Akta dig för billiga klinker säger jag bara. De jag råkat ut för är jäkligt känsliga i ytskiktet och det flisar ut om man tappat något. Finns säkert restpartier av bättre kakel till lägre pris också, men det är svårt att se skillnad.

Däremot kakel på väggar är ju inte lika känsligt.
 
tank77 skrev:
Nej, inte 10*20 i halvförband, kommer att se väldigt rörigt ut.
Finns det både halvförband och helförband?! Det jag menar verkar även kunna beskrivas som "subway tiles".
 
subway tiles menar du halvförband. Skiffer liknande plattor skulle jag inte ha i badrummet då plattorna är väldigt strukturella och mycket skit kalkrester mm fastnar i platorna lätt. du kommer få skrubba mycket. 10x 30 går att få till beronde på i vilken riktning man lägger golvet i förhållande till fallriktningen. går inte att göra ett monsterfall fall som en balja ner till brunn, krävs att man spacklar golvet med vetenskap att dessa platoor ska läggas. 10x20 i halvförband är ju bland det lantligaste du kan sätta och skiffer till det spär på det ännu mer. Är det modernt du vill ha med strikna linjer så tycker jag du ska skippa skifferna och helt lägga ner tanken på 10x20 plattor. stora plattor helst laserskurna med måtten 17x33 minimum sättes i vanlig liggande sättning och sedan ett 30x60 granitkeramik golv som går hela vägen til unidrain och antingen kuvertskärs ner mot vanligt brunn eller sågas till 15x15. klingan tar minimum 2 mm av plattan om du kapar dom till mindre så du kan inte få fogstämning i övergång till större plattorna. tänkvärt.
 
En annan grej man kan tänka på är kanske de som jobbar med tillverkningen av keramiken i fråga. 32-åriga Mario i Italien kan nog ha mer ketchup på pastan än 16-åriga Xiu i Kina...typ. Samt arbetsmiljö, miljömärkningar, certifieringar osv osv osv
 
Pris och prestanda när det gäller kakel är inte nödvändigtvis sammankopplade.. en del kakel är dyra bara för att det är rätt märke / design och/eller att de är väldigt populära. Men nu handlar den här tråden om vanligt vitt kakel. Jag rekommenderar att ni följer Dannes väldigt goda och utförliga tips!
 
Köpte vitt kakel på bauhaus i good tid före renoveringen. Dagen innan plattsättaren skulle börja öppnade jag en kartong för att titta på kaklet och fick en smärre chock! Det var typ 2 av 30 plattor som inte var skadade i ytan. Det var bubblor, hål, stötskador - you name it! Fick panikåka och handla kakel på ett annat- dyrare ställe och det var enstaka platta som var skadad där bara. Till detta hör att vi bor långt ut på landet långt från affärer + att jag lätt stressar upp mig när det händer sådana där saker. Så jag skulle iaf rekommendera att köpa från något dyrare ställe där de har kvalitetssaker.
 
starmanin skrev:
Köpte vitt kakel på bauhaus i good tid före renoveringen. Dagen innan plattsättaren skulle börja öppnade jag en kartong för att titta på kaklet och fick en smärre chock! Det var typ 2 av 30 plattor som inte var skadade i ytan. Det var bubblor, hål, stötskador - you name it! Fick panikåka och handla kakel på ett annat- dyrare ställe och det var enstaka platta som var skadad där bara. Till detta hör att vi bor långt ut på landet långt från affärer + att jag lätt stressar upp mig när det händer sådana där saker. Så jag skulle iaf rekommendera att köpa från något dyrare ställe där de har kvalitetssaker.
Eller att man tittar genom sina förpackningar i god tid innan man ska använda dem. Att man betalat mycket ger ju tyvärr ingen garanti för att alla plattor är perfekta, eller hela. Du har ju lika långt till stan om du behöver skaffa en ny platta som hundra.
 
Tycker inte man ska behöva titta igenom alla plattorna, Det var ju trots allt närmare 600 plattor att kolla igenom. Men i det här fallet tycker jag det visade sig att man får vad man betalar för. Var bara någone nstaka ful platta bland de jag köpte på kakeldax. Hade jag använt bauhaus plattorna hade det antingen sett förjäkligt ut eller så hade det bara räckt till en kvm.
 
Om man hittar billiga plattor som man tycker är snygga så ser i alla fall jag ingen anledning till att köpa dyra. Jag tycker att skillnaden helt enkelt är att det finns så många snyggare bland de dyra och som har "vassare" skurna kanter.
 
Man ska nog framförallt inte dra alla över en kam utan det kan finans billigare som funkar perfa också.
I bauhaus plattornas fall..de kostade 79 kr kvm förresten..så var det inte kanterna som var problemet. Vissa var visserligen kantstötta och så men det var framförallt att glaseringen var knäpp. Det var gropar i nästan varje platta. SOm om det blivit en färgbubbla som spruckit och sen lämnat en mörk fläck mitt på plattan.
 
Hej,

Jag föredrar ett bra slutresultat före massa glimglam, och min slutsats är att en rundad kant förlåter en hel del, vassa kanter blir mer i ögonfallande vid språng och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.