Jag skall installera ett nytt vedsystem.
Olika acktankar har olika dimensioner på tillopp och retur. Jag har sett allt från 22 mm till 50. Någon skriver att man måste ha minst 34 mm för att få bra flöde mellan tankarna så att flödet blir bra och därmed jämn skiktning i alla tankar.

Jag har ett stort hus har funderat på 5 st 750 liters tankar. Funkar skiktningen med så många tankar.

Konkreta frågor:
Är det någon som har erfarenhet av Värmebaronens acktankar? De skulle passa utmärkt för mig (pga lågt i tak) om det nu inte är så att de har för klena rör.

Hur bra funkar skiktningen med låga tankar? Jag har hört att det är bättre med höga?!

Tacksam för synpunkter. /Martin

 
Fem tankar blir tyvärr både dyrt och dåligt, och trots det ganska liten volym. Tankvolymen bör dimensioneras efter husets energibehov.

Det finns flera bra alternativ.

- Måttbeställd tank, är det svårt att få in den kan man dela upp volymen i tex två tankar eller knacka hål i källarväggen och ta in den den vägen.
- Platsbyggd tank
- Tanken ute eller i annan del av huset
 
Tack för synpunkterna.
Jag har tidigare tänkt på platsbyggd tank, men enligt de vvs:are jag talat med så är det svårt att få en sådan tank att palla trycket. Expansionskärlet kommer att sitta 8 - 9 meter upp.

Martin
 
Ju fler tankar man har, desto bättre skiktning. Under förutsättning att du parallellkopplar blir det ju fler tankar att dela upp flödet på. Alltså lägre flöde in i varje tank. Ju långsammare vattnet rinner in i tanken, desto mindre rör det om i skikten.
Sen är det en annan sak att det är hemskt dyrt med så många tankar, uppdelade i småbitar. Att göra en tank dubbelt så stor kostar inte dubbelt så mycket, men det kostar ju något att ta upp en ny port i väggen, så det ska man ju också tänka på.
 
apersson850 skrev:
Ju fler tankar man har, desto bättre skiktning. Under förutsättning att du parallellkopplar blir det ju fler tankar att dela upp flödet på. Alltså lägre flöde in i varje tank. Ju långsammare vattnet rinner in i tanken, desto mindre rör det om i skikten.
Sen är det en annan sak att det är hemskt dyrt med så många tankar, uppdelade i småbitar. Att göra en tank dubbelt så stor kostar inte dubbelt så mycket, men det kostar ju något att ta upp en ny port i väggen, så det ska man ju också tänka på.
Under förutsättning att man lyckas fördela flödet jämt både vid i och urladdning. Vilket ofta är ett problem.

Sen har vi problemet med att den kylande mantelytan blir mycket större för en given volym med flera tankar.

I praktiken funkar en stor tank alltid bättre...
 
Jag hägde inte med helt i din tanke. Visst när jag laddar tankarna så blir det ju lägre hastighet in i varje tank än om jag hade haft en stor. Men när jag sedan tar värme från huvudtanken så är det 3000 liter (om jag har 5x750) vatten som skall ut genom rören på de andra tankarna och in i huvudtanken - då måste det väll bli större hastighet in i den tanken pga av att den är liten och behöver fyllas på med varmt vatten snabbt. Hade huvudtanken varit större än 750 liter, tex 2000, så isället för att det skall komma in 3000 liter varmt vatten i huvudtanekn så räcker det med 1750. Om det skall ske på samma tid så måste det rimligen bli högra hastighet på vattnet in i huvudtanken om den är liten = många tankar. Jag känner att det blev lite rörigt och är inte helt säker på att mitt resonemang är riktigt.

