERE 3500 började blika med lampan när man öppnade dörren samt att det tutade regelbundet ... tack vare envetens inlägg och byte av alla kondingar så funkar nu kylskåpet som nytt igen :)
Tackar !!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lyfter tråden på nytt bara för att tacka trådskaparen :D.

Har ett Opal plus som började bete sig precis som ovan beskrivit.
Hittade den här tråden och
beställde hem de 2 olika kondensatorerna och bytte dom och nu fungerar kylskåpet klockrent igen (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.