Jag tror inte vi får skatt på vedeldning inom överskådlig tid (minst 10 - 15 år).
Steg 1. Staten gör allt för att vi inte skall vara beroende av importerad energi. Därför skattar man olja och gas, så till den grad att de flesta småhus, numera värms med el (direktel eller värmepump).
Steg 2. Klämmer åt storförbrukarna av olja/gas (energiintensiv industri). Industrin väljer ofta flis, torv, pellets eller liknande.
Steg 3. Skatten riktar in sig på el och tvinga uppvärmningskunder till vedeldning.
Steg 4. Staten får in för lite energi/miljö/koldioxidskatt och beskattar därför all uppvärmning.

Om vi idag befinner oss på steg 2 och det är 10 år mellan stegen, kommer vi inte att få skatt på vedeldning inom de närmsta 10-15 åren
 
grävaren skrev:
Jag tror inte vi får skatt på vedeldning inom överskådlig tid (minst 10 - 15 år).
Steg 1. Staten gör allt för att vi inte skall vara beroende av importerad energi. Därför skattar man olja och gas, så till den grad att de flesta småhus, numera värms med el (direktel eller värmepump).
Steg 2. Klämmer åt storförbrukarna av olja/gas (energiintensiv industri). Industrin väljer ofta flis, torv, pellets eller liknande.
Steg 3. Skatten riktar in sig på el och tvinga uppvärmningskunder till vedeldning.
Steg 4. Staten får in för lite energi/miljö/koldioxidskatt och beskattar därför all uppvärmning.

Om vi idag befinner oss på steg 2 och det är 10 år mellan stegen, kommer vi inte att få skatt på vedeldning inom de närmsta 10-15 åren
Det där köper jag, perfekt, nu känns det helt plötsligt hoppfullt. Tack grävaren!d^_^b
 
Jag ska då inte betala nån skatt på min vedeldning ! :@

Då eldar jag svart :D

Bara ge fan i sotarn få sig ett eldningsförbud och elda själv ändå .
Sotarns besiktningar och slarv jobb gör jag bättre själv ;)

Sedan eldar jag mot ackumulatortank nattetid om någon granne skulle vara i stånd att bry sig så det inte syns .

Ingen ska få förstöra min vedeldning med någon skatt så de så q(;^;)p
 
grävaren skrev:
Mina antagande bygger på uppgifter jag bl.a hittat här:
[länk]
Jag har läst och begrundat, låter troligt.
 
Tidigare fanns det skatt för den som hade egen skog och eldade med ved pga att man tar ved ur skogen för eget bruk men det försvann för många år sen.
 
smurfen72 skrev:
Tidigare fanns det skatt för den som hade egen skog och eldade med ved pga att man tar ved ur skogen för eget bruk men det försvann för många år sen.
Har för mig att jag hört från min far att den togs ut av alla som hade skog, även om man värmde huset på annat sätt?

För övrigt skulle jag inte bli förvånad om det kommer upp en skatt för vedeldare på ett eller annat sätt, för ju mindre olja det går åt, ju mer pengar behöver staten få in på annat sätt.
 
Zixten skrev:
Har för mig att jag hört från min far att den togs ut av alla som hade skog, även om man värmde huset på annat sätt?

För övrigt skulle jag inte bli förvånad om det kommer upp en skatt för vedeldare på ett eller annat sätt, för ju mindre olja det går åt, ju mer pengar behöver staten få in på annat sätt.
Hur som helst kan det inte bli många kronor i skatt om det ska löna sig att elda med ved i alla fall för den som köper ved tror inte tanken (om det finns nån) är att vedeldarna ska installera bergvärme istället. Hur mycket skatt ska jag betala som som har bergvärme men eldar ibland när jag har lust ?
 
OM man nu redan betalat 25% skatt när man köpt veden, ska man då betala än mer skatt?

Kanske det ska införas en miljöavgift för miljövidriga koks-pannor och gamla kaminer, är väl enda anledningen jag ser som kan tillföra något..
 
ichgary skrev:
OM man nu redan betalat 25% skatt när man köpt veden, ska man då betala än mer skatt?

Kanske det ska införas en miljöavgift för miljövidriga koks-pannor och gamla kaminer, är väl enda anledningen jag ser som kan tillföra något..
Det var väl om skulle gissa på att mycket ved säljs utan skatt.
 
Grejen är väl den tyvärr att det kan va en kombination av ichgarys och smurfen 72 :s inlägg man slår så att säga 2 flugor i en smäll, om ni förstår.
 
silversmeden skrev:
Grejen är väl den tyvärr att det kan va en kombination av ichgarys och smurfen 72 :s inlägg man slår så att säga 2 flugor i en smäll, om ni förstår.
Problemet då blir ju att den som har köpt veden vitt får betala skatten en gång till för att de flesta fuskar blir fel de med.
 
Ja, men det är väl ungefär samma som med allt annat man ska inte bara betela skatt EN gång utan helst TVÅ gånger. Titta bara på elen eller bensin till exempel.
 
Jo visst är det så men blir det skatt på vedeldning kommer det inte att löna sig att köpa ved vit man kommer troligtvis att värma huset billigare med tex bergvärme eller tvingas köpa ved svart jag tror inte det blir nån skatt.
 
Med dagen elpriser kanske men om elpriserna stiger till låt oss säga 2,50 kr/kWh och skatten på ved kanske blir som vägtrafikskatten ett par tusen om året för en modern panna och 3-4 ggr så mycket för en gammal. Detta är bara spekulationer men man vet aldrig, det är ju som sagt fruktansvärt billigt med vedeldning men dyr utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.