Det går att skarva med FK, men ser rätt taskigt ut i "utemiljö".. :(

En krympskarv med en stump likadan kabel, eller en ordentlig dosa hade jag valt :)
 
Pielstick skrev:
Men en 4*6+6 kan väl knappast räknas som 5 ledare? Det var min elektriker som sa vilken kabel som skulle beställas (även hur lång den skulle vara, fast jag tror de skickade lite för kort), och även att det måste vara 10mm2. Jag kanske uttryckte mig fel med "efter" JFB, innan om man räknar från inkommande matning...
Varför inte låta din elektriker fixa detta.
Det kan hända mycket alvarliga saker om man inte kopplar rätt.

4*6+6 Är en femledare hos de flesta elektriker hoppas jag! Skärmen är jord de andra är tre faser och en neutralledare.

det är ett snabbt jobb för en elektriker som kan. och han behöver inte funder på hur det ska vara +att elektrikern vet vilka materiel som ska användas vid skarvningen av den korta kabeln.

Det är inget fel att använda RK i VP rör, jag hade använt dosan som föreslogs här tidigare.
Men tillexempel så ska det lösas vilken övergång/tätning du har mellan dosan och VP-röret det vet också en elektriker.
Medans endel (OBS! inte alla) hempulare gör någon konstig lösning då de upptäcker att de glömt förskruvningen till dosan.

Proffs skarvar kabeln med samma typ!

Jag är elektriker, Och vet att jag inte kan lägga golv i våtrum tex. då anlitar jag en mattläggare som jobbar med just våtrum, dels för att det går fort och blir bra.
Man kan helt enkelt inte vara bra på allt.

Men det gäller att vara bra på att inse sina begränsningar!
 
Pielstick skrev:
Ok, vi backar lite... Svårt att tro att jag jobbat som elektriker (och idag är chef över 14400kW) även om det är i en värld där nollan inte existerar...
Ja, om vi kopplar Nollan direkt till JFB är det ju inga problem, men varför vill min elektriker dra ihop Nollan och skärmen för att få 10mm2 istället för att koppla en 5 ledare?

Och igen, kan man använda FK sista biten?
Du kan göra precis som du önskar, du har fått många korrekta råd mm här. Hur gör du till sjöss, när det gäller elsystemen är det fritt fram?
 
Jag håller med om att det ser taskigt ut, men jag tänkte bygga in det lite, blir mest som en stor taklist efter dosan. Tack för svaren och härligt att folk kan påpeka att man yrar ihop lite saker utan att idiotförklara en helt, (med vissa variationer) :)
Jag har de förskruvningar och dosor som krävs, har bytt all el i/på huset och i källaren och så, det är mest jordkabeln (och JFBn)som är nytt för mig... Ska kanske dra upp en JFB i huset också vad det lider.

Till sjöss är det upp till varje land att sätta upp regler för elektriker, fast det kommer internationell certifiering av elektriker inom ett par år.
 
Redigerat:
Givetvis kan du koppla ihop skärm + en av ledarna för att öka arean på PEN ledaren,
Men varför inte fixa ett riktigt 5-ledarsystem när kabel är rätt för det ändamålet.

Ps. med rörinstallationer finns alltid risk för kondens, som kan rinna ner i dosan.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Ja, jag förstår inte helt den stora skillnaden på att koppla ihop PE+N i matande sida eller matad sida, men eftersom det verkar råda konsensus om att det är bättre att koppla ihop dem i den matande sidan så gör jag så. Ska se om jag kan få tag i lite EKKJ utan att 90% av kostnaden blir frakt, annars blir det en fullösning iallafall tillsvidare. Over and out.
 
I matande central (HC) utgår du med PE och N ifrån samma PE-plint (om HC är matad med TN-C). Det innebär att det blir en övergång från TN-C till TN-S i denna punkt i HC. Du har alltså separata ledare för N och PE med alla dess fördelar, ingen strömbelastad PEN längre, inga vagabonderande strömmar etc.

När väl övergången till TN-S gjorts får aldrig N och PE kopplas ihop igen.

Så N går direkt till JFBn i UC. PE går till PE-plinten.

Det kan tyckas vara en filosofisk fråga ifall N och PE kan kopplas ihop eller inte. Visst kan de i detta fall, men då får du ett TN-C-system i kabeln vilket är synd.

Både kabel och lämplig dosa hittar du t.ex på elbutik.se:
http://elbutik.se/product.html/ekkj-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099
http://elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
 
Jag kan uppskatta ett filosofiskt korrekt hantverk och ska följa detta tillvägagångssätt. Jag är helt medveten om att PE o N aldrig kan kopplas ihop igen efter att de särats, jag tyckte bara att detta skulle ske iom att JFBn kom in i bilden.

Tack för tydligheten, jag ska snoka runt hos några trikare om de har en snutt EKKJ liggande, annars får man väl fylla på med lite godis så det blir fraktfritt.
 
Din snåla bonde :p . 10 mm är kravet vid 4-ledare.
Du har dragit 5-ledare. Sluta tjata om att slå ihop PE + N.

Säg upp kontakten med din så kallade elektriker.

Är du säker på att elen du dragit om i huset blev bra?
 
Och att du är "bas" över högspänning säger absolut INGET om hur lämplig/olämplig du är som installationselektriker, det är liksom helt andra frågeställningar och lösningar. Jag som anser mig vara en rätt "driven" elektriker skulle aldrig ge sken av att klara/förstå ditt jobb.
 
Varför är 14400kW högspänning? Kan väl vara en stor industri med ett stor 400/230V ställvek likaväl.
 
Om hela röret är utomhus finns det inget problem med kondens. Det är när varm luft blåser genom en kall del på ett rör som det bildas kondens. :)

//Patrik
 
Man får inte använda infällda rör i en ladugård. Måste vara uteslutande utanpåliggande skärmad kabel. Eller har jag missat något?
 
nisse123 skrev:
Varför är 14400kW högspänning? Kan väl vara en stor industri med ett stor 400/230V ställvek likaväl.
TS nick säger det mesta, det är nog inte så mycket elektriska kW han basar över.
 
Och varför skulle man inte få ha infällt montage i en ladugård????? Och varifrån har du fått att man måste ha skärmad kabel. Om det är ifrån försäkringsbolagens skrifter så är det INTE det samma som elsäkerhetsverkets skrifter, det skiljer lite i synsätt och det är elsäkerhetsverket som "bestämmer". Om man sedan vill följa försäkringsbolagens riktlinjer för att få billigare premier, har ju inget med vad som är tillåtet eller ej att göra.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.