I
A Arnodt skrev:
Bäst vore om statliga TV-bolaget har en box med dechiffrering av signalen. De som vill ha den statliga TV betalar då en årshyra för dechiffreringsboxen och kan se statliga TV. De som inte betalar kan då inte se statliga TV-programmen.

Då kan alla de som verkligen är intresserade av statliga TV-program betala. Precis som idag vissa betalar för att se vissa kabeltv-bolags program och sportbolags program. De betalar det gärna, eftersom det är deras intresse och hobby.

De som inte är intressade av TV och speciellt inte av statliga program, behöver då inte tvingas betala för något de inte behöver eller ens vill ha. Då först blir det rättvist.
Helt rätt, det finns enkla rättvisa lösningar. Varför man inte använder dem är en gåta. Och politik får vi inte diskutera, så det kan vi inte spåna i.
 
I
Med tråden färskt i minnet när jag för ovanlighetens och sakdebattens skull tittade på tv noterade jag att svt använder licenspengar till att söka i när och fjärran efter möjliga arvingar till en avliden. Är det i vårt intresse? ( Min åsikt är att har någon inte visat intresse för en anhörig när denne var i livet har de förverkat rätten till arv efter densamme när denne går bort ).
Det skulle vara intressant att se vad de olika programmen hade för kostnader och att väga det mot underhålls/nyhetsvärdet.
Blir det möjligt att få insyn när det blir en punktskatt?
 
hsd
Det finns många olika besparingar att göra, tex. alla utrikeskorrespondenter som reser runt för tv å radiokanaler , förutom dumtv-program
 
hsd
Med skattefinansierad TV sparas en hel del då rikab inte längre behövs
 
Ska man ha en publikservice så måste den naturligtvis vara tillgänglig för alla. Annars kan man lika gärna strunta i den. Då är en finansiering vis en allmän avgift eller via statskassan det enda rimliga alternativen.
 
  • Gilla
jimih och 5 till
  • Laddar…
Har det någonsin gjorts en oberoende undersökning kring SVT och SR som släppts ut där folket som betalar fått ge sina synpunkter på utbudet utan att någon gått igenom svaren för att plocka godbitar som passat uppdragsgivaren.
De undersökningar jag läst måste varit friserade till max då kommentarer här och på andra forum samt bekantas åsikter knappast stämmer med det man läst om vad "vi" vill ha.
 
Om vi antar att SD skulle få 51% i nästa val kommer ni acceptera att detta syns i SVT och SR?
Att Sverigedemokraterna tar över statlig media och för fram sin politik?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Uppenbarligen är det i så fall många som tycker som de. Då är det rimmligt att de åsikterna får utrymme. Men det måste ju finnas utrymme för alternativa synsätt också.
 
Redigerat:
A:son A:son skrev:
Har det någonsin gjorts en oberoende undersökning kring SVT och SR som släppts ut där folket som betalar fått ge sina synpunkter på utbudet utan att någon gått igenom svaren för att plocka godbitar som passat uppdragsgivaren.
De undersökningar jag läst måste varit friserade till max då kommentarer här och på andra forum samt bekantas åsikter knappast stämmer med det man läst om vad "vi" vill ha.
Kan inte kommentera undersökningarna, men på forum m.m. vädras oftast ris snarare än ros (som vi även ser här).
 
Inte är Arnodts förslag rättvist!
Tvärtemot vore det i högsta grad orättvist.

Då färre betalar måste de som betalar betala mångdubbelt mer per person. Då utesluts alla mindre bemedlade (Jag bland annat) från tillgång till kritiskt granskande och tillnärmelsevis ärlig journalistik som inte styrs av storkapitalisters politiska åsikter som deras mediabolag för fram eller av partiers propagandaavdelningar.

Inte kan det vara rättvist att den fattige inte har tillgång till ett vettigt beslutsunderlag när man skall rösta.
I det läget skulle i alla fall jag reagera med att alltid i alla val rösta på Vänsterförbundet (motsvarar ert Vänsterparti) eller ännu hellre något revolutionärt ytterlighetsparti ännu längre till vänster. Varje tänkande människa vet ju att när någon med mycket pengar och mycket makt försöker övertala en mindre bemedlad människa att göra på ett visst sätt så brukar den mindre bemedlade vinna på att göra tvärtemot.
Jag tvivlar på att samhället skulle vinna på en sådan polarisering.
 
