Hej
Håller på att byta en UC samt en del kablar i ett uthus och har just dragit en ny jordkabel, EKKJ 4*6+6 från HC. Tyvärr så blev den lite för kort och behöver skarvas ca 2m. Kan jag dra VP-rör från en dosa till UC och dra lösa 6mm FK sista biten? Dosan blir inomhus i en lada och ska gå genom en vägg in till UC, och VP röret blir delvis utanpåliggande. Om man vill kan man ju sätta en täckbräda över. Om det är ok, ska jag dra 5 st 6mm eller 3 st 6mm och 1 st 10mm? De ska ju ändå in på samma skena innan JFBn.
 
Du kan skarva i dosan med MK/RK men ta en dosa med riktiga skruvplintar. Du ska dra 5 ledningar och inkommande jord lägger du på jordskenan samt inkommande nolla på plinten för inkommande nolla (om centralen är utrustad med en sådan plint) eller på JFB. Nolla och jord ska INTE in på samma plint.
Och bara för att du ställer dom frågor du ställer undrar jag om du verkligen är "mogen" att syssla med den typen av elarbeten??
 
Du kan ju rimligtvis skarva vidare med samma kabeltyp du börjat med, varför byta till rör mm? Vad är det för typ av central du sätter upp och vad är det för lokal? Som sagt väcker dina frågor lite tankar om det är lämpligt för dig att göra detta jobb.
 
Sätt en sån här och skarva i med samma EKKJ som du börjat med: RTEmagicC_1439602.jpg
FK i rör i lada blir ingen bra kombination.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ja problemet är att jag inte har mer EKKJ hemma, därför tänkte jag snika till det på slutet.
Eftersom man ska ha minst 10mm vid 4 ledarsystem ska man väl slå ihop en 6mm ledare med skärmen på 6mm och dra in allt på noll skenan? Jag har ju JFB i UC som jorden går via innan den slås ihop till PEN.
 
Stopp nu, Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta, Andre-Marie Ampere, Tomas Alva Edison och några till roterar som obelastade seriemotorer i sina gravar när man talar om att slå ihop till PEN efter jordfelsbrytare!
En gång femladare, alltid femledare! Ingen PEN efter jordfelsbrytare! Forsätt med TN-S, för bövelen...
 
  • Gilla
VikHe och 2 till
  • Laddar…
Men en 4*6+6 kan väl knappast räknas som 5 ledare? Det var min elektriker som sa vilken kabel som skulle beställas (även hur lång den skulle vara, fast jag tror de skickade lite för kort), och även att det måste vara 10mm2. Jag kanske uttryckte mig fel med "efter" JFB, innan om man räknar från inkommande matning...
 
4*6+6 blir en alldeles utmärkt femledare, "skärmen" som jord.
Alternativet är att lägga ihop en ledare med skärmen/strumpan (vad är den formella benämningen på denna koppar?) och köra fyrledare. (Är detta formellt rikigt? Har sett både elverk och installatörer göra så.)
Jag skulle köra med femledarsystem, om man nu inte ska gå vidare med fyrledare av nån anledning från centralen man matar, då måste det bli fyrledare.
 
Det blev mer otydligt.

Men OM du tänker koppla det här själv, vilket jag starkt avråder ifrån (jag kan det här ganska bra, men jag vet inte säkert vad jag ev. saknar kunskapsmässigt, och jag skulle aldrig överväga att koppla en ny central), då MÅSTE du veta exakt hur det skall vara, och också förstå varför det skall vara kopplat så. Och när du har förstått varför så skall du fundera över vad du trots allt har missförstått (det är där jag stannar).

En felkoppling av jordfelsbrytare kan ge väldigt farliga fel, och förstår man inte sin trefasteori så fattar man inte vad som hände när huset börjar brinna.
 
Från undercentralen blir all 3 fas ny och med JFB så där blir det enbart 5 ledare. För inkommande 5 ledare skulle man då dra inkommande skärm(jord) direkt till JFB och därifrån till Jordplinten i UC? Det låter lite kluddigt att koppla en skärm till JFB, och om PE går ihop med N här eller i andra änden av kabeln kan ju inte ha så stor betydelse?

Men nu måste jag alltså skarva min matning, och har inte någon EKKJ liggande, men kan få tag på lite blandade FK 6/10 mm2. Är det helt omöjligt att använda dessa i rör? Det är ingen djurdrift eller liknade i ladan, det används som ett torrt lagerutrymme.
 
Fotografen skrev:
4*6+6 blir en alldeles utmärkt femledare, "skärmen" som jord.
Alternativet är att lägga ihop en ledare med skärmen/strumpan (vad är den formella benämningen på denna koppar?) och köra fyrledare. (Är detta formellt rikigt? Har sett både elverk och installatörer göra så.)
Jag skulle köra med femledarsystem, om man nu inte ska gå vidare med fyrledare av nån anledning från centralen man matar, då måste det bli fyrledare.
Det är en koncentrisk ledare, och brukar även kallas så.

Ja, varför lägga ihop två ledare till en för att få en PEN?
Anslut den som en 5-ledare istället.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
JORD TILL JFB?!?!

Nu backar vi litegrann kanske.....

En Skyddsjord ska gå direkt till PE-skenan, utan att passera gå!

Inkommande NOLLA däremot, kan gå direkt till JFB, sedan till N-skenan.
Kan vara praktiskt att ha en N-skena innan JFB också, om någon grupp ska ligga utanför jordfelsbrytare.
 
VikHe hann före.
Skärm = skyddsjord till PE (jord) och skenan inget annat!!!
 
Ok, vi backar lite... Svårt att tro att jag jobbat som elektriker (och idag är chef över 14400kW) även om det är i en värld där nollan inte existerar...
Ja, om vi kopplar Nollan direkt till JFB är det ju inga problem, men varför vill min elektriker dra ihop Nollan och skärmen för att få 10mm2 istället för att koppla en 5 ledare?

Och igen, kan man använda FK sista biten?
 
Pielstick skrev:
Från undercentralen blir all 3 fas ny och med JFB så där blir det enbart 5 ledare. För inkommande 5 ledare skulle man då dra inkommande skärm(jord) direkt till JFB och därifrån till Jordplinten i UC? Det låter lite kluddigt att koppla en skärm till JFB, och om PE går ihop med N här eller i andra änden av kabeln kan ju inte ha så stor betydelse?

Men nu måste jag alltså skarva min matning, och har inte någon EKKJ liggande, men kan få tag på lite blandade FK 6/10 mm2. Är det helt omöjligt att använda dessa i rör? Det är ingen djurdrift eller liknade i ladan, det används som ett torrt lagerutrymme.
Tror du missuppfattat ganska rejält hur detta ska göras och hur det fungerar med fyr- och femledarkopplingar. Oavsett är det dumt och onödigt att skarva med det materialet du har tillhands, är väl enkelt att skaffa några meter kabel till.

Det du kallar skärm ska användas som jord, PE och inte gå till JFB utan direkt till jordskenan som dessutom inte ska vara hopkopplad med nollskenan. Det som ska till inkommande N på JFB tillsammans med faserna är lämpligen den blå i kabeln eller nummer 4 om det är en äldre kabel du har, andra sidan JFB sen till nollskenan. I matande ände för kabeln läggs både skärm och nolla ihop om det är fyrledarsystem där.

Som sagt är du osäker så låt bli att chansa med såna här jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.