kamilenski skrev:
En man i köket??? Bara vid högtider kan jag tänka mig hjälpa till. Annars tillhör köket och tvättstugan min hustru.
-MH- skrev:
Hur ofta lagar ni mat tillsammans? Jag avskyr det, och jag tror det är försvinnande liten andel av köksanvändningen som försigår tillsammans
Känner att en het debatt är på väg... :O
 
Jag kan bara hålla med damerna. Det effektiva "arbetsköket" är designat för EN person. Man eller kvinna gör detsamma. När flera försöker arbeta samtidigt upphör köket att vara effektivt. Man springer bara i vägen för varandra inne i den fördömda kökstriangeln. Ska man göra något åt detta måste man alltså bryta upp köket i kanske två genomtänkta trianglar, intill varandra. Och i sådant sammanhang kanske öar och halvöar inte längre blir lika överflödiga.

Framtidens kök återstår att designa. Ta bara detta med bänkhöjden! De senaste hundra åren har köksbänkarnas höjd ökat från ynka två alnar till fullvuxna nitti-komma-noll centimeter. Men alla inte är lika långa. Och jag tycker anpassningen till folk i rullstol är föredömlig: Varför inte rita kök med höj och sänkbara bänkar och skåp - som standard!
 
Alfredo skrev:
Känner att en het debatt är på väg... :O
Varför blandar du ihop mig och Kamilenski? Extra fördomsfull idag?
 
-MH- skrev:
Laga mat tillsammans? Ju flera kockar desto sämre soppa.

Hur ofta lagar ni mat tillsammans? Jag avskyr det, och jag tror det är försvinnande liten andel av köksanvändningen som försigår tillsammans (sett över sveriges samtliga hushåll). Kan vara intressant om man är intresserad av andrahandsvärdet.
Vi gör det väldigt ofta, med ett samarbete som förundrar de flesta som ser på. På ett nästan intuitivt sätt räcker vi varandra rätt verktyg, rör i varandras grytor när det behövs osv. Jag har förstått att det är rätt ovanligt, men med ett kök planerat för att flerra ska kunna jobba i det så kanske fler kan upptäcka tjusningen i gemensam matlagning.

I ett sådant kök är ordentligt med utrymme framför spis och arbetsbänkar viktigt, och man kan absolut inte ha hörnspis, däremot fuknar köks-ö utmärkt. I köket ovan kan det vara ett problem att det är lite trångt framför kyl/frys, ca 40 cm när dörrarna är öppna, men eftersom det inte är arbetsbänk bakom utan bara en smalare avställningsyta så blir det nog inget problem, under förutsättning att matlagningen sker på samma sida som matbordet står.

Min bror och mina föräldrar jobbar på samma sätt som vi, med mycket samarbete.
 
-MH- skrev:
Laga mat tillsammans? Ju flera kockar desto sämre soppa.

Hur ofta lagar ni mat tillsammans? Jag avskyr det, och jag tror det är försvinnande liten andel av köksanvändningen som försigår tillsammans (sett över sveriges samtliga hushåll). Kan vara intressant om man är intresserad av andrahandsvärdet.
Tycker samma sak.
Jag gör hellre en god middag själv så kan min sambo sitta i soffan och ta det lungt tills middagen är klar.

Spelar säkert roll hur man är som person och vad man gör på dagarna också.
Får nog av arbetsledning och arbetsfördelning på jobbet så jag har inget skrikande behov att blanda in fler kockar i min soppa hemma.
 
jag skulle kanske flytta dubbelvask till spissidan och den lila vasken till diskmaskinsida ( för spolning innan disken) om det finns plats för sån byte.
Känns bättre att diska stora grytor och slaska i dubbelvasken utan att matgäster ser och hör det.
gaia
 
Ibland måste man uträtta flera saker samtidigt i ett kök, utan att det nödvändigtvis handlar om att laga (samma) mat. Någon förbereder kaffe på maten eller en dessert medan någon annan gör huvudrätten. Eller också ska man springa emellan med odiskade saftglas, som någon glömt på trädgårdsbordet. Hunden ska ha varm soppa till förrätt. Finns otaliga orsaker till middagsrusning i köket.
 
