Sen kan det vara bra att planera så att du får in en torktummlare. Även fast du inte vill ha en nu så kan du komma att vilja ha en. Och ska du ha barn i huset blir det ett måste.
 
Roary skrev:
Och ska du ha barn i huset blir det ett måste.
Nej, det är det inte. Men det beror förstås också på vad det finns för andra torkmöjligheter.

Vi har två småbarn och klarar oss utmärkt med att hänga tvätten på tvättställning i tvättstugan. Bra ventilation är förstås ett krav.
 
Y
Igår natt gjorde jag en ny skiss... Detta omfattade just upphöjd tvättmaskin med förvaring under.

Berörande torktumlare så tänkte jag mer satsa på en avfuktare, samt sätta fällbara torkställ längst den tomma långsidan.
Säg en undra rad med 3st som har extra stödben för tyngre ting..
kikkatuki_0904_510_t.jpg
och en övre rad med vanliga:
kikka_seina_0904_03b_t.jpg


Tack vare att det är 15cm höga ben på underskåpen så kan rören från värmesystemet dras under dem till dess anslutning i husgolvet.
pressat5616.jpg

börjar det lika något?
 
Hemmakatten
Det där ser bra ut förutom 60-skåpen upptill. Luckan blir väldigt stor och man måste ta steg bakåt för att kunna öppna den, man slår dessutom lätt i huvudet. Jag skulle ta 3 st 80cm-stommar istället och i varje stomme ha dubbla 40-luckor, då blir det enklare att öppna.
 
Y
tack.. började rita om lite såsom du sa fast problemet med detta var att de stommarna var högre... dvs avståndet mellan bänk och skåp blev mindre;
från 63cm till 50cm...

frågan är om man har ont utav det..

(fanns inte dubbelluckor till den första stommen)
 
Hemmakatten
Finns det 40-skåp?
Å andra sidan så går det ju faktiskt att leva med att luckan är lite stor, framförallt eftersom detta är en tvättstuga som inte används så mycket. Det hade varit värr om det var i ett kök.
 
Y
40 i bredd, men samma höjd som gav det mindre gapet mellan bänk och skåp dessvärre. b40 x h70

det var bara den b60 x h57...

fast det fanns en b92 x h40 också, men känns som om den blir onödigt låg - dvs mindre plats att förvara saker i...

fast och andra sidan kanske man kunde sågat den stora dörren till två delar, vet inte om det spricker mycket, eller hur man ska ytbehandla de nakna sidorna efteråt bara...
 
Jag håller med Hemmakatten om att det väl går att leva med stora luckor i en tvättstuga! Det där steget tillbaka tar man utan att tänka på det.
 
Y
det finns en kompromiss... det finns liggande skåp 60breda 35höga...
vore väl om man vände på dessa, men då stämmer ju inte de förborrade hålen för hyllplanen... vore väl om man borrade egna och siliconade de befintliga...
*stön* hehe
 
Y
Argh, jag kommer ju inte på hur jag ska ställa värmeprylarna... står de vägg mot vägg så stjäl det ju mängder av funktionell arbetsyta i högra rummet...

Ifall jag nu ställer saker längst bort till höger, tappar jag då mängder av värme när de måste transporteras de sträckorna? Pumpen måste väl åka på att slita mer för cirkulera om acket står så långt ifrån som i annat rum... eller?

om jag bara kunde lyckas göra det högra rummet så det hanterade eventuella vattenläckagen på nåt vis utan riva golvet för montera brunn.... (gjuten platta)...
-så jag kunde ställt alla 3 längst åt höger, hade ju varit klockrent...

pressat8980.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.