Jag tror inte att så många vill släppa det helt fritt men det finns otaliga exempel på helt verklighetsförankrade skitregler från 50-talet som sätter stopp för vettiga lösningar idag. Så himla dyrt kan det inte vara för kommunen att göra små vettiga revideringar var 10:e eller 25:e år.
 
C crazytok skrev:
Hade man fått bygga varsomhelst hursomhelst innanför 4,5m på tomten så hade det snart varit höga plank, friggebodar eller gäststugor längs med hela sidor på husen för att skapa sig privacy...
Privacy är vi rädda för i Sverige. I England (och många andra länder) omgärdas hela tomten av plank och alla tycker det är naturligt.
 
daddydj daddydj skrev:
Jag tror inte att så många vill släppa det helt fritt men det finns otaliga exempel på helt verklighetsförankrade skitregler från 50-talet som sätter stopp för vettiga lösningar idag. Så himla dyrt kan det inte vara för kommunen att göra små vettiga revideringar var 10:e eller 25:e år.
Även den möjligheten finns, att göra små revideringar.

Jag tittade på ett sommarstugeområde häromåret. Där stod det i detaljplanen (från typ 60 talet) att det var förbjudet att dra in vatten eller avlopp i husen (alltså oavsett om man hade egen brunn). Vatten skulle tas från kran vid tomtgränsen som samfälligheten stod för.

Kommunen gjorde ett detaljplanetillägg som explicit ogiltigförklarade den rad i detaljplanen där VA förbudet stod. Och det fanns en längre motivering från kommunen där man vid inventering hade kommit fram till att vatten hade dragits in i strid med detaljplaneregeln i samtliga inspekterade hus. Och man motiverade ändringen med att klausulen till sin helhet var överspelad. Lite lustig eftersom det hela triggades av att kommunen skulle dra fram vatten och avlopp, med obligatorisk anslutning...
 
H hempularen skrev:
Även den möjligheten finns, att göra små revideringar.
Det borde göras till ett krav att kommunen kontinuerligt ser över detaljplanerna, just nu är det ytterst få detaljplaner som rörs så gamla otidsenliga regler hänger med i årtionden.
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Om man ändå måste hålla sig inom 3,6m från sitt hus och minst 4,5m från tomtgränsen så är det ju inte så stor skillnad mot innan.
På de flesta håll är det ju redan bygglovsfritt upp till 1,2m - Enda fram till tomtgräns.
Jag kontaktade byggkontoret i min kommun (Värmdö) och frågade, om Boverkets nya regel verkligen gällde i mitt fall. Nej! De gäller BARA huvudbyggnaden och ett Attefallshus, som är komplementbostadshus! Min gäststuga är en komplementbyggnad (med badrum med dusch/toa) och kan inte bli bostadshus och de nya reglerna gäller alltså inte komplementbyggnader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.