15 665 läst · 248 svar
16k läst
248 svar
Skivbroms tar ej?
Bromsvätska är som nämnt lättflytande. När det är så där brunfärgat är det sen länge tid att byta. Oftast för att vattenhalten är för hög. Det som händer då är att vätskan kokar och bromsarna slutar fungerar under färd.
Rör det sig inte alls där nere med den nivån av bromsvätska är det troligtvis oken som satt sig.
Du kan förövrigt inte lufta ordentligt utan att fylla på med mer vätska. Så ska du prova lufta system så byter du all vätska.
Lättast är att trycka i bromsvätskan underifrån så blir du samtidigt av med all luft, dvs du behöver inte lufta efteråt.
Denna borde fungera till det: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
edit, s-racing hade kvar sin fina guide http://www.s-racing.se/Docs/montering/bromsslangar/Monteringsguide_bromsslangar.pdf
Rör det sig inte alls där nere med den nivån av bromsvätska är det troligtvis oken som satt sig.
Du kan förövrigt inte lufta ordentligt utan att fylla på med mer vätska. Så ska du prova lufta system så byter du all vätska.
Lättast är att trycka i bromsvätskan underifrån så blir du samtidigt av med all luft, dvs du behöver inte lufta efteråt.
Denna borde fungera till det: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
edit, s-racing hade kvar sin fina guide http://www.s-racing.se/Docs/montering/bromsslangar/Monteringsguide_bromsslangar.pdf
Töm bort det som är i behållaren och fyll sedan på ny bromsvätska. Borde finnas en luftskruv nere vid oket öppna den och låt den gammla vätskan rinna ut medans du fyller på nytt ovanifrån låt aldrig behållaren bli tom medans du tömmer så undviker du att få ny luft i röret/slangen. Om där inte finns en luftskruv så kan du lossa anslutningen till oket. Men det löser inte problemet om kolvarna har kärvat fast.
Ok menar du den till höger eller vänster? Den till höger går o plocka av lätt o där kommer inget ut så antar det är den till vänster?N Niq skrev:
Det fungerar inte att bara öppna och låta rinna igenom. Då får du garanterat luft i systemet.
Du pressar in bromshandtaget (och släpp inte taget!) och lättar på luftnippeln på bromsoket. Handtaget sjunker in, men fortsätt pressa. Spänn sen fast luftnippeln och släpp därefter handtaget.
På så sätt pumpar du ut luft och gammal bromsvätska, så glöm inte att fylla på med ny i behållaren.
Upprepa till det kommer ut nästintill klar vätska ur nippeln. Du gör detta utan lock på behållaren.
Lämpligen sätter du en genomskinlig slang på luftnippeln ner i en behållare. Tänk också på att vätskan är stark frätande, så få det inte på metall eller kläder. Helst inte på fingrarna heller.
Du pressar in bromshandtaget (och släpp inte taget!) och lättar på luftnippeln på bromsoket. Handtaget sjunker in, men fortsätt pressa. Spänn sen fast luftnippeln och släpp därefter handtaget.
På så sätt pumpar du ut luft och gammal bromsvätska, så glöm inte att fylla på med ny i behållaren.
Upprepa till det kommer ut nästintill klar vätska ur nippeln. Du gör detta utan lock på behållaren.
Lämpligen sätter du en genomskinlig slang på luftnippeln ner i en behållare. Tänk också på att vätskan är stark frätande, så få det inte på metall eller kläder. Helst inte på fingrarna heller.
Bra o veta ska testa nu ...J JeLö skrev:Det fungerar inte att bara öppna och låta rinna igenom. Då får du garanterat luft i systemet.
Du pressar in bromshandtaget (och släpp inte taget!) och lättar på luftnippeln på bromsoket. Handtaget sjunker in, men fortsätt pressa. Spänn sen fast luftnippeln och släpp därefter handtaget.
På så sätt pumpar du ut luft och gammal bromsvätska, så glöm inte att fylla på med ny i behållaren.
Upprepa till det kommer ut nästintill klar vätska ur nippeln. Du gör detta utan lock på behållaren.
Lämpligen sätter du en genomskinlig slang på luftnippeln ner i en behållare. Tänk också på att vätskan är stark frätande, så få det inte på metall eller kläder. Helst inte på fingrarna heller.
