Vi håller på att planera för renovering av två badrum och nu när vi tittar på kakel så blir vi lite förvånade över hur stor prisskillnad det är. Vi kommer t.ex troligtvis att välja 10x20 cm vitt kakel i ena badrummet och det är en enorm skillnad i pris mellan olika märken. Är de "dyra" kakelsorterna mycket bättre eller betalar man bara för ett märke? Hur vet man vad som är ett riktigt "bra" kakel?
 
Vi har både billigt och dyrt kakel, och vad jag kan se är det bara en utseendefråga. Kakel i sig ser ju fint ut och jag tycker ofta att det är att kasta pengarna i sjön när man väljer de som kostar mer. Ta hem några plattor du funderar på och jämför.
 
Det som skiljer billiga och dyra plattor åt är bl.a följande...

Billiga:

Brända kortare tid och mindre antal ggr och är därför oftast skörare.
Storleken varierar betydligt mer.

Dyrare:

Brända längre tid och fler antal ggr vilket oftast ger en tåligare platta.
Storleken håller måttet bättre.

Dock verkar vi ju ha en renodlad plattsättare i KakelDanne så han har kanske fler ideér... ;)
 
Till mitt badrum valde vi Biltemas vita blanka 25x40cm plattor för strax över 100kr/m2 och de tyckte jag var helt ok, men jag är ju inget proffs.
De var i alla fall mycket lika i storlek, ytterst få var trasiga och de var dessutom märkta med "made in italy" om det nu säjer nåt om kvaliten.

Till golvet valde vi klinker för 500kr/m2 och jag kan inte påstå att dessa kändes som märkbart bättre kvalitet.
 
Ha ha ha ja någon köksmontör är jag varje fall inte. ;) Precis som du säger så är det faktiskt rätt stor skillnad. Många billigare plattor är som apelsiner i glasyren, och jag har även varit med om att när man fogar så ser man rillorna på fixet genom glasyren... nää vill man ha fint och ett resultat som man är nöjd med länge ska man nog lägga lite mer slantar på det som sitter fast på vägg och golv istället för blandare med neonljus... vad är 2-3000 mer i sammanhanget helt ärligt?
 
Tack för svar! Någon blandare med neonljus blir det definitivt inte;) men jag vill inte betala mer än vad jag behöver heller. Om vi nu pratar om t.ex 10x20 cm blankt, vitt kakel med raka (behöver inte vara skurna med laser men de skall inte ha fasade kanter i alla fall) kanter- vad är ett rimligt pris och finns det några "bra" märken vad gäller kakel? Det jag tittat på som jag tror kostade 799 SEK (eller om det var 699 SEK) kom från Fired Earth och det borde gå att hitta något lite billigare kan man tycka som fortfarande är bra, eller?!
 
Vitt, blankt, 20x20 köpte vi på Bauhaus utförsäljning av nåt fabrikat som dom skulle sluta med, har för mej vi gav 39 kr/m2. Jag ser ingen skillnad på det efter 5 år alla fall jmf med tex klinkergolvet som kostade betydligt mycket mer.
Man får väl titta på dels var man sätter det billiga dels vilka krav som är rimliga. Vi har dyrast klinker i hallen där det ska tåla kyla/värme och slitage på en värre nivå än i badrummet i källaren.
 
T
Misse skrev:
Tack för svar! Någon blandare med neonljus blir det definitivt inte;) men jag vill inte betala mer än vad jag behöver heller. Om vi nu pratar om t.ex 10x20 cm blankt, vitt kakel med raka (behöver inte vara skurna med laser men de skall inte ha fasade kanter i alla fall) kanter- vad är ett rimligt pris och finns det några "bra" märken vad gäller kakel? Det jag tittat på som jag tror kostade 799 SEK (eller om det var 699 SEK) kom från Fired Earth och det borde gå att hitta något lite billigare kan man tycka som fortfarande är bra, eller?!
Vitt vanligt 10*20 kakel hittar du i en välsorterad kakelaffär för 150-300 kr. Stor skillnad i kvalitet jämfört med Biltema/Cheapy, skillnaden märks särskilt i glasyren.
 
