K
Jag tänkte skarva en kabel 3meter upp från golvet i en t-koppad skarvkanal. Min fråga: Godkänd installation eller inte. Wago 221 i skarven
 
Du va mig en envis...vill du ha ett korrekt svar (vilket kommer vara "nej, använd dosa") fråga tillverkaren av kabelkanalen.
Möjligen kan det finnas någon kabelkanal som har något som är godkänt kopplingsutrymme i sortimentet, men inte generellt.
Använd dosor.
 
  • Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
K
Sorry om jag verkar envis. Men jag vill göra rätt. Då får jag hitta en dosa som får plats inuti kabellisten
 
Good enough...finns gott om duktigt folk här, när de vaknar imorrn så kan det bli fler vinklar på det hela.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Jag tror vi behöver sätta begreppen lite på plats.

En kabelkanal kan vara godkänd för enkelisolerade ledare. Dessa ser jag då också som godkända för skarvning med avseende på isolation, elchock brand etc, även om installationsrör, kanaler och dosor följer olika standarder. Dock måste man beakta möjligheten att dels veta var det finns skarvpunkter och möjligheten att komma åt dem. En sådan kabelkanal får bara kunna öppnas med verktyg, men det kan ju bli en väldigt opraktisk långt lock i bokstavlig mening.

En kabellist tolkar jag som en "hållare" för att få en rak o snygg montering av kabel, t.ex EKK eller lampsladd. En kabellist får endast innehålla mantlad kabel. Därmed faller möjligheten till skarvpunkter, om de inte isoleras i en skarvdosa av något slag. Men man behöver även här bedöma åtkomligheten.

Så kopplingsdosor är bra ur många synvinklar. Du kan ändå inte göra en ny skarv på en ledning utan att byta en del av den.

Och skillnaden mellan kabel och enkelisolerad ledare är väl på plats hoppas jag, så du inte menar något annat än du skriver?
 
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Nu är det ju lite jobbigt att säga mot @Bo.Siltberg här men jag tror ändå begreppen blev fel... En kabelkanal kan inte vara godkänd, åtminstone inte vad man i alldaglig mening menar med "kabelkanal"...
Däremot kan en installationskanal vara OK för skarvning och det görs det ju frekvent i t.ex. kontorsutrymmen där man skarvar hej vilt i dem för uttag kors och tvärs i kontor...
 
Utan att behöva förvirra sig bland olika benämningar på kanaler och system att använda för installationen TS har/gör bör man kunna likt vad tex Fotografen skrivit enkelt kunna ta till sig att det oavsett i det fallet är dåligt med allt utom dosa för skarv/avgrening. Samma med om det nu väljs typen där tex FK/FQ kan läggas direkt hur blir det med helheten sett som tex kraven lokalen ställer på materialval. Och i det fallet även ganska enkelt att fälla formellt genom att kanalen inte är "godkänd" som kopplingsutrymme/dosa. Just ordet godkänd som TS frågar om är ju numera så urvattnat att man lika gärna kan säga att TS själv får avgöra och sen är det lika bra med det som något annat.

Frågan är vad TS har emot en prydlig installation med tex dosor kloss mot kanalerna på lämpliga ställen eller om det ska avgrenas mot uttag låta kablarna gå dubbelt i kanalen ner dit och kopplingen sker i uttaget osv. Finns många olika praktiska sätt att lösa med både enstaka eller inga dosor. Och just skarvning borde vara enkelt att slippa med enkelt byte av kabel pga list/kanal så den blir hel i sträckningen.
 