Mvh Martin
 
apersson850 skrev:
Ju fler tankar man har, desto bättre skiktning. Under förutsättning att du parallellkopplar blir det ju fler tankar att dela upp flödet på. Alltså lägre flöde in i varje tank. Ju långsammare vattnet rinner in i tanken, desto mindre rör det om i skikten.
Sen är det en annan sak att det är hemskt dyrt med så många tankar, uppdelade i småbitar. Att göra en tank dubbelt så stor kostar inte dubbelt så mycket, men det kostar ju något att ta upp en ny port i väggen, så det ska man ju också tänka på.
I en tank på 6000 liter kan man skapa långsamt flöde genom att fördela inkommande vattenflödet på större yta t.ex. med perforerade rör mm. Skiktningen blandas mer av störttappning av VV än av laddning. Just nu håler jag på med en till dubbeltank (helt trycklös, 2x3000 liter) med väl tilltagna rörlängder i värmeväxlarna för värme och varmvatten. I min egen 3000 liters tank fungerar skiktningen alldeles utmärkt enligt termometrarna jag fick nyss. En laddning ved (Calmar V33) höjer temperaturen från 60 till 95 grader (i tankens översta 3/4) och håller c:a 3 dygn vid noll grader utetemp. Ingen behöver använda trycksatta tankar om man konstruerar systemet rätt. ;-)

Naturligtvis vill rörisarna sälja tankar. Minst besvär så. Slipper framför allt tänka. En trycklös tank fungerar precis lika bra som en trycksatt dito.
 
Intressant det du skriver Jungman. Med en helt tryckfri tank menar du att expansionskärlet sitterprecis över acktanken?
Jag funderade på att ha en sådan tank också men eftersom det endast är 194 högt i pannrummet så var det svårt att få plats med expansionskärlet över tanken. Tanken blir låg nog ändå. Jag kan nog bara ha 160 cm hög tank om jag skall få plats med 10 cm isolering under och 24 över. Vad tror ni om det föresten? Är det bättre att jag gör tanken ännu lägre (tappar i skikting) och issolerar mer (och vinner i att inte så mycket värme försvinner)

Mvh Martin
 
Det är ju bra isolering jämfört med ett antal småtankar som läcker värme som ett såll. Värmeförlusterna är ju proportionella mot tankens area

Skiktningens betydelse ska inte överdrivas, lite försämrad skiktning kompenseras väl av lite större tankvolym.
 
storahuset skrev:
Intressant det du skriver Jungman. Med en helt tryckfri tank menar du att expansionskärlet sitterprecis över acktanken?
Jag funderade på att ha en sådan tank också men eftersom det endast är 194 högt i pannrummet så var det svårt att få plats med expansionskärlet över tanken. Tanken blir låg nog ändå. Jag kan nog bara ha 160 cm hög tank om jag skall få plats med 10 cm isolering under och 24 över. Vad tror ni om det föresten? Är det bättre att jag gör tanken ännu lägre (tappar i skikting) och issolerar mer (och vinner i att inte så mycket värme försvinner) Mvh Martin
Blåsröret bestämmer vattennivån. Tanken nyttjas med värmeväxlare till radiatorer och varmvatten. Kan med fördel även anlsutas till solpaneler via en utdragen VVX-slinga som går över c:a halva tankhöjden från botten upp. OBSERVERA! Parafinolja på vattnet i expansionskärlet - INTE PARAFIN!
Varför parafinolja? Den härsknar och luktar inte. Höjden i pannrummet är 2100 mm. Den här tanken är isolerat med 200 mm mineralull (Paroc) runtom, utom på toppen, där det är 400 mm.

Med isolering är det som med ackumulatortankar:"If little is good, more is better and too much is just right!"
 
  • skiss.png
Jungman skrev:
[bild] Blåsröret bestämmer vattennivån. Tanken nyttjas med värmeväxlare till radiatorer och varmvatten. Kan med fördel även anlsutas till solpaneler via en utdragen VVX-slinga som går över c:a halva tankhöjden från botten upp. OBSERVERA! Parafinolja på vattnet i expansionskärlet - INTE PARAFIN!
Varför parafinolja? Den härsknar och luktar inte. Höjden i pannrummet är 2100 mm. Den här tanken är isolerat med 200 mm mineralull (Paroc) runtom, utom på toppen, där det är 400 mm.

Med isolering är det som med ackumulatortankar:"If little is good, more is better and too much is just right!"
Har en liten fråga jag har i dag 3st 500l ack-tankar och det är lite lite till en v33a. Men har en oljetank på 5m3 skulle man kunna skippa dom 3, 500l tankarna och använda oljetanken och bara fylla den med tex 4m3 vatten och göra ett trycklöst system?
 
