Hej!

Funderar på att skippa att dra in Telia-ledning i nybygget och funderar därför på olika lösningar.

Vi ringer ytterst sällan från hem-telefonen. Väldigt få ringer till oss. De flesta ringer våra mobiler som kostar lika mkt som vanliga lokalsamtal att ringa till. Känns onödigt att betala minst 10 000 kr för att dra in ledningen som vi ändå inte utnyttjar. (Kommer dock gräva ner ett rör om vi skulle ångra oss...)

Internet måste vi ha och gärna ett snabbt sådant. Men eftersom vi inte får in någon ledning så är det trådlöst som gäller. Vad finns det för lösningar för oss?

Har ju ett "stjärnhus" så det finns nätverkskontakter runt om i huset men vi vill hellre köra trådlöst eller iaf kunna köra trådlöst. Finns det någon trådlös router som tar av 3G-nätet och kan sända både WLAN och LAN ut i nätverkskontakterna? Skall testa Tele2's 3G-lösning och se vad vi får för täckning i bilen med en laptop. Borde kunna ge ett humm om hur snabbt det blir i huset.

Hur har ni andra gjort som vill ha internet men inte vill dra in Telias ledning?

Hur funkar det med IP-telefoni? Kan man ta detta trådlöst genom routern och ut i nätverkskontakterna?
 
snysop skrev:
Hej!

Funderar på att skippa att dra in Telia-ledning i nybygget och funderar därför på olika lösningar.

Vi ringer ytterst sällan från hem-telefonen. Väldigt få ringer till oss. De flesta ringer våra mobiler som kostar lika mkt som vanliga lokalsamtal att ringa till. Känns onödigt att betala minst 10 000 kr för att dra in ledningen som vi ändå inte utnyttjar. (Kommer dock gräva ner ett rör om vi skulle ångra oss...)

Internet måste vi ha och gärna ett snabbt sådant. Men eftersom vi inte får in någon ledning så är det trådlöst som gäller. Vad finns det för lösningar för oss?

Har ju ett "stjärnhus" så det finns nätverkskontakter runt om i huset men vi vill hellre köra trådlöst eller iaf kunna köra trådlöst. Finns det någon trådlös router som tar av 3G-nätet och kan sända både WLAN och LAN ut i nätverkskontakterna? Skall testa Tele2's 3G-lösning och se vad vi får för täckning i bilen med en laptop. Borde kunna ge ett humm om hur snabbt det blir i huset.

Hur har ni andra gjort som vill ha internet men inte vill dra in Telias ledning?

Hur funkar det med IP-telefoni? Kan man ta detta trådlöst genom routern och ut i nätverkskontakterna?
Alltså, du kommer ALDRIG få likvärdig prestanda med 3g/turbo-3g såsom du får med adsl, det går inte ens att jämföra. Nu vet jag inte vad du definerar som "bra internet", men jag skulle personligen aldrig kunna använda mig av en 3g-uppkoppling permanent.

Hög latency och delad bandbredd, nej aldrig.
 
Håller med föregående talare, det går aldrig att jämföra ett 3G-abonnemang med ett fiber eller ADSL. Du skriver inte var du bor, på vissa orter finnas det andra trådlösa alternativ på 2.4 och 3.5 GHZ-banden, tex Wimax, men de är inte heller lika bra som trådbundet. Det är svårt att säga hur framtiden ser ut, men jag skulle nog se till att få antingen koppar eller fiber hem till mig om jag byggde nytt, helst fiber om du har det alternativet.
 
Kolla upp vad ni har för stadsnät, kanske går det köra en lösning med kabelteve, bredband och valfri IP-telefoni?
 
zoom skrev:
Håller med föregående talare, det går aldrig att jämföra ett 3G-abonnemang med ett fiber eller ADSL. Du skriver inte var du bor, på vissa orter finnas det andra trådlösa alternativ på 2.4 och 3.5 GHZ-banden, tex Wimax, men de är inte heller lika bra som trådbundet. Det är svårt att säga hur framtiden ser ut, men jag skulle nog se till att få antingen koppar eller fiber hem till mig om jag byggde nytt, helst fiber om du har det alternativet.
Tror inte ens på Wimax, vet att region Kalmar eller vad dom kallas försökte sig på något liknande, plöjde ner ca 100 miljoner. Slutade med att Telia tog över hela projektet. Trådlös teknik kan ALDRIG, oavsett om det är 3g/wimax/vadsomhelst ersätta en fast anslutning.
 