E
anders07 anders07 skrev:
Nu är det ju lite jobbigt att säga mot @Bo.Siltberg här men jag tror ändå begreppen blev fel... En kabelkanal kan inte vara godkänd, åtminstone inte vad man i alldaglig mening menar med "kabelkanal"...
Däremot kan en installationskanal vara OK för skarvning och det görs det ju frekvent i t.ex. kontorsutrymmen där man skarvar hej vilt i dem för uttag kors och tvärs i kontor...
Är det tillåtet med FK kabel i era minikanaler?
Publiceringsdatum: 10 april 2018

I våra Optiline minikanaler i plast är det tillåtet med enkelisolerad kabel.
Kanalen skruvas upp med skruv TFT-IS5-x32 E-nr 1534909 med skålformad plastbricka för att skydda
skruvhuvudet.
Optiline minikanal i plast för enkelisolerade kablar, utan innehåll, visad från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är det dags att räta ut begreppen , kabelkanal kan allt kallas , så länge det går att lägga en kabel på eller i den, Att skarva en kabel görs genom att koppla i en dosa eller göra en rakskarv. Så till TS skarva den med klämskarvar rakt av
( inte en T-skarv ) och en krymp eller isolering på skarven, klart godkänt om det ligger i en kabelkanal, och inte i installationsrör.
 
E
J jonaserik skrev:
Nu är det dags att räta ut begreppen , kabelkanal kan allt kallas , så länge det går att lägga en kabel på eller i den, Att skarva en kabel görs genom att koppla i en dosa eller göra en rakskarv. Så till TS skarva den med klämskarvar rakt av
( inte en T-skarv ) och en krymp eller isolering på skarven, klart godkänt om det ligger i en kabelkanal, och inte i installationsrör.
Glöm ej kanalskenor! Kanalskenor och upphängda elkablar under ett byggnadstaks bjälklag.
 
E El-Löken66 skrev:
Är det tillåtet med FK kabel i era minikanaler?
Publiceringsdatum: 10 april 2018

I våra Optiline minikanaler i plast är det tillåtet med enkelisolerad kabel.
Kanalen skruvas upp med skruv TFT-IS5-x32 E-nr 1534909 med skålformad plastbricka för att skydda
skruvhuvudet.
[bild]
Hur gör man TS kopplingar ordnat och riktigt i den? Sen kan man fråga sig i hur många fall det som nämns där dvs skydd för skruvskallen används i praktiken. Ett sluttande plan med olika udda sätt som lätt töjs längre än man önskar bit för bit. Det gamla Thorsman ellistsystem som nämns här ibland blev inte så långlivat eller framgångsrikt trots att det kom in under miljonprogrammets glansdagar och de olika detaljerna för att lösa tex integrerade "dosor" och många anpassade montagedetaljer hjälpte inte heller.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu är det ju lite jobbigt att säga mot @Bo.Siltberg här men jag tror ändå begreppen blev fel... En kabelkanal kan inte vara godkänd, åtminstone inte vad man i alldaglig mening menar med "kabelkanal"...
Däremot kan en installationskanal vara OK för skarvning och det görs det ju frekvent i t.ex. kontorsutrymmen där man skarvar hej vilt i dem för uttag kors och tvärs i kontor...
Kan du peka på en enhetlig definition av dessa begrepp så kan jag bedöma ifall ordet "fel" är motiverat eller inte. Elinstallationsreglerna använder begreppen kabelkanal och elkanal i samma betydelse som elinstallationsrör och kabelstegar. Så begreppet anger inte entydigt vad för slags ledningar som kan/får förekomma. Därför skrev jag att jag tolkade ordet kabellist så som jag beskrev, men andra kan ju ha en annan uppfattning vilka begrepp som är vanliga. SS-EN 50085 som beskriver ledningskanalsystem tar upp alla möjliga typer, både ledande och isolerande kanaler. Så valet av produkt beror på vad TS vill använda kanalerna till. Jag uppfattar inte att TS menar "fönsterbänkskanaler", som ställer sina krav på ledningdtyper och skarvning.

ledningskanalsystem
cable trunking system
system av stängda kapslingar som omfattar en fast monterad del som har ett demonterbart lock, avsett att helt
och hållet omsluta isolerade ledare, kablar, sladdar och/eller för inneslutande av annan elmateriel, inklusive
informationsteknisk materiel
[826-15-04]
ANM – Ledningskanalsystem även kallat kanalsystem kan bl a utgöras av:
– ellistsystem
– golvkanalsystem
– installationskanalsystem (fönsterbänkssystem)
– vårdrumspaneler
– elkanalsystem (såsom minikanaler, matarkanaler och stigarkanaler)
 
