Men eftersom det är ett nytt hus så kan ni ju reklamera felet till MoveHome så får de testa att förlänga avluftningen eller om det går att kapa röret och sätta en vacuumventil inne på vinden om det finns en vind. Det borde bara fler köpare som har upplevt samma problem.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Om det inte är ett byggtekniskt fel så är det nog uppförsbacke att försöka reklamera.

Sen förstår jag inte hur en vakuumventil skulle kunna avhjälpa problemet?
 
Raskus Raskus skrev:
Om det inte är ett byggtekniskt fel så är det nog uppförsbacke att försöka reklamera.

Sen förstår jag inte hur en vakuumventil skulle kunna avhjälpa problemet?
Det är alltid uppförsbacke. Självklart ska de ta kontakt med husleverantören och berätta om problemet.
En vacuumventil är stängd och släpper inte ut någon skitlukt när avloppet inte används. När det spolas i avloppet så öppnar den och släpper in luft. Avluftningen är ju till för att släppa in luft när du spolar. Utan avluftning så blir det undertryck i systemet när du spolar och vattenlåset i golvbrunnen i duschen kanske dras ur istället.
 
S
M Mike the Spike skrev:
Men eftersom det är ett nytt hus så kan ni ju reklamera felet till MoveHome så får de testa att förlänga avluftningen eller om det går att kapa röret och sätta en vacuumventil inne på vinden om det finns en vind. Det borde bara fler köpare som har upplevt samma problem.

Vakumventil på vind är en skräplösning..
vår vakumklocka frös sönder och det läckte fuktig luft året runt, blev ett 15X15 hål genom taket vid avloppet då det murknade totalt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vakuumventil rekommenderas inte för enskilt avlopp. Det finns kolfilter att montera på för att ta bort lukten, men jag ser det som att det här bör vara en reklamation. Röret bör gå upp längre, och eventuellt flyttas.

[länk]
Blir till att prova en sådan. Avhjälper det problemet är det klart enklast. Någon med erfarenhet av sådan?
 
M Mike the Spike skrev:
Men eftersom det är ett nytt hus så kan ni ju reklamera felet till MoveHome så får de testa att förlänga avluftningen eller om det går att kapa röret och sätta en vacuumventil inne på vinden om det finns en vind. Det borde bara fler köpare som har upplevt samma problem.
Ja det finns vind, finns det någon som kan tipsa om vilken typ av ventil jag ha ha isånafall, länk?
 
Baddenbadden Baddenbadden skrev:
Ja det finns vind, finns det någon som kan tipsa om vilken typ av ventil jag ha ha isånafall, länk?
Det ska tydligen inte användas vacuumventil vid enskilt avlopp som Lordi skrev. Det ska vara öppet så det blir självdrag. Antagligen ökar risken att det luktar från trekammarbrunnen och ventilationsrören från infiltrationsbädden med vacuumventil. Med självdrag så ventileras hela anläggningen ovan tak.
Finns det en vind så går det ju att dra röret närmare nocken och montera ett rör som släpper luften ovanför nock.
 
M Mike the Spike skrev:
Det ska tydligen inte användas vacuumventil vid enskilt avlopp som Lordi skrev. Det ska vara öppet så det blir självdrag. Antagligen ökar risken att det luktar från trekammarbrunnen och ventilationsrören från infiltrationsbädden med vacuumventil. Med självdrag så ventileras hela anläggningen ovan tak.
Finns det en vind så går det ju att dra röret närmare nocken och montera ett rör som släpper luften ovanför nock.
Helt rätt och den enda riktiga lösningen vid enskilt avlopp.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Sköter om ett antal fastigheter och precis som Lordi skriver så får vi problem med lukt så sätter vi kolfilter och det funkar kanon.
 
A Argastesnickaren skrev:
Sköter om ett antal fastigheter och precis som Lordi skriver så får vi problem med lukt så sätter vi kolfilter och det funkar kanon.
tack! Då ska jag prova ett sådant.
 
Då har kolfiltret suttit på plats i ca 1 vecka och har än sålänge varit luktfritt! Så det verkar som att problemet är löst! (y)

Tack för svaren alla som var med och bidrog:)
 
En annan tanke är om det kan vara så att bakteriefloran inte riktigt kommit igång och det därför luktar extra mycket.
Hur länge har avloppet använts?
Om inget annat så återkommer gärna om ett år om ni har samma besvär utan kolfilter
 
A Alexn72 skrev:
En annan tanke är om det kan vara så att bakteriefloran inte riktigt kommit igång och det därför luktar extra mycket.
Hur länge har avloppet använts?
Om inget annat så återkommer gärna om ett år om ni har samma besvär utan kolfilter
vi får se hur det ser ut nästa år med den saken. avloppet är använt sedan slutet av mars. Men vi hade inga problem i förra huset där vi hade samma utförande på avloppet, och installerat efter att vi flyttade in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.