Och om där inte kommer något? Vad gör jag dåJ JeLö skrev:Det fungerar inte att bara öppna och låta rinna igenom. Då får du garanterat luft i systemet.
Du pressar in bromshandtaget (och släpp inte taget!) och lättar på luftnippeln på bromsoket. Handtaget sjunker in, men fortsätt pressa. Spänn sen fast luftnippeln och släpp därefter handtaget.
På så sätt pumpar du ut luft och gammal bromsvätska, så glöm inte att fylla på med ny i behållaren.
Upprepa till det kommer ut nästintill klar vätska ur nippeln. Du gör detta utan lock på behållaren.
Lämpligen sätter du en genomskinlig slang på luftnippeln ner i en behållare. Tänk också på att vätskan är stark frätande, så få det inte på metall eller kläder. Helst inte på fingrarna heller.
Nu har jag skruvat väldigt lite med motorcyklar men jag har luftat bromsarna på ett antal bilar. Om bromsvätskan rinner igenom av sig själv vilket är vanligt på frambromsarna så brukar den ta luften med sig ut utan att man behöver trampa på pedalen. (Det kanske inte fungerar likadant på mc). Om man hela tiden ser till att behållaren inte blir tom på vilket sätt kommer det då in luft i systemet ?J JeLö skrev:Det fungerar inte att bara öppna och låta rinna igenom. Då får du garanterat luft i systemet.
Du pressar in bromshandtaget (och släpp inte taget!) och lättar på luftnippeln på bromsoket. Handtaget sjunker in, men fortsätt pressa. Spänn sen fast luftnippeln och släpp därefter handtaget.
På så sätt pumpar du ut luft och gammal bromsvätska, så glöm inte att fylla på med ny i behållaren.
Upprepa till det kommer ut nästintill klar vätska ur nippeln. Du gör detta utan lock på behållaren.
Lämpligen sätter du en genomskinlig slang på luftnippeln ner i en behållare. Tänk också på att vätskan är stark frätande, så få det inte på metall eller kläder. Helst inte på fingrarna heller.
Stänger nippeln och pumpar med bromsen förhoppningsvis får du motstånd i bromshandtaget. Då håller du tryck på handtaget och öppnar nippeln igen. Då ska det förhoppningsvis komma ut bromsvätska. När bromshandtaget sjunkit in en bit så stänger du nippeln och pumpar tryck igen och gör om samma sak tills det kommer fräsch bromsvätska. Ibland kan man behöva öppna den ganska mycket.kristofer12345 skrev:
Om det ändå inte kommer bromsvätska så är det stopp i rör eller ok.
Tror behållaren på mc är för liten för att det ska bli tillräckligt tryck att rinna igenom på det sättet.N Niq skrev:Nu har jag skruvat väldigt lite med motorcyklar men jag har luftat bromsarna på ett antal bilar. Om bromsvätskan rinner igenom av sig själv vilket är vanligt på frambromsarna så brukar den ta luften med sig ut utan att man behöver trampa på pedalen. (Det kanske inte fungerar likadant på mc). Om man hela tiden ser till att behållaren inte blir tom på vilket sätt kommer det då in luft i systemet ?
Använt denna metoden ett flertal gånger, och nån gång har det hänt att jag råkat öppna luftnippeln innan jag tryck in handtaget, och det är ytterst lite bromsvätska som runnit ut då.
edit, luften har en tendens till att leta sig in genom nippeln, och sen vill luften stiga. Som svar på hur luften kommer in. Dock ytterst lite luft så det är antagligen ingen fara. Värre om man släpper handtaget med nippeln öppen, då fyller man systemet med luft
Redigerat:
Eller så är bromspumpen slut. Då får ts ta en funderare på hur mycket mc/mopeden är värd och hur mycket pengar hen vill lägga.N Niq skrev:Stänger nippeln och pumpar med bromsen förhoppningsvis får du motstånd i bromshandtaget. Då håller du tryck på handtaget och öppnar nippeln igen. Då ska det förhoppningsvis komma ut bromsvätska. När bromshandtaget sjunkit in en bit så stänger du nippeln och pumpar tryck igen och gör om samma sak tills det kommer fräsch bromsvätska. Ibland kan man behöva öppna den ganska mycket.
Om det ändå inte kommer bromsvätska så är det stopp i rör eller ok.
Även om pumpen byts kan oken fortfarande vara dåliga.