E
GK100 GK100 skrev:
Hur gör man TS kopplingar ordnat och riktigt i den? Sen kan man fråga sig i hur många fall det som nämns där dvs skydd för skruvskallen används i praktiken. Ett sluttande plan med olika udda sätt som lätt töjs längre än man önskar bit för bit. Det gamla Thorsman ellistsystem som nämns här ibland blev inte så långlivat eller framgångsrikt trots att det kom in under miljonprogrammets glansdagar och de olika detaljerna för att lösa tex integrerade "dosor" och många anpassade montagedetaljer hjälpte inte heller.
Man kan dra FK i kanalen enligt tillverkaren.
Då kan man ju få plats med mer.

Om någon sen skarvar i kanalen så skulle jag troligen se det som ganska oprofessionellt, för det första bör det tydligt synas vad avgreningar ligger, detta går givetvis att lösa med märkskyltar eller dylikt men problemet du beskriver att göra ordnade kopplingar kräver i så fall något tillägg till systemet.

Dosor är väl då det första man kommer att tänka på annars, om nu allt ska vara dolt som på 70-talet, behövs någon ny form av klämmor, exempelvis penetrerande 1+2, 2+3 osv där ledare kan komma in från valfritt håll.

Vet inte hur väl penetringstekniken står sig för kablar av typen FK/FQ 1,5/2,5 så då finns alternativet att man skalar upp och fixerar plastisoleringen vid ändarna och sedan någon fjäderbelastad variant som viks över.

Väldigt omständligt jämfört med dagens fina kopplingsklämmor, med som då tyvärr kräver en synlig dosa, annars är kaos oundvikligt i kanalen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K
Tack för alla svar!
Jo,det gäller dubbelisolerad installationskabel. Kabelkanalerna är inte godkända för att lägga enkelisolerade kablar i. Tycker att jag fått svar så det får bli dosor.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du peka på en enhetlig definition av dessa begrepp så kan jag bedöma ifall ordet "fel" är motiverat eller inte. Elinstallationsreglerna använder begreppen kabelkanal och elkanal i samma betydelse som elinstallationsrör och kabelstegar. Så begreppet anger inte entydigt vad för slags ledningar som kan/får förekomma. Därför skrev jag att jag tolkade ordet kabellist så som jag beskrev, men andra kan ju ha en annan uppfattning vilka begrepp som är vanliga. SS-EN 50085 som beskriver ledningskanalsystem tar upp alla möjliga typer, både ledande och isolerande kanaler. Så valet av produkt beror på vad TS vill använda kanalerna till. Jag uppfattar inte att TS menar "fönsterbänkskanaler", som ställer sina krav på ledningdtyper och skarvning.

ledningskanalsystem
cable trunking system
system av stängda kapslingar som omfattar en fast monterad del som har ett demonterbart lock, avsett att helt
och hållet omsluta isolerade ledare, kablar, sladdar och/eller för inneslutande av annan elmateriel, inklusive
informationsteknisk materiel
[826-15-04]
ANM – Ledningskanalsystem även kallat kanalsystem kan bl a utgöras av:
– ellistsystem
– golvkanalsystem
– installationskanalsystem (fönsterbänkssystem)
– vårdrumspaneler
– elkanalsystem (såsom minikanaler, matarkanaler och stigarkanaler)
I stand corrected! :)

Jag har ju fått min elektriker/el-maskinist utbildning i vårt östra grannland och dessutom för snart 30 år sedan så vad jag kallar "kabelkanal" är en enkel kanal med plastlock som man kan öppna för hand...
Installationskanal är en med skruvat lock...

Tydligen har en hel del hänt då på marknaden och begreppet "kabelkanal" är betydligt bredare än vad jag lärt mig... :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.