Nanny Fine
Säljer du båda fastigheterna då eller hur menar du?
 
Nej jag säljer av en tomt för att finansiera renoveringar på stamfastigheten (heter väl så?).
Stamfastigheten behåller vi.

Går det att koppla vinsten från försäljningen på något till förlusten från renoveringarna?
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Nanny Fine
Då går det inte. Du kan ju inte få en förlust på en fastighet du inte har sålt.
 
Frågan gäller egentligen hur mycket jag kommer att beskattas för och hur mycket nettokapital jag kommer att få behålla.

Exempel:

Köp av hus med 1500kvm tomt. (Köpet sker år 2019)
Köpekilling: 3mkr
Taxeringsvärde: 2110000 (Mark: 1280000, Byggnad: 830000)

Jag styckar av 1000kvm tomtmark och säljer av för 1700000.

Hur mycket får jag behålla av dessa 1700000 som jag sålde den avstyckade tomten för? (Försäljning sker även här 2019)

Och om jag sedan i framtiden säljer resterande delen av fastigheten (alltså 500kvm och huset som jag köpte från början). Lek med tanken att jag säljer huset för 1800000, hur beskattas det?

Tack på förhand!
 
Det som kan vara lite svårt är att räkna ut "ingångsvärdet" för den avstyckade delen. Om du tittar hos skatteverket så framgår det att man kan räkna på flera olika sätt.

Enklaste metoden, som aldrig är fel, är att du först räknar ut hur mycket du betalade för den totala tomten genom att ta relationen av taxeringsvärdena. om jag räknar rätt så har du då betalat 1,8 milj för marken.

Sedan säljer du 1000/1500 andelar av marken, för den delen har du i så fall betalat 1,2 milj. Som blir dit anskaffningsvärde när du räknar ut reavinstskatten för den avstyckade delen.

Om du säljer resterande del, så blir anskaffningsvärdet för den delen 3 milj - 1,2 milj.

Den här metoden kan slå rätt fel, om du ex. har en sjötomt, och styckar av en del som inte har strand, så blir det väldigt fel om man så här bara tittar på andelen yta som säljs. Då finns det alternativa metoder som jag uppfattar att man själv kan välja att använda för beräkningen.


Det låter minst sagt tveksamt att du skulle få stycka av på det viset. En tomt på 500 kvm är för liten för att godkännas i de flesta områden. OM du verkligen får stycka av så att en tomt blir 500 kvm, så borde det vara en bättre affär att stycka av två tomter på 500 kvm. Det väsentliga värdet av en tomt är inte ytan utan byggrätten.
 
H hempularen skrev:
Det som kan vara lite svårt är att räkna ut "ingångsvärdet" för den avstyckade delen. Om du tittar hos skatteverket så framgår det att man kan räkna på flera olika sätt.

Enklaste metoden, som aldrig är fel, är att du först räknar ut hur mycket du betalade för den totala tomten genom att ta relationen av taxeringsvärdena. om jag räknar rätt så har du då betalat 1,8 milj för marken.

Sedan säljer du 1000/1500 andelar av marken, för den delen har du i så fall betalat 1,2 milj. Som blir dit anskaffningsvärde när du räknar ut reavinstskatten för den avstyckade delen.

Om du säljer resterande del, så blir anskaffningsvärdet för den delen 3 milj - 1,2 milj.

Den här metoden kan slå rätt fel, om du ex. har en sjötomt, och styckar av en del som inte har strand, så blir det väldigt fel om man så här bara tittar på andelen yta som säljs. Då finns det alternativa metoder som jag uppfattar att man själv kan välja att använda för beräkningen.


Det låter minst sagt tveksamt att du skulel få stycka av på det viset. En tomt på 500 kvm är för liten för att godkännas i de flesta områden. OM du verkligen får stycka av så att en tomt blir 500 kvm, så borde det vara en bättre affär att stycka av två tomter på 500 kvm. Det väsentliga värdet av en tomt är inte ytan utan byggrätten.
I det här fallet så medger detaljplanen en byggrätt på 25%, huset är endast 120 kvm.

Tack för din redogörelse! Det känns som att metoden du beskrev är den som är mest fördelaktig i detta fall.
 
Jo men det brukar ändå finnas en begränsning på hur liten en tomt får vara.
 
Ja, det är två helt olika begrepp, att du får bygga på 25 % av tomten har inget med minsta tomtstorlek att göra. Ring kommunen och skaffa en detaljplan snarast innan du gör något misstag.
 
Min tomt är bara 233 kvm ...
 
Tack för era synpunkter, förstår självklart att det i detaljplanen kan finnas bestämmelse om minsta tomtyta. I det här fallet så finns det flera tomter i samma storlek. Därav min antagelse om att det bör gå att stycks av till 500kvm, kommer såklart att ställa frågan till kommunen innan ett köp blir aktuellt.
 
L larka742 skrev:
Nej jag säljer av en tomt för att finansiera renoveringar på stamfastigheten (heter väl så?).
Stamfastigheten behåller vi.

Går det att koppla vinsten från försäljningen på något till förlusten från renoveringarna?
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.