H
Tack för alla kommentarer och förslag! @michfirs det är skutdörren närmast köket som är rörlig. Den längst bort från köket är fast.

Jag jobbade vidare lite på findus42 idé. Tog två 60x60 bänkskåp, lade på en 120x150 skiva och en liten extra utstickande bit. Flyttade in skåpen 30 cm mot vardagsrummet så att bänkskivan linjerar med kyl/frys och får ett överhäng på 30cm runt helt. Tja...?

3D-rendering av ett kök med en köksö och barstolar, bänkskåp, och öppet till vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-simulering av köksö med två svarta bänkskåp och överhängande bänkskiva, tre barstolar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översikt av ett köksdesignförslag med bänkskåp och en linjerande bänkskiva med överhäng nära vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om grundproblemet är att det är så lite arbetsyta kan en flyttbar liten arbetsbänk vara en möjlig lösning i stället för en köksö. Ikeas lilla Stenstorp har utfällbar skiva så den tar inte mycket plats när inte skivan används men blir fungerar bra att t ex stå och skära grönsaker på: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40201916/
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H
Problem är inte att det sakans arbetsyta. Det är i stället ett försök att skapa en lösning utan matbord. Köksön är alltså endast tänkt som matplats. Tanken var att det skulle underlätta möbleringen av vardagsrummet. Antingen funkar det, eller så funkar det inte. Jag tycker att det är värt att testa idén i alla fall!
 
tommib
Om det är det som är den primära anledningen tror jag inte att det kommer hjälpa med en köksö. Den snarast försvårar genom att du inte kan möblera om tillfälligt om du får många gäster. Vad tänker du att du vinner med köksön jämfört med ett matbord på samma plats?

Grundproblemet är att det är ett väldigt svårmöblerat vardagsrum som egentligen bara tillåter en möblering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Du vill alltså ha ett matbord som är 20 cm högre än ett vanligt matbord och som sitter fast. För det är väl egentligen enda skillnaden i så fall, eller?

Blir inte ditt senaste förslag lite konstigt med teven uppsatt på väggen bredvid, sett från soffan alltså?

Är inte 30 cm lite om man inte vill slå knäna i skåpen under bordsskivan?
 
Jag tycker det hela bara känns konstigt. Tror det kommer bli bättre och mer harmonisk känsla med ett vanligt bord istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det framkommer inte om detta är en ungkarlslya eller om ni är två ... eller kanske 1 1/2 ... Inte heller vad du har för intressen. Jag är själv praktisk och behöver arbetsyta - men du kanske föredrar att sjunka ner i fåtöljen med en bra bok. För mig är soffa och TV av mindre intresse - ett par 3 mindre fåtöljer gör möbleringen mer flyttbar. Så det är svårt att råda. Om du inte tillbringar så mycket tid i lägenheten kanske ändå en köksö passar just dig!
 
hcan skrev:
Tack för alla kommentarer och förslag! @michfirs det är skutdörren närmast köket som är rörlig. Den längst bort från köket är fast.

Jag jobbade vidare lite på findus42 idé. Tog två 60x60 bänkskåp, lade på en 120x150 skiva och en liten extra utstickande bit. Flyttade in skåpen 30 cm mot vardagsrummet så att bänkskivan linjerar med kyl/frys och får ett överhäng på 30cm runt helt. Tja...?
Proportionerna ser konstiga ut. 150x120 ?
 
tommib skrev:
Jag hade löst det ungefär som på mäklarritningen och sett till att köpa ett bord där man kan lägga i en extra skiva. Då kan man om man får gäster rotera bordet 90 grader och dra det lite längre in i vardagsrummet och få gott om plats att äta på. Till vardags kan det stå vid fönstret...
Instämmer helt med tommib!
Minimistorlek på ett köksbord/matbord är nog 120x 75 cm.
Har ett sådant själv inköpt 1967 på postorder från IKEA Älmhult. Det var innan de hade varuhus.
Det är ett slagbord med en klaff på 60 cm, som utökar till 6-7 sittplatser.
Lätt att lyfta och vrida 90° när vi hade kalas :)
(Används som skrivbord/skräbord nu sedan 7 år förstås)
Att sitta vid en köksö/bardisk med stolar utan ryggstöd vid måltider skulle jag finna mycket obekvämt.

tommib skrev:
...Möbleringen beror förstås väldigt mycket på hur många man är i familjen och vilka andra behov man har. Prio ett för mig som småbarnsförälder är att vardagen blir så enkel som möjligt. Innan jag fick barn hade jag lite andra prioriteringar...
Detta är ju en tvårummare, visserligen om 70 kvm. men den är väl avsedd för två ungdomar utan barn.
Var skulle man annars stuva undan barnen?

tommib skrev:
...det var för övrigt en väldigt knepig planlösning. Mycket död/svårutnyttjad yta och väldigt svårmöblerat vardagsrum...
Instämmer! Bland märkligheterna märks ett överdimesionerat sovrum, en märklig "tambur" till hygienrummet och en jättelik klädkammare.
Klädkammarens yta motsvarar ju 19 "vanliga" 60 cm garderober!
En tvåa, som jag bodde i i 7 år i min ungdom hade totalt 3 garderober :)

Så ja, en hel del tankemöda behövs nog för att optimera inredningen. Lycka till!
 