Sådär, nu har jag ägnat tiden åt "rita, gissa, spring", och fått fram ett nytt förslag av lite mer konventionell typ...

Hur ser det ut nu då? (denna gång är måtten mer korrekta på alla ledder)
 
Redigerat:
Det där tror jag funkar jättebra.
 
Det köket är ok.
 
kamilenski skrev:
En man i köket??? Bara vid högtider kan jag tänka mig hjälpa till. Annars tillhör köket och tvättstugan min hustru.
Mitt är garage och verktygsutrymmet.
Gafflar och moppen är hennes. Bilar och verktygen mina.
:)

Man är en man för hel...e!
:D
Är det omanligt att laga middag nu då? Trist, jag gör ju hela nyårssupén själv i år, säkrast jag köper lite testosteron på burk då :)

edit; jag råkade torka av bordet nu också, och stryka en duk till kvällen, betyder det att det blir två tabletter innan sängdags? :p

Köksdator? det låter ju som lite av en önskedröm för mig... :) Grymt kök, ser ut som om det kan bli väldigt bekvämt att arbeta i version två. Lite intressant att se design 1, men den blir nog svårjobbad. Kul att läsa om hur man kan utmana 1940-talets statistiska undersökningar.
 
Redigerat:
Jag tyckte förslag 1 var bättre. Jag tycker mycket om planlösningen, med en sida där man lagar mat (lite ändringar dock) och med en yta där man tar disken direkt från matplatsen, och nära porslinsskåp. Jag hade inte alls sprungit rundor. upp med maten på kanten, två kan stå och hacka/baka bröd på varsin sida. sen ut med maten på serveringsbänken. Kanske en plats att hänga bongar i öppningen?

Komplettera KF med ytterliggare en pelare till vänster med ugn, micro och skafferi, minska mellanväggen till 80cm och ha båda vaskarna intill väggen. Eluttag på kortsidan av skiljeväggen? Varför inte ha en 120cm lång vask som går tvärsöver, lite coolt och rätt praktiskt iaf om man inte handdiskar så mkt. Eftersom det finns vask på bägge sidor finns ingen anledning att springa runt, vart kylen står är inte så viktigt.

Väggen bakom spisen är jättebra, ökar effekten på fläkten och gömmer den yta som oftast blir slabbigast, spisen! Ok, diskmaskinen hamnar lite ovanligt i min version, men jag tycket inte att det är ett problem. Ju närmre den är porslinslådor desto bättre. På framsidan av väggen passar det utmärkt med lite snygga hyllor, väl skyddade från stekos dessutom! Knivställ och skärbrädor i öppningen, åtkomliga från båda håll.

Alternativ 2 ger mig ett lätt slag av klaustrofobi. Och om det är gamla platsbyggda skåp så blir det duktigt läckert att bryta av med en köksö i mitten, med helt annan stil.
 
  • KÖKÄNDRAT.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min faster har en köksö mitt i triangeln och det är totalt skit, att hon förvarar verktyg och bestick och i alla lådor runt hela triangeln gör det inte bättre. Horribelt ineffektivt att laga mat när något är i vägen jämt och ständigt.
 
Fast jag ser inte att detta som att något är i vägen i triangeln. Enda skillnaden är att kylen inte är bakom ryggen utan vid sidan om. Jag hade hållt på med varma saker på spisen på ena sidan, och haft eventuella medkockar på andra sidan. Fördelen är då att båda kommer till ugn, skafferi och kyl och frys utan att behöva runda någon annan. Ytan ut mot matrummet är bara en bonusyta, typ för kaffebryggare, bakmaskin etc. Det handlar nog rätt mkt om hur man arbeter tillsammans. Jag har gärna ett eget revir. Dvs snarare medarbeta än samarbeta =)
 
personligen hade jag utgått från skiss ett och satt ho, DM och sen spis sett ifrån innerväggen sen hade jag tagit väck hela ventilationsväggen och satt en frihängande fläkt, inbyggnads ugn vid kyl/frys om man känner att man skall baka och laga mat samtidigt annars funkar det med en "vanlig" spis. Jag har ju dock en för kärlek till att kunna titta rakt på och prata med de som befinner sig i matrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.