håller på och byta kök och la in bänk skivorna i går och upptäcker att den ena väggen är skev så bänk skivan ligger 30mm från väggen på ena sida och det blir inte bra det blir en springa mellan kaklet och bänkskivan
hur gör man nu ska man spackla väggen jämn är öppen för tips hur jag ska få det bra
 
  • En köksbänkskiva med en synlig springa mot en skev vit vägg, indikerar ett pågående köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakel bygger på en del, och sedan en kvartsstav att gömma det sista?
 
Det tråkiga svaret är att man upptäcker detta innan man sågar bänkskivan, och ser till att den får rätt form. Men är det försent? Kan du inte trycka den mot långväggen och såga lite av kortsidan så att denkommer mot där? Eller blir den för kort då?

Annars skulle jag nog försöka lägga den så glipan blir mot kortväggen, den borde bli mycket mindre. Och kanske går att täcka med väggkaklet. Ev. kakel plus en bit 6mm gips?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem: ingen rät vinkel, buktande vägg.
Om du inte kan snedsåga kortsida så att skivan kommer närmare väggen så är det tråkigt.
Vi rev allt på väggen. Satt OSB-skivor med distanslister så att OSB var helt plan. Inna passade vi på att fräsa in nya elledningar. På OSB tunn gips så var väggen klar för köket. Tråkigt arbete men det lönade sig.
 
  • Gilla
Rogga63 och 2 till
  • Laddar…
Nu ser man ju inte så mycket av hur det ser ut i övrigt men detta borde man ju sett och ordnat till redan när man satte bänkskåpen. :thinking:

Är hörnan inte 90gr så får man ju fördela det avvikande på båda hållen om det är ett vinkelkök.
Sen hade man ju kunnat såga av något lite i bakkanten där skivan går mot väggarna så den kommer längre in i yttre ändarna så det döljs av kakeln.

Är det bara en rak uppställning av skåp så skulle detta ju aldrig kunna hända.

Hade varit intressant med bild på hur hela köket ser ut.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kakel bygger på en del, och sedan en kvartsstav att gömma det sista?
Aj nääää.... inga lister där... :cry::cry::cry:

Då är det bättre att sätta på ett lager gips till så man får ut kakeln längre.
Men det rätta borde först vara att justera bänkskåpen så det inte glipar så mycket som det gör.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Men om du "justerar bänkskåpen" får du väl en jätteglipa i andra kanten istället? Man får måttbeställa skivan med sned vinkel där, eller 1,5 cm för lång och själv såga till vinkeln.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men om du "justerar bänkskåpen" får du väl en jätteglipa i andra kanten istället? Man får måttbeställa skivan med sned vinkel där, eller 1,5 cm för lång och själv såga till vinkeln.
Som sagt behöver man se hur helheten ser ut.
Är där ingen glipa alls i andra änden så kan man ju fördela det 50/50...
 
  • Gilla
platon1980
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt behöver man se hur helheten ser ut.
Är där ingen glipa alls i andra änden så kan man ju fördela det 50/50...
Hur? Om du vrider ut bänkskivan så att glipan minskar i framkant får du en glipa i bakkant till höger. Den glipan är 0,75 cm om skivan är lika bred som den är lång och du vrider skåpet så att glipan halveras. Är skivan 4 ggr så lång som djup så är glipan 3 cm längst till höger om man "justerar bänkskåpen".
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur? Om du vrider ut bänkskivan så att glipan minskar i framkant får du en glipa i bakkant till höger. Den glipan är 0,75 cm om skivan är lika bred som den är lång och du vrider skåpet så att glipan halveras. Är skivan 4 ggr så lång som djup så är glipan 3 cm längst till höger om man "justerar bänkskåpen".
Seriöst begriper jag inte ett dugg av det du skriver.
Jag har monterat kök på heltid i 15år och jag vet inte vad du har för erfarenhet men som sagt behöver man fortfarande ha en helhetsbild på hur det ser ut för att kunna lösa problemet rätt.

Om bänkskåpen går likadant åt höger så det är ett vinkelkök med t.ex 2-3m skåp på båda sidor om hörnan så kan man ju inte på den ena väggen sätta skåpen kloss mitt väggen för då blir där som i detta fallet en stor glipa i ena änden av vinkelköket.
Då får man ju låta där bli en glipa i båda ändarna istället vilka då blir mindre än vad det blir om man låter allt hamna på ena änden som det ser ut som i detta fallet.
 
  • Gilla
callelo och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag sätter upp nya skivor av gips och sätter nån typ av tunna reglar såser blir rakare då ska det funka att kakla så det ser bra ut
Då slipper jag börja om från början med väggen
Å det känns bättre
Det går ju inte att hålla på att kapa i bänkskivor av sten å skit för 30000 som är anpassade för köket(y)
 
Klart det går, men såg ni inte att väggen va så skev när stommarna va uppe innan ni beställde skivan?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Klart det går, men såg ni inte att väggen va så skev när stommarna va uppe innan ni beställde skivan?
Jag hade inte rivit köket när vi beställde bänkar
Det gamla köket var plats byggt då dar det i vinkel
Men det är historia det är bara att lösa problemet å gå vidare
 
Rogga63 Rogga63 skrev:
Jag tror jag sätter upp nya skivor av gips och sätter nån typ av tunna reglar såser blir rakare då ska det funka att kakla så det ser bra ut
Då slipper jag börja om från början med väggen
Å det känns bättre
Det går ju inte att hålla på att kapa i bänkskivor av sten å skit för 30000 som är anpassade för köket(y)
Anpassade känns det ju inte som de är... ;)

Man brukar ju montera upp köket innan man mäter till stenskivor just för att de ska bli anpassade. ;)

Är det bara en rak uppställning eller är det ett vinkelkök ?
Står bänkskåpen lika snett som bänkskivan ligger snett ?
Har du samma överhäng i framkanten överallt ?

Kan du inte lägga ut några fler bilder så man kan se hur bänkskåpen är monterade så skulle man kanske kunna hjälpa dig med hur du ska kunna trolla ?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger ut bilder i eftermiddag
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.