Mitt resonemang om vattenflöden baserar sig på parallellkopplade tankar. Då både laddar man och tar ut värme till elementen parallellt. Alltså lågt flöde i varje tank i båda fallen.

Men om man vill ha en mindre tank, för att få en sansad volym att värma upp med en solslinga, och sen en bamsetank kopplad till den, för att få tillräcklig volym, då fungerar antagligen inte parallellkoppling bra, på grund av helt olika strömningsmotstånd i tankarna.

Nackdelar med många mindre tankar: Dyrare att köpa och installera, större avkylande yta.

Nackdelar med större tank: Svårare att hålla "tillräckligt varm" med begränsade värmekällor som solvärme, svår att få in alt. måste byggas på plats.
Att den sen ofta behöver göras trycklös kan ju vara en för- eller nackdel, beroende på hur man ser det. Tanken blir ju billigare, men det krånglar till det lite med värmeväxling till framledningen, om man ska få någon skiktning att tala om, ev. behöver man en extern varmvattenberedare, som förvärms via tanken, så man ändå kan få varmvatten om det är dåligt med det i tanken osv.

Det finns ingen modell som har bara fördelar.
 
Isacsson skrev:
Har en liten fråga jag har i dag 3st 500l ack-tankar och det är lite lite till en v33a. Men har en oljetank på 5m3 skulle man kunna skippa dom 3, 500l tankarna och använda oljetanken och bara fylla den med tex 4m3 vatten och göra ett trycklöst system?
Använd hela 5m³ så får du bäst nytta av din V33. Även om man rekommenderar mindre tankar till en V33 (priset) så slipper du elda lika ofta som jag. Stor tank ger mindre förluster eftersom den omgivande "förlustytan" är mindre per m³ vatten. Att skapa varmvatten via en stor tank är bäst om man delar VVX-slingan i två delar. En förvärmning längst ner och en egentlig vv-slinga högst upp. Med dubbka blandningsventiler kan man sedan suga ut det gottaste.

VVX-slingan för värme placerar man normalt högt, men inte högst upp, för att vid halvtom tank lämna kvar lite kräm för varmvatten.

Självklart påverkas skiktningen, men den påverkan blir mindre ju större tank man har. Det är med små tankar som skiktningen blir helt avgörande och då är slingornas längd (effekt) och placering (tillgänglig värme-energi) kritiska.

Det är därför värmeslingan är kort. Man tar ut mindre momentan effekt under en lång tid. Man suger ut tanken långsamt. Varmvatten kräver hög effekt (lång slinga). Då kan den slingan kyla ner vattnet så snabbt att det nedkylda vattnet sjunker snabbt neråt i tanken och skiktningen blir förstörd. Då kan det hjälpa med ett "stratifieringsrör" som leder det kylda vattnet direkt till rätt skikt utan att blanda allt till en röra.

En bra indikation på förstörd skiktning och/eller en otillräcklig längd på varmvattenslingan är att varmvattnet varierar i temperatur. Ibland så fort, att en termostatblandare (i duchen) inte hinner med. Typiskt för leksakstankar. Har man dessutom en el-patron som stödvärmekälla, kan den till synes omotiverat slå på och av om vartannat (dyrt) då skiktningen är förstörd. Det här är ett jätte-ämne. så jag slutar här.
 
storahuset skrev:
Jag funderade på att ha en sådan tank också men eftersom det endast är 194 högt i pannrummet så var det svårt att få plats med expansionskärlet över tanken. Tanken blir låg nog ändå. Jag kan nog bara ha 160 cm hög tank om jag skall få plats med 10 cm isolering under och 24 över. Vad tror ni om det föresten? Är det bättre att jag gör tanken ännu lägre (tappar i skikting) och issolerar mer (och vinner i att inte så mycket värme försvinner)

Mvh Martin
Skippa isoleringen under tanken o lägg allt uppe där det är varmast..
Varken den borö tank jag har el kompisens effekta tankar har någon isolering i botten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.