I
Alfredo skrev:
OK, du har en poäng där. Jag hittar dock inget vid en snabb titt som tyder på att ellagen/elinstallationsförordningen klassar brotten med någon direkt koppling till kraven på behörighetsnivå. Men visst, jag kan hålla med om att det normalt är "värre" att peta i centralen än i en dosa. Sitter dosan i badrummet så vet i tusan... ;)
Jodå, det står i skriften.;) ( behörigheterna och dess omfattning, menar jag ).
Och tänker man efter så är det inte så konstigt. Det är i centralen som lasterna fördelas och säkras så det är bäst handhavaren vet vad han gör så att det inte bränns en kabel i husväggen.:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Jodå, det står i skriften.;) ( behörigheterna och dess omfattning, menar jag ).
Ja det finns nog om du typ syftar på BB1/lampa respektive AB/central, eller hur det nu är. Jag är dock inte så säker på att de "olika" brottens eventuellt varierande straffvärde behandlas där. Men nu tror jag vi får ge oss. Det känns som vi börjar bli lite löjliga... :surprised::eek:
 
Har ringt runt till en mängd elektriker i stockholm idag men ingen har tid före jul...

Kan jag inte göra så att jag sätter detta bakom en IP44-klassad kopplingsdosa? Tryckt i dem hårt och de sitter som berget (skalat 12mm enl. anvisning).

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Lägg det där i en snusdosa och fyll upp med silikon. Blir IP100 minst, kommer det inte att synas så vadå. Ibland är det bäst att inte fråga. Och, jo jag menar det, det finns ofta genvägar som duger lika bra som köbe, men sånt kan inte en elektriker sitta och föreslå. Jag har säkert också en del patentlösningar som skulle ge en elektriker rysningar.
 
I
Alfredo skrev:
Ja det finns nog om du typ syftar på BB1/lampa respektive AB/central, eller hur det nu är. Jag är dock inte så säker på att de "olika" brottens eventuellt varierande straffvärde behandlas där. Men nu tror jag vi får ge oss. Det känns som vi börjar bli lite löjliga... :surprised::eek:
Håller med.:surprised: Måste bara berätta en rolig grej. Jag fick lära mig att om jag såg någon göra något elektriskt galet var det min plikt att stoppa tilltaget bara för att jag hade behörighet,,,,,,? Visst har jag sett stora starka pojkar göra fel, men liten som man är, valt att titta åt andra hållet. Är det inte märkligt, med en sån regel alltså?:thumbdown:
 
O
Chansey skrev:
Har ringt runt till en mängd elektriker i stockholm idag men ingen har tid före jul...

Kan jag inte göra så att jag sätter detta bakom en IP44-klassad kopplingsdosa? Tryckt i dem hårt och de sitter som berget (skalat 12mm enl. anvisning).

[bild]
Du gjorde en liten miss.... kablarna måste in i dosan genom "gummi plupparan" innan du kopplar dessa... Annars blir det svårt att uppnå den högre IP klassningen
Annars var det ett bra försök!
 
Odjuret skrev:
Du gjorde en liten miss.... kablarna måste in i dosan genom "gummi plupparan" innan du kopplar dessa... Annars blir det svårt att uppnå den högre IP klassningen
Annars var det ett bra försök!
Hann inte iväg och köpa dosan så jag gjorde faktiskt bara det för att fråga er om det skulle vara ok :)
 
I
Chansey skrev:
Hann inte iväg och köpa dosan så jag gjorde faktiskt bara det för att fråga er om det skulle vara ok :)
Snusar du inte?!:D
 
Nej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.