R
J jigun skrev:
Har ett Funkishus byggt 1940. Vid altanen finns en vägg bygd i cementblock och dessa börja vittra och är i dåligt skick. Tänkte byta ut dem not leca block. Väggen är ca 2,5 x 3,5 meter. Sölvesborgs kommun skall ha 2000:- i bygglov för att riva ned dessa block och 2000:- för att mura väggen med leca block igen., Totalt 4000:-
Leca block och arbete kommer inte upp till denna kostnad.
Vad finns det i huvudet på politiker och kommunaltjänstemän????
River jag en bit i taget och bygger upp väggen i sektioner, så behövs inget bygglov!!!
Welcome to Sweden ...
Kommunen har många som skall ha lön.
 
R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kommunen ser till att du dels bygger i godkända material och konstruktion och godkänd utsida som harmoniserar med ditt och övrigas hus.
Och det skulle inte han klara själv utan kommunens hjälp?
 
  • Gilla
jigun
  • Laddar…
Hemmakatten
Se det som en försäkring mot byggfel.
 
R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Se det som en försäkring mot byggfel.
Bygglov är ingen försäkring mot byggfel, vad har du fått det ifrån?

En vettig skadeståndslagstiftning skulle kunna vara en bra försäkring mot byggfel.
 
Hemmakatten
Lite slentrianmässigt uttryck. Vad jag menar, och det är jag helt övertygad om att du förstår, är att en granskning av byggnadskontoret innebär att man granskar konstruktionen så att den uppfyller allmänna krav på hållfasthet mm.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kommunen ser till att du dels bygger i godkända material och konstruktion och godkänd utsida som harmoniserar med ditt och övrigas hus.
Hur svårt skulle det vara att riva ner några cementblock och mera upp leca block i stället samt putsa ut och insida.
Det behövs ingen högskoleutbildning till och att få det att harmonisera. Putsat 1940 och putsat 2018 ser likadant ut, skillnad är på sin höjd kvalitén på bruket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.