Kronofogden får mycket kritik här

De har en service som få Banker och inga mäklare har de tar Kontanter har du mycket kontanter kan du ju köpa en fastighet av dom och bli av med 1 000 tusenlappar som annars riskerar bli värdelösa.
 
Excel skrev:
Släppa delen till proffs. Så du vill i praktiken att skattebetalarnas pengar ska gå till någon mäklare och bidra och deras vinst. Fråga en fattigpensionär om du vill att skattepengar ska göda mäklare eller brottsoffer varför utredningen är nedlagd i brist på utredningsuppslag... osv. ska jag fortsätta?
Vad är det för fel att bidra till någons vinst om resultatet blir bättre för alla? Kan du säga emot att ALLA skulle tjäna på att priset vid en försäljning blev så högt som möjligt? Om du inte tror att alla skulle tjäna på det, berätta då vem som skulle förlora på det.
 
Excel
Om kronofogden ska lägga ut arbeta på privata aktörer behöver sannolikt anslaget höjas. På vilket sätt tjänar jag som skattebetalare, fattigpensionaren eller brottsoffret att staten minskar anslaget för övrig verksamhet och ökar för KFM?
 
Excel skrev:
Om kronofogden ska lägga ut arbeta på privata aktörer behöver sannolikt anslaget höjas. På vilket sätt tjänar jag som skattebetalare, fattigpensionaren eller brottsoffret att staten minskar anslaget för övrig verksamhet och ökar för KFM?
KFM skulle kunna ägna sig åt andra och för dom mer "lönsamma" saker än att försöka sälja hus, därför behövs inga anslag höjas. Du som skattebetalare, fattigpensionär eller brottsoffer tjänar på att huset säljs för så mycket som möjligt eftersom det skulle minska kostnaderna för överskuldsättningen som finns i samhället idag, 60-80 miljarder. Förstår du verkligen inte nyttan av att huset säljs för så mycket pengar som bara är möjligt, eller driver du med mig?
 
kontorsråttan
Väljer man frivilligt att sälja via kronofogden?'
Skillnaden mellan att sälja med mäklare och via Kronofogden
 
kontorsråttan skrev:
Väljer man frivilligt att sälja via kronofogden?'
Naturligtvis inte. Men om du har råkat i klorna på Kronofogden så har du möjlighet att få huset sålt med mäklare.
 
Förstår inte riktigt vad problemet är här.
Om vi tar huset i Sandviken, så är det felbyggt från grunden. Plattan rör sig, värdet på huset är enligt värderingen noll kronor. Den som köper ett sådant objekt bryr sig inte det minsta om att det står en tvättmaskin i trädgården. Det kvittar hur många citronskålar du ställer in i det där huset, värdet kommer inte öka en krona.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
M
Strip skrev:
Vem betalar vad vid en sådan försäljning? Tar Kronofogden ut för sina omkostnader, eller är det en fast kostnad per ärende?
Kronofogden drar av sina kostnader från det man får in och det är inte billigt. De sålde en lägenhet i min Brf och det tog de 35k för, en visning i 30min på kontorstid som de kom en kvart för sent till.

Man tycker att de borde anstränga sig lite mer så att de som har fordringar kan få mer betalt, den skuldsatte är ändå rökt när det gått så långt, där finns aldrig något att hämta.
 
Mikael_L
Kallebo skrev:
Huset i sandviken är ju väldigt märkligt prissatt... Det finns inteckningar på 2,2 miljoner och ändå väljer kronofogden att sälja det för 150 000? Visst finns det brister, men de konstaterar att priserna i byn ligger på mellan 7 och 13 000 per kvadratmeter borde det inte finnas någon som är beredd att betala mer då?
Jag tyckte också det där verkade märkligt.
Och bara tomtens taxeringsvärde var väl drygt 180'.

Idag var auktionen, så jag kikade lite på vad resultatet blev efter budgivningen blev klar, och det huset gick tydligen för 600.000:-
http://www.kronofogden.se/5.15b50db11571e6de9141c88.html
 
Mikael_L skrev:
Jag tyckte också det där verkade märkligt.
Och bara tomtens taxeringsvärde var väl drygt 180'.

Idag var auktionen, så jag kikade lite på vad resultatet blev efter budgivningen blev klar, och det huset gick tydligen för 600.000:-
[länk]
Aha, det är lockpriser Kronofogden kör med!
 
G
Det är gäldenären som står för mäklarens omkostnader. Min fastighet har fogden försöt mäta ut 2 ggr och ca 7000kr per gång har tillförts mitt skuldkonto. Nu görs försök 3 och kostnaden blir ca 8000kr osålt men säljs huset blir kostnaden ca 40000kr och jag blir hemlös med skulderna kvar och får bo i bilen eftersom jag är ej kreditvärdig. Har skött lånen sista 3 åren. Bara för att jag sökte skuldsanering efter 9 års löneutmätning, drev skuldsaneringen igenom utmätningen av bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.