Du kanske kan kolla med någon mc-firma om dom är sugen på att renovera oket och vad det skulle kosta i så fall?
Förmodligen är det billigare att köpa ett nytt kina-ok.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
:thinking: innan motorn går kommer du ändå ingenstans hursomhelst:)
Å då behövs inga bromsar heller. :cool:
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
A
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Tysligen ska man ju kunna ta ut kolvarna från cylindern men det kan jag inte har skuvat av alla skruvar som finns på oket o pumpat ut dom så mkt jag kan o dra i dom går ej??
Ärligt talat,även om du får ut kolvarna så behöver du delar,var hittar du det,till vilken hoj ska du söka?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Handyman 1 skrev:
Ärligt talat,även om du får ut kolvarna så behöver du delar,var hittar du det,till vilken hoj ska du söka?
Behövs väl bara rengöra , nya delar behöver jag väl ej , man kan väl blrja rengöra iaf
 
Om det är gravrost på kolv eller cylinder så är det inte säkert att det går att få det tillräckligt bra. Men det är svårt att veta innan man har fått ur kolvarna. Om det går att fixa till metallytorna kommer du att behöva en renoveringssats med alla packningar.

Cylindrarna kan man slipa upp med en sån här om det inte är några stora skador:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/honingsverktyg/honingsverktyg-2000016999

Renoveringssatsen brukar innehålla typ dom här prylarna beroende på konstruktion och antal kolvar:
https://www.skruvat.se/Reparationss...rg7nU7Pl2ApB9wczCsEW0RUH3KQKd46RoCs5sQAvD_BwE
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
...men börja med att ta isär allt. Ur med kolvarna, ta loss alla nipplar osv, sedan gör du HELT rent.

Cylindern kan slipas lätt, finns honingsverktyg på biltema. Kolvarna måste göras helt rena osv.

Att du skulle klara dig utan nya tätningar har jag svårt att se.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Handyman 1 skrev:
Misstänkt likt din förgasare,avanti moped 13mm:
[länk]
Ja känns väldigt likt, när kan det vara bra o byta den då?
 
A
Tänkte bara som ledtråd till motortyp!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Handyman 1 skrev:
Tänkte bara som ledtråd till motortyp!

Ja det roliga är att där finns bara några delar , men jag är ganska säker på det passar vill hitta alla delar till modellen men ja,, nått italiensk , tänkte bygga en likannde chopper sedan väljer då någon modell som är vanlig o kan hitta grejer till snabbt
 
kristofer12345
Ok när jag har plockat ut o skipat lite försiktigt på kolvarna så är där nån yta glans som finns på dom o slipar man av den ytan så blir det sjukt svårt intrycka in dom igen den ena är kass nu könns det som , den andra går hur lätt o smidigt som helst in o ut ,, könns som detta är det som hänt o där av går ej kolven tillbaka o tar emot hjulet...:/ var kan man köpa kolvar tro är det standard?
 
Om du har putsat med fin smärgelduk tror jag inte kolven är kass. Hur ser tätningen ut? Den kanske kantrar i loppet om den torkat ihop lite?

Kolvar är inte standard, du måste hitta rätt repsats till ditt ok. Brukar inte kosta många kronor.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har putsat med fin smärgelduk tror jag inte kolven är kass. Hur ser tätningen ut? Den kanske kantrar i loppet om den torkat ihop lite?

Kolvar är inte standard, du måste hitta rätt repsats till ditt ok. Brukar inte kosta många kronor.

Har torkat dom fint men jag har testat o byta plats på dom för o se om det är packningen o jag har rengjort o smörjt men den dåliga är dålig i båda facken o den bra är bra i båda ska ta en bild o visa skillnaden på dom , ser ut o vara en blankare sida på den ena..
 
kristofer12345
Sen är det konstigt , för kollar man på filmer när dom rengör så går kolven kant i kant med okets kant men mina är lite utanför vilket jag tror stöter mot skivan , alltså mina är modell 31 mm o där fanns o köpa 27 mm så har beställt lite kortare vilket jag tror ligger jämt med kanten..
 
kristofer12345
31
 
  • Måttband visar mått nära 31 cm vid byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.