Varför använda en så besvärlig slang? Jag skulle använt Serva Hydro Pro 3/4"med slangklämma på den ännu inte avsågade biten till höger i bild, sen är det bara att ansluta med snabbkoppling till en 1/2", förslagsvis också den serva hydro pro.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
tommib
Slangen på bilden ser ut som en sugslang. Visserligen inte fel men onödigt till utloppssidan på en pump. Vad ska du göra med vattnet? Är det en pump för bevattning eller är det en sänkpump?

Om du kapar där Nötegårdsgubben säger borde du få en R20 eller R25 utvändig gäng att skruva på en koppling på.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är en hangänga. Jag menar i den tjocka änddn, är den inte gängad som en mutter invändigt? Om inte så strunt i det, då är det bara att gå direkt på det @Demmpa sa. Kapa av till höger om ditt finger där gängorna slutar. Sen skruva på en gardenakoppling.
Nej inga gängor på insidan alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Det ser inte ut som att den anslutningen hör till en pump som lämpar sig för 1/2” slang.
Säkert inte, men jag testar ändå.
 
T TottoGBG skrev:
Varför använda en så besvärlig slang? Jag skulle använt Serva Hydro Pro 3/4"med slangklämma på den ännu inte avsågade biten till höger i bild, sen är det bara att ansluta med snabbkoppling till en 1/2", förslagsvis också den serva hydro pro.
För att en 3/4"slang inte går att trä på, det är för tight .. :(
 
tommib tommib skrev:
Slangen på bilden ser ut som en sugslang. Visserligen inte fel men onödigt till utloppssidan på en pump. Vad ska du göra med vattnet? Är det en pump för bevattning eller är det en sänkpump?

Om du kapar där Nötegårdsgubben säger borde du få en R20 eller R25 utvändig gäng att skruva på en koppling på.
Ska det inte vara en invändig gänga som jag ska ha för att skruva på den biten jag pekar på?

Den blå slangen vill jag inte använda. Vill använda en vanlig trädgårdsslang för att bevattna, fylla pool, etc. Men är lite snål så vill inte köpa slang för 400 kr eller mer... :cool:.
Den blå var bara för att få upp vattnet men kopplingen till trädgårdsslangen blev inte så lyckad.
Det är en dränkbar pump , brunnen ca 7 m.
 
tommib
Om du ska hålla på och vattna kanske en hydropress är bättre. Min sänkpump levererar ett pulserande flöde med rätt lågt tryck men din kanske är annorlunda?

Den kopplingen du ska skruva på ska ha invändig gänga ja. Eftersom det rör sig om en sänkpump så kommer kopplingen konstant ligga i vattnet. Jag vet inte om det är så bra för en gardenakoppling. Prova kan man ju alltid göra dock.

Mät den gängade delen på ditt utloppsrör (den som du pekar på). Jag gissar att den är 27 eller 34 mm i diameter (dvs R20 eller R25). Sen kapar du bort den yttersta delen med en bågfil eller fogsvans. Därefter köper du lämplig gardenakoppling (de finns på t.ex. Bauhaus i storlekarna R15/R20/R25).
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
A Annyy skrev:
För att en 3/4"slang inte går att trä på, det är för tight .. :(
Är den dimensionerad för det ska det gå. Jag klipper ibland upp några jack i slangen när det är en tajt fit, det underlättar.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du ska hålla på och vattna kanske en hydropress är bättre. Min sänkpump levererar ett pulserande flöde med rätt lågt tryck men din kanske är annorlunda?

Den kopplingen du ska skruva på ska ha invändig gänga ja. Eftersom det rör sig om en sänkpump så kommer kopplingen konstant ligga i vattnet. Jag vet inte om det är så bra för en gardenakoppling. Prova kan man ju alltid göra dock.

Mät den gängade delen på ditt utloppsrör (den som du pekar på). Jag gissar att den är 27 eller 34 mm i diameter (dvs R20 eller R25). Sen kapar du bort den yttersta delen med en bågfil eller fogsvans. Därefter köper du lämplig gardenakoppling (de finns på t.ex. Bauhaus i storlekarna R15/R20/R25).
Hade en sån pump för några år sen, men fick det inte att fungera med bottenventil osv. Så testar nu med dränkbar pump istället. Jag behöver inte nåt högt tryck, bara fråga om att få upp vattnet. Jag testar och ser vad jag kan få till (y).
 
I såna här lägen är det bara att rekommendera klokopplingar typ rinkaby rör och en slangklämma (det kan ju såklart finnas andra ställen att köpa ifrån, men det är dessa jag har använt). De är prismässigt i klass med en halvbillig plastkoppling för trädgårdsslang men begränsar inte flödet för 1"-slang och verkar vara oförstörbara. Dessutom behöver man aldrig ha dubbelhanar för alla passar mot alla. Också plus på att man kan koppla in dem med tryck på om man accepterar att bli blöt.

Självklart vill man använda sin 1"-slang om man har egen pump, det är alltid bra med grov slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.