Kaklet jag köpt är märkt med ce14411 som enligt BBV anger: "Definitioner, klassificering, egenskaper och märkning".
Vad innebär ce14411 märkningen kvalitetsmässigt?
Är CEmärkning något man kan använda sig av när man väljer kakel?
Mer information sidan 15 och 18.

Ytterligare frågor:
Är det någon skillnad på laserskuren platta och torrpressad platta? Någon får gärna utveckla respektive begrepp.
 
Jag hittade lite mer info efter googling.
 
Nu är ju fired earth bland det dyraste du kan köpa inom gränserna om man säger så. sen finns det ju mosaik som kostar 40000 kvadraten, men du hajar nog vad jag menar. en vanlig 20x45 platta kan vara snyggt och enkelt också, handlar ju ganska mycket om vem som sätter upp grejerna också.... men en sån platta 1 hands sortering får du för 200-250 spänn kvadraten. men är det lite mer levande och lantlig stil du vill ha så får du nog vara beredd på att pröjsa ungefär dom summorna du nämnde hos FE.
 
KakelDanne skrev:
Nu är ju fired earth bland det dyraste du kan köpa inom gränserna om man säger så. sen finns det ju mosaik som kostar 40000 kvadraten, men du hajar nog vad jag menar. en vanlig 20x45 platta kan vara snyggt och enkelt också, handlar ju ganska mycket om vem som sätter upp grejerna också.... men en sån platta 1 hands sortering får du för 200-250 spänn kvadraten. men är det lite mer levande och lantlig stil du vill ha så får du nog vara beredd på att pröjsa ungefär dom summorna du nämnde hos FE.
Jag har hittat en mosaik jag skulle vilja ha just på Fired Earth (vi pratar dock en en väldigt liten yta med tanke på m2-priset) och jag passade på att titta även på vanligt vitt kakel. Deras vita kakelplattor (30x60 cm) kostade 499 SEK/m2 vilket ju inte var så där våldsamt dyrt men jag blev lite ställd när det gällde de här mindre plattorna (som för övrigt var ursnygga och kändes väldigt "gedigna").
Nu skall vi i och för sig flytta till ett hus byggt på 20-talet men vi vill satsa på en "modern" stil och alltså inte fasade kanter etc utan istället raka kanter men 10x20 cm kakel som man sätter "omlott" (vet inte facktermen för det men jag hoppas att du förstår hur jag menar). I det andra badrummet så blir det "stora" plattor med lätt rundande kanter (det skulle tydligen vara svårt med lasersågade kanter om man har väldigt stora plattor om underaget inte är helt perfekt).

Golvet verkar vara ett kapitel för sig... Jag vill ha kalksten i ett badrum och skiffer i det andra men det verkar mer praktiskt med klinkers och det skall finnas något som heter granitkeramik. Jag har hittat klinkers som ser ut som kalksten (tror det hette "Stonetech"). Problemet med klinkers verkar dock vara att alla plattor är så ofantligt stora. 15x30 cm som jag vill ha verkar vara en omöjlighet att hitta! Undrar om man kan lämna in 30x30 cm plattor någonstans för att få dem kluvna till rätt storlek?!
 
