O
Med att "bygga om" ett befintligt hus så kan du även göra ny grund där det behövs...
Ombyggnationen kan vara ganska stor...
 
Har du inte råd utan måste trixa med diverse tveksamma skatteupplägg så kanske du hellre ska titta på återanvändning av material. Är du duktig på att planera och är ute i god tid så kan du köpa begagnat byggmaterial och på det viset få ner kostnaden rejält. Det förutsätter att du har någonstans att lagra det inhandlade....
 
  • Gilla
verktygsgalningen
  • Laddar…
Intressant (!..) läsning, men nu måste jag åka och jobba på helgen. Måste dra in mer skattemedel åt staten så att giriga typer som trådskaparen kan fiffla vidare.

Spara skattepengarna åt vård och bildning istället. Jag vet att ROT-avdraget ger ökade intäkter till staten, men jag tror ändå att det baseras på de arbeten som beställs för att ROT införts, inte de fall där någon skänker delar av fastigheten för att få fiffla mer med skattemedlen..
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Är det inte så att om det ska bli fler delägare så ska det skrivas ett nytt pantbrev å det kostar pengar. Ska dom sen skänka tillbaka sina andelar ska det skrivas ett nytt igen.
 
Nej inte pantbrev om man inte skall låna, men däremot Lagfarter skall skrivas till var och en av ägarna.
 
Problemet med att skänka bort 1% är väl att en gåva får inte vara begränsad av något, så om du vill vara laglig får det inte finnas en överenskommelse att skänka (eller köpa) tillbaka fastigheten, men du borde kunna sälja 1% med option på att köpa tillbaka den senare. Men att skänka pengar till den nya ägaren för utnyttjande av ROT känns som fel sida av lagen. Du får sälja 49% istället, då kanske de utnyttjar ROT utan att du skänker pengar ;-)
 
Krickster skrev:
Problemet är väl mest att jag velat gjuta in golvvärme och isolering i bottenplattan och det blir väl svårare utan rivning.
Varför vill du ha kylklamp ... betonggolv menar jag i ett fritidshus? Det blir ganska värmetrögt, så om du ställer ner temperaturen när du åker därifrån blir det trögt (dyrt och segt) att få upp den igen.
 
KungAnka skrev:
Varför vill du ha kylklamp ... betonggolv menar jag i ett fritidshus? Det blir ganska värmetrögt, så om du ställer ner temperaturen när du åker därifrån blir det trögt (dyrt och segt) att få upp den igen.
Det har väl mest med tycke och smak vad jag gillar. Hur trögt är det egentligen? Huset ska vara vinterisolerat och ha underhållsvärme när jag inte är där och sen styra upp värmen via 4g & app cirka 4-6h innan jag åker dit, tex fredagmorgon. Mkt möjligt denna tidsrymd är för liten för ändamålet. Tanken var väl 8C höjning över denna period. Känner jag svävar iväg lite från rubriken nu bara. :)
 
Det som slår mig är att de stora arbeten du funderar på gör rotavdragets maximala 50 000 riksdaler per år till kaffepengar.
 
Krickster skrev:
Det har väl mest med tycke och smak vad jag gillar. Hur trögt är det egentligen? Huset ska vara vinterisolerat och ha underhållsvärme när jag inte är där och sen styra upp värmen via 4g & app cirka 4-6h innan jag åker dit, tex fredagmorgon. Mkt möjligt denna tidsrymd är för liten för ändamålet. Tanken var väl 8C höjning över denna period. Känner jag svävar iväg lite från rubriken nu bara. :)
Nu blandas det två saker, gjuten platta respektive uppvärmning. Golvvärme är ett trögt system jämfört med t.ex. element och LLVP. Gjuten platta med isolering under kan man använda i båda fallen. Men nu hamnar vi från trådens syftet.
 
  • Gilla
Krickster
  • Laddar…
Plutus skrev:
Problemet med att skänka bort 1% är väl att en gåva får inte vara begränsad av något, så om du vill vara laglig får det inte finnas en överenskommelse att skänka (eller köpa) tillbaka fastigheten, men du borde kunna sälja 1% med option på att köpa tillbaka den senare.
Gåva av fastighet till närstående kan vara villkorad! Tex att fastigheten skall säljas med hembud eller liknande.

http://www.ravntaylor.se/gava.html
 
cecar33 skrev:
Nej inte pantbrev om man inte skall låna, men däremot Lagfarter skall skrivas till var och en av ägarna.
Ja det var såklart lagfart jag menade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.