@michfris
Snygg bearbetning av en ide :). Fint med den lilla hylla du ritade in. Bryter upp och trollar bort det massiva intrycket.

Ser att TS fått lite trista nedsablingar av planlösningen.
Den har lite konstiga inslag. Visst. Men tänker man lite på det är det inte så illa. Vem vill egentligen ha toalett med dörren rakt ut i köket. Bra att ha köket vid Entrén istället. Den lilla hallen till badrummet kan se omotiverad ut. Men samma skäl som gör att toan inte bör vara i direkt anslutning till köket kan vara tillämplig här med. Vem vill ha toaletten direkt vid soffgaveln?

En korridor är förstås slöseri om det går att undvika. Samtidigt en god sak att flytta ytterkläder säsongsvis. Jag kör t ex MC och har en massa grejer som tar mer plats än det finns i hallen.

Roligt att se en plan som inte är enligt någon av de vanliga mallarna. Tänk på vad det är som får oss att vurma för gamla hus. Inte är det de praktiska inslagen i alla fall ;) Det är de knäppa grejerna som får oss på fall. Selektivt minne också som får oss att än en gång ge oss in i ett renoveringsprojekt :D

Halvhöga barstolar med ryggstöd finns. Tänk tillbaka på vad ni satt i förra gången ni var på en sushibar ;) Att TS använt en skiss han hittat på ritningen behöver inte betyda att han tänkt använda just sådana. Kör på,
Lägg gärna upp bilder :).

Mvh Findus
 
  • Gilla
hcan och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Ser att TS fått lite trista nedsablingar av planlösningen.


Halvhöga barstolar med ryggstöd finns. Tänk tillbaka på vad ni satt i förra gången ni var på en sushibar ;)

Mvh Findus
Nja, man kan ju välja att se det som ärliga åsikter. Delar vi inte med oss av sådana blir ju inte forumet mycket värt. Personligen tycker jag inte att det finns någon direkt uppsida i förslaget, och dessutom kommer det TS presenterat inte att stämma med verkligheten då proportionerna är fel. Kolla gärna skivan som ska vara 150x120.

Halvhöga barstolar med ryggstöd? Tja, i nödfall eller kortare tid funkar de ju så klart, men inget jag själv skulle välja som permanent lösning.
 
Jag tycker att matbordet är den viktigaste platsen. Det är oftast där vi i familjen faktiskt umgås och när vi har vänner på besök blir det oftast där man hänger också. Så jag skulle inte göra någon B-lösning där utan satsa på ett ordentligt bord med bekväma stolar.

Det finns praktiska och opraktiska matbord. Opraktiska är sådana som bara består av en skiva. Praktiska är sådana med iläggsskivor som man kan expandera. Vid vårt matbord (IKEA Bjursta) sitter vi upp till 10 personer hyfsat bekvämt, medans det i normalläget passar bra för familjen på fyra.

TV:n kan du sätta på väggen mitt i lägenheten. Soffbordet kan du slänga tycker jag, alt ha en liter/nätt som är lätt att flytta undan.
 
  • Gilla
hcan
  • Laddar…
Köksön kan aldrig ersätta ett riktigt bord som sittplats.
Det ser bäst ut med ett litet bord vid fönstret som på planritningen. Med tanke på lägenhetens storlek så antar jag att det inte är extremt många gånger om året det är fler än 4 personer som behöver sitta vid bordet? De få gångerna gå det ju att förlänga bordet ut i vardagsrummet förbi glasdörrarna.
 
Det verkar finnas en magisk dragningskraft till köksöar. Jag tycker de står mest i vägen och det blir aldrig så som i matlagningsprogram på TV där man har obegränsat med plats.
Jag rekommenderar att kolla alla alternativ.
 
H
Tack åter igen för alla svar och kommentarer! Det är guld värt!

Jag är fullt medveten om att lägenheten är svårmöblerad. Det är av just den anledningen jag skapade den här tråden; för att få förslag, tips och idéer! Hade jag velat ha en "vanlig" lägenhet på två rum och kök, 53 kvm, sovrum, hall, vardagsrum, kök och tre garderober, hade jag naturligtvis valt den sådan! Då hade inredningen knappast varit något problem och den här tråden hade aldrig blivit skapad.

Den här planlösningen är som sagt svårare än normalt, men det skapar också upp möjligheter för alternativa lösningar! Det är de jag vill samla på mig! Självklart vill jag också ha tips på vad som inte kommer att fungera. Så gott folk, fortsätta komma med tips och idéer! Inläggen om att lägenheten är svårmöblerad kan vi däremot skippa framöver, de tillför inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.