Att trådlöst aldrig skulle bli som trådbundet kanske e sant, men jag har lärt mig att med teknik skall man aldrig säga aldrig. "internet e bara en fluga"

Det är ett gissel att man måste ha telefon in i huset, men det är ju inte det värsta. Man kan ju inte ha bredband utan teleabonemang, eller jo det kan man men då måste man ändå betala en avgift så det blir samma skit. Försökte få felia att skippa min abonemangskostnad och jag skulle då gå över till dem med mitt bredband, men de fattade inte att de skulle tjäna på detta och accepterade inte mitt erbjudande. Jag har stadsnätet i gbg hem till mig med det är riktigt skit, max 5 mbit.

Ser fram emot att det kommer något bra alternativ så man slipper betala massa pengar i onödan....
 
Kabel och stationsunderhåll kostar och det är dit den fasta avgiften ska gå. På sikt ska dessa pengar även betal för ny kabel när nuvarande koppar blir utsliten.
Wimax har kört i västerbotten med goda resultat för att vara en trådlös teknik. Men man måste komma ihåg att trådlösa lösningar har sina nackdelar. Snö och regn är ett par.
Kan man få trådat så är det bättre.
 
Har läst lite nogrannare nu och det verkar som att det finns begränsningar på trafiken. Om man överstiger trafik om 5gb/månad så sänks hastigheten till 30 kb. :O :S :(

Så just nu lutar det åt att det blir Telia-ledning ändå.
 
Med nästa generations core network/radio access network, SAE/LTE, snackar vi hastigheter på 100 Mbit/s downlink och terminal. Fast det ligger ju förstås en bit in i framtiden...
 
esox71 skrev:
Med nästa generations core network/radio access network, SAE/LTE, snackar vi hastigheter på 100 Mbit/s downlink och terminal. Fast det ligger ju förstås en bit in i framtiden...
Intressant...hur kommer man runt Shannon-Hartleys teorem?
 
Många av de nya teknologier som kommer och inte har grunden i fiberanslutning har en tendens att få kortare räckvidder när hastigheterna ökar. Om detta stämmer så blir det i första hand tätorterna som man fokuserar på för t.ex. LTE och där det redan finns underlag för att istället använda fiber. Om vi utgår från den teorin så är inte nya LTE när den kommer, 2010?, ett alternativ om man inte kan få fiberanslutning.

Radioteknologi lider dessutom av att det finns fysikaliska begränsningar som fördröjning och har större störningskänslighet, mera om det finns redan i andra trådar. Du kommer att kunna ta emot större mängder data t.ex. streamad video, tv, mm, men problemet kvarstår om du vill köra realtidsappliaktioner som IP-telefoni, videotelefoni, mm, som inte är envägsstreaming.
 
Fotografen skrev:
Intressant...hur kommer man runt Shannon-Hartleys teorem?
Ha, ha aldrig hört talas om. Har det med radio att göra eller är det allmänt för throughput? Utveckla gärna.

Själv jobbar jag med core network och framförallt nutidens 3G paketdatanoder SGSN och GGSN. Kommer dock att få se en hel del av den nya SAE-GW noden framöver vilket ska bli intressant.
 
Fotografen skrev:
Intressant...hur kommer man runt Shannon-Hartleys teorem?
Det gör man inte, oavsett hur man vrider och vänder på det. Trådlöst kan aldrig motsvara en fast-anslutning.

Sedan är det som AndersS säger, LTE kommer enbart, enligt Telenor täcka dryga några få % av landets yta, resterande kommer få vanliga 3g/edge/gprs täckning.
 
esox71 skrev:
Ha, ha aldrig hört talas om. Har det med radio att göra eller är det allmänt för throughput? Utveckla gärna.

Själv jobbar jag med core network och framförallt nutidens 3G paketdatanoder SGSN och GGSN. Kommer dock att få se en hel del av den nya SAE-GW noden framöver vilket ska bli intressant.
http://bbg.fi/Shannon.html
 
ollebanan skrev:
[länk]
Intressant! Måste sovit mig genom den föreläsningen :). Och även fast det verkar vara skrivet av "skrota-ALLT-utom-optisk-fiber-annars-går-det-åt-h-vete"-gruppen så inser man ju att ett radionät har sina begränsningar. Själv har jag svårt att tro på 100 Mbit/s. Skulle bli förvånad om någon kommer upp i det ens i ett lab. Har själv testat en 3G-uppkoppling hemma och kommer som bäst upp i ~50 kbit/s vilket är både olidligt segt och långt ifrån de "utlovade" 384 kbit/s.

Men snabbare än dagens nät lär det bli. Frågan är bara hur snabbt. Kanske tillräckligt om man bor på rätt plats och sitter still :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.