Vill ni ha det modernt så skulle jag inte sätta plattorna i halvförband på vägg. Laserskuret är väl det som är på tapeten nu och det är precis som du säger svårt att få till det snyggt om man inte är proffs. laserskurna plattor från bricmate ligger väl runt 4-500 kr kvadraten med måtten 30x45, 30x60, sen har dom någon som är 17x33 tror jag. Lättare att sätta mindre laserskurna än stora. kalksten är snyggt, men kräver en del skötsel. billigast är att köpa sk. fallande längder med bredd på 200 mm. runt en tusenlapp till 1500 skulle jag tro. fördelen med granitkeramik är att det inte finns slitstarkare material. kräver ingen efterbehandling och man kan få de lustigaste och snyggaste mönster. finns även i laserskuret. det man ska tänka på när man väljer sten eller granitkeramik av större format är att det duger inte med ett vanligt standardfix. för en del sten exemplvis jämtlands kalksten så måste man använda sig av snabb fix annars slår sig plattorna över en viss längd, dvs hörnor sticker upp pga vattenabsorbtionen, med granitkeramik är det tvärtom, dom suger ingenting i princip vilket gör att man behöver flytfix för full teckning alternativt dubbelkammar med ett plastförstärkt fix. ja det är en hel djungel det där. om du har tänkt betala någon föra tt göra det så ta det med honom/henne. Man kan såga ner plattor, det är till och med vanligt att det görs i fabrik med vissa modeller, det som kan ske då är att om plattorna har en liten fasning så får du inte det på alla sidor. dessutom är det ingenting man kapar i en sigma själv utan man får lämna in för sånt, och det kostar en slant.
 
KakelDanne skrev:
Vill ni ha det modernt så skulle jag inte sätta plattorna i halvförband på vägg. Laserskuret är väl det som är på tapeten nu och det är precis som du säger svårt att få till det snyggt om man inte är proffs. laserskurna plattor från bricmate ligger väl runt 4-500 kr kvadraten med måtten 30x45, 30x60, sen har dom någon som är 17x33 tror jag. Lättare att sätta mindre laserskurna än stora. kalksten är snyggt, men kräver en del skötsel. billigast är att köpa sk. fallande längder med bredd på 200 mm. runt en tusenlapp till 1500 skulle jag tro. fördelen med granitkeramik är att det inte finns slitstarkare material. kräver ingen efterbehandling och man kan få de lustigaste och snyggaste mönster. finns även i laserskuret. det man ska tänka på när man väljer sten eller granitkeramik av större format är att det duger inte med ett vanligt standardfix. för en del sten exemplvis jämtlands kalksten så måste man använda sig av snabb fix annars slår sig plattorna över en viss längd, dvs hörnor sticker upp pga vattenabsorbtionen, med granitkeramik är det tvärtom, dom suger ingenting i princip vilket gör att man behöver flytfix för full teckning alternativt dubbelkammar med ett plastförstärkt fix. ja det är en hel djungel det där. om du har tänkt betala någon föra tt göra det så ta det med honom/henne. Man kan såga ner plattor, det är till och med vanligt att det görs i fabrik med vissa modeller, det som kan ske då är att om plattorna har en liten fasning så får du inte det på alla sidor. dessutom är det ingenting man kapar i en sigma själv utan man får lämna in för sånt, och det kostar en slant.
Tusen tack för din hjälp- den uppskattas verkligen!!!!! Vi skall inte renovera själva utan skall anlita ett företag för en totalentreprenad för badrummen samt hallen (och lite annat fix). Granitkeramik känns som ett bra val för golven men jag frågan är var man kan lämna in plattorna? Det jag tänkt mig är stora plattor på väggarna i ett badrum och 15x30 cm på golvet (som ser ut som skiffer) som läggs i halvförband och sedan eventuellt någon svagt svagt turkosskimrande mosaik i duschen. På övervåningen i det minimala badrummet skulle jag vilja ha 10x20 cm (fast jag vill ha det i halvförband) och sedan 30x60 cm "kalksten "( dvs den granitkeramik jag sett) på golven och sedan världens snyggaste glasmosaik från Fired Earth i en väggnisch. Antar att man får ha en sådan där golvbrunn från Unidrain på övervåningen. Kan man få till ett "bra" fall med 15x30 cm på golvet med en vanlig golvbrunn?
 
T
Nej, inte 10*20 i halvförband, kommer att se väldigt rörigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.