Hur kan jag skarva en trädgårdsslang som är 1" med en som är 1/2"? Länka gärna till lämpliga produkter...om såna finns i handeln... Tack :).
 
tommib
Du får nog bygga en egen adapter. Vill du ha snabbkopplingar eller vanliga slangkopplingar som du spänner fast?

På t.ex. Bauhaus har du ett hyfsat utbud av slangkopplingar och nipplar/muffar som du kan bygga en skarv av.

Vad är vitsen med att skarva två så olika slangar? Är du säker på att du bara vill skarva eller ska det vara en fördelning eller avstängning där också?
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Skarva för att 1"slang är dyr och 1/2" har jag redan. Men pumpen jag ska sätta slangen på är 3/4" (dock passar inte 3/4" slang). Så en kort stump av 1" skulle funka tror jag....
Tar gärna förslag på vilka delar som skulle vara lämpliga. Eller det kanske inte finns ?
 
Snabbkopplingar
 
tommib
Visa gärna bild på pumpen eller länk till den. Det verkar helt onödigt att sätta dit någn 1" slang, du borde kunna sätta en reducering på utloppet direkt (det borde finnas någon form av gänga). Detta kommer dock påverka pumpens flöde eftersom tryckfallet kommer bli större.

Självklart går det att plocka ihop en skarv av olika delar men det är troligen inte den enklaste eller billigaste lösningen.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Visa gärna bild på pumpen eller länk till den. Det verkar helt onödigt att sätta dit någn 1" slang, du borde kunna sätta en reducering på utloppet direkt (det borde finnas någon form av gänga). Detta kommer dock påverka pumpens flöde eftersom tryckfallet kommer bli större.

Självklart går det att plocka ihop en skarv av olika delar men det är troligen inte den enklaste eller billigaste lösningen.
Här kommer bilder.
Har alltså testat att ha den blå slangen och det fast den med slangklämma och ett snsbbkopplingen I andra änden som jag kan koppla ihop med 1/2"slang. Men snabbkopplingen blir inte riktigt tät (även den med slanglämma). Så därför tänkte jag att en 1"slang blir bättre och med snabbfästen så blir det nog tätare?
 
  • Blå slang fästad med slangklämma till en snabbkopplingsände, oskarp bakgrund med träd och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå slang med en gul snabbkoppling och slangklämma på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastslangkoppling med räfflade ändar för slanganslutning på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart läcker det i anslutningen mellan slangen och snabbkopplingen (andra bilden) eftersom snabbkopplingen har gängad anslutning som du har trätt slangen på.

Mät gängan på den svarta pipen och köp rätt krankoppling, skär av den övre slanganslutningen för att få på krankopplingen,
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/slangkopplingar/
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Självklart läcker det i anslutningen mellan slangen och snabbkopplingen (andra bilden) eftersom snabbkopplingen har gängad anslutning som du har trätt slangen på.

Mät gängan på den svarta pipen och köp rätt krankoppling, skär av den övre slanganslutningen för att få på krankopplingen,
[länk]
Tack. Var det tipset jag fick från xl-bygg...dvs med kopplingen som läcker...

Nåväl,vad är det jag ska skära av? Det fattar jag inte.

Kollade på Gardena, nån av dessa du menar , se bilder.
 
  • Gardena krankoppling 26,5 mm (G 3/4 tum) på en vit bakgrund, visad på en webbsidaskärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Gardena spännkontakt för slangar, storlek 15-20 mm, visas på en produktinformationssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för hongänga på den svarta mellanbiten? Gardena? I så fall kan du ju sätta en entums gardenakoppling direkt på pumpen.

[länk]

Det är plast. Hur vet jag om det är en hongänga?
 
Utan att vara alltför ekivok så är hongängan det man skruvar in något i (likt en mutter) medan hangängan är det man skruvar i (likt en skruv).

Jag antar att det är gängor även på insidan av plastbiten. Ta med den till bygghandlaren och se om de har en trädgårdsslangskoppling med samma gänga så kan du sätta den direkt på pumpen.

Annars gör du som @Demmpa skrev och skär bort plasten utanför yttersta hangängan och skruvar på en koppling likt den på din första bild i inlägg #8.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Haha. Bra beskrivet. Nej ingen gänga på insidan.

Det är mittenbiten som bör vara hongänga där jag kan skruva på en koppling?
 
  • Närbild på en svart plastdel med yttre gängning pekad på av ett finger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som att den anslutningen hör till en pump som lämpar sig för 1/2” slang.
 
Nej, det är en hangänga. Jag menar i den tjocka änddn, är den inte gängad som en mutter invändigt? Om inte så strunt i det, då är det bara att gå direkt på det @Demmpa sa. Kapa av till höger om ditt finger där gängorna slutar. Sen skruva på en gardenakoppling.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Gängor brukare benämnas yttre och innre.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.