I
A:son A:son skrev:
Om vi antar att SD skulle få 51% i nästa val kommer ni acceptera att detta syns i SVT och SR?
Att Sverigedemokraterna tar över statlig media och för fram sin politik?
Ganska osannolikt båda delarna. Då mer än hälften av svt staben sägs vara vänster eller mp och dessa vägrar tala med sd lär det nog inte bli vinklat åt sd hållet. Skulle man på något sätt försöka bli av med staben så,, ja vem finns kvar att sköta ruljansen. Det önskvärda är väl att svt/sr verkar opolitiskt och neutralt.
Samt slutar kasta bort pengar på program som inte ligger i folkets intresse. Det kan inte ligga i folks intresse att licenspengarna ska användas till att leta eventuella arvtagare i Somalia. De pengarna det kostade kunde de ge till radiohjälpen eller barncancerfonden.
 
I
H heimlaga skrev:
Inte är Arnodts förslag rättvist!
Tvärtemot vore det i högsta grad orättvist.

Då färre betalar måste de som betalar betala mångdubbelt mer per person. Då utesluts alla mindre bemedlade (Jag bland annat) från tillgång till kritiskt granskande och tillnärmelsevis ärlig journalistik som inte styrs av storkapitalisters politiska åsikter som deras mediabolag för fram eller av partiers propagandaavdelningar.

Inte kan det vara rättvist att den fattige inte har tillgång till ett vettigt beslutsunderlag när man skall rösta.
I det läget skulle i alla fall jag reagera med att alltid i alla val rösta på Vänsterförbundet (motsvarar ert Vänsterparti) eller ännu hellre något revolutionärt ytterlighetsparti ännu längre till vänster. Varje tänkande människa vet ju att när någon med mycket pengar och mycket makt försöker övertala en mindre bemedlad människa att göra på ett visst sätt så brukar den mindre bemedlade vinna på att göra tvärtemot.
Jag tvivlar på att samhället skulle vinna på en sådan polarisering.
Förstår vad du skriver, kan i viss mån hålla med. Men, livet är inte rättvist, jag har aldrig haft en ny bil, varit på utlandssemester, etc. Men jag anser att man har rätt att välja, köpa det man vill ha om ekonomin tillåter. Har man det riktigt uselt finns väl inget hinder utan man kan få ett "frikort" för ändamålet, den funktionen finns ju redan på andra områden.
 
ion skrev:
På fråga som inte var riktad till mig, om man skäms för det man röstar på, kan jag säga vad jag tycker. Det handlar inte om att skämmas, det handlar om rädsla. Rädsla att bli misshandlad, få sitt hem förstört mista jobbet, kanske att barnen blir mobbade, Hämndaktioner utföres mer än gärna av PK-gerillan. I det samhället befinner vi oss nu, tyvärr.
A, du röstar vänster och är rädd att gå samma öde till mötes som Björn Söder som blev mördad av SD sympatisörer. Den rädslan förstår jag!
 

Bästa svaret

O
L lat skrev:
A, du röstar vänster och är rädd att gå samma öde till mötes som Björn Söder som blev mördad av SD sympatisörer. Den rädslan förstår jag!
Nu blev det lite väl politiskt. Ett fullständigt onödigt inlägg. Med onödigt paj kastande på SD. Det partiet fick 13% av väljarnas röster är dessa våldsmän, idioter och mördare? Du kanske inte håller med i deras politik men för den skull behöver man inte hålla på.
 
@Odjuret På vilket sätt blev det mer politiskt än övriga tråden???
På vilket sätt skiljer sig det inlägget ifrån alla där man påstår att vänsterfolk är mörkrets män som bara indoktrinerar?
Eller för den delen det inlägg ifrån Ion som jag svarade på? För du läste väl det innan du kommenterade mitt???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.