K
Hej!

Undrar om det är godkänt att skarva/fördela en installationskabel i en kabellist, eller måste man sätta en dosa?
Någon som vet?
 
Man måste sätta en dosa.
Någon gång för länge sedan, tidigt 70-tal, var det någon prefabradhustilverkare som la in Torix/Kornexskarvar löst i några lister men det var nog inte tillåtet då heller...?:(
 
K
Misstänkte det, därför ställde jag frågan. Anledningen till frågan är att jag renoverar/ bygger garage o kör all el utanpåliggande för jag är säker på att oavsett hur många uttag jag sätter så kommer det säkert att behövas fler...
Tack för svar!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man måste sätta en dosa.
Någon gång för länge sedan, tidigt 70-tal, var det någon prefabradhustilverkare som la in Torix/Kornexskarvar löst i några lister men det var nog inte tillåtet då heller...?:(
Elementhus hade den varianten har själv bott i ett sådant hus....
Ps. Att koppla i avsedda dosor är bäst.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
H HSP skrev:
Elementhus hade den varianten har själv bott i ett sådant hus....
Ps. Att koppla i avsedda dosor är bäst.
Men då är det OK,eller?
 
  • Gilla
aron89
  • Laddar…
Det vill jag nog påstå att det inte är, sätt dosor. Hur Elementhus motiverade regelefterlevnaden i sin lösning och hur reglerna såg ut när det begav sig vet jag inte i detalj, bara att dosor har varit lag sedan begynnelsen.
Det finns detaljkunniga och författare av standarder och regler här så det kommer nog mera vad det lider.
 
K
Vet att det skarvas hej vilt i t.ex i butiksinredningar för elektronik i lister av butiksinredningsföretag. Skulle dom vara undantagna på något sätt?
 
Butiksinredning är inte en del av elinstallationen utan en apparat, och då är tillverkaren ansvarig för att den uppfyller aktuella direktiv från allas vårt EU, och kan klappa dit ett CE-märke.
Nåt ditåt.
 
K
Jag tror att du har fel. Jag menar montrar som är fast inkopplade. Inte anslutna via uttag. Sorry jag var otydlig.
 
Mja...jag tror att definitionen av "apparat"inte hänger på stickpropp eller fast , tänk spis och tvättmaskin, men nån med mer detaljkunskap får fylla i. Eller så skiter dom bara i det...?:dizzy:
Hursomhelst, jag hade inte lagt kopplingsplintar löst i en vanlig kabellist oavsett, särskilt inte i ett garage.
 
K
Var kom apparat in i bilden? En monter som är fast kopplad precis som vilka uttag som helst. Enda skillnaden är att det finns en luftledning på 2-3M till taket. Med en massa uttag. Allt fast kopplat.
 
Om man vill och har lite god vilja kan man nog betrakta en butiksmonter som en apparat, jämför svarv, billyft, tvättmaskin, kopiator. Med god vilja, beroende på vad man är ute efter, förstå vad jag menar...:cool:
Men jag hade satt dosor.
Kopplingar ska ligga i dosor.
Tillräckligt stora, av erforderlig kapslingsklass och hållfasta nog att tåla det stryk de utsätts för.
Sätt dosor.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
K
Jag skulle aldrig komma på iden att att koppla en tvätt, billyft o dyl utan dosa. Här handlar det om att T-koppla i en list 3m upp i taket. Vill bara veta vad som gäller.
 
Använd dosa, tycker jag förklarat.
 
K Klacken skrev:
Var kom apparat in i bilden?
Liknar man montern vid en apparat gäller inte installationsreglerna inne i apparaten...använd dosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.