Ska kolla med sigro, tack för värdefulla tips Paul till en grönis vad gäller köksinstallation iaf ;).

Lär väl iof inte beställa skivorna för än jag har knopat ihop stommarna så man vet exakta längder men bra att veta inför planeringen.
 
Nu blev det lite korrigeringar igen för vanlighetens skull :)

En måttbeställd diskbänk i mitt mått(ca 170cm) med en stor ho kostar mindre än den infällningshon + laminatskiva jag kikade på så där blev valet enklare.

Hur skarvar man en hel diskbänk mot en laminatskiva enligt skiss 1 i inlägg#11?

Alltså behövs det några skarvbeslag eller kläggar man på rejält med silicon på laminatskiveänden bara och trycker den mot diskbänken och sedan skruvar fast den i undersidan på bänkskåpet + drar bort överflödet silicon?


Båda bänkarna blir 30mm.
 
En kantad laminatskiva som läggs mot en rostfri bänk ska där INTE kladdas för mycket silicon mellan.

När skivorna lagts på plats och fixerats rätt så kan du dra en tunn tunn transparent silicon i skarven men mest för att det inte ska fastna skräp eller rinna ner vatten där.
 
Lånar denna tråd lite då jag fått lite huvudbry i ämnet.
Jag ska montera en bänkskiva i massiv ek 40mm. Har fått den kapad och fräst av Bauhaus. Problemet är nu att spåren för kexen är både för breda (kexen glappar) och för djupa (hela kexen försvinner in i spåret). Vi fick skivorna till ett ganska mycket lägre pris pga väntetid osv. så jag orkar inte gnälla mer på dem nu.
Men hur ska man göra för att få det bra? Blir det bra om man får dem på plats och lite lim? Måste på något sätt fixera kexen så att dem inte åker in helt i ena skivan när man för ihop skivorna. Någon som har bra tips eller erfarenhet?
Skippa kexen helt?
 
Göra egna kex som passar?
 
Det finns kex i olika tjocklek och storlek så du har kanske fått kex som inte är avsedda för den fräsningen dom gjort.

Gör egna eller åk och skaffa annan storlek ;)
 
Jag förstår, problemet är att dem glappar olika mycket. Hur gör man egna kex på ett smidigt sätt? Asjobbigt att sitta och sandpappra ju.... :wow:
 
Först planterar du ett träd....;)
 
  • Gilla
Öm-tumme
  • Laddar…
Vad har du för mått i det frästa spåret. Finns ju tex plywood som du kan såga ett par kex ur alternativt kolla med dom som fräste om dom inte har tjockare och större kex. För det finns, men tyvärr så ligger ju kex normalt i stor förpackning så att köpa hela förpackningar blir ju lite för mycket.

Plywood kan du kanske få en bit på brädgården, hos en snickare eller som småskivor i hobbyaffärer. Finns ju i tjocklekar från åtminstone 3 och uppåt.
 
Ja, kexen är 3,8mm och spåren är allt från 3,8 till 4,9 och helt oregelbundet. Alltså skulle jag behöva kex som har olika mått på vardera sida för att få det exakt, vilket känns som överkurs. Jag har ingen erfarenhet av det här alls, men om stommen som skivan vilar på är näst intill exakt i våg och om jag drar ihop skivorna ordentligt... Hur stor är risken att skivorna ändrar sig i höjdled? Om jag får ihop det bra menar jag...
Sedan undrar jag också om det ska limmas eller silikonas i skarvarna innan man drar ihop det? På bauhaus sa dem att jag inte skulle ha något mellan skivorna?
 
Oj, då är det ju fel i fräsningen. Då skulle jag använt så tjocka kex du får i på den tunna sidan för att hålla styrningen.

Normalt följer det med en liten tub silikon som läggs i skarven innan man pressar samman skivorna med beslagen, men jag råder dig att maskera längs hela kanten innan du börjar montera och ev lägger silikon för det kommer att pressas upp och du får fula fläckar om det kommer ut på skivan. Maskeringen tar du bort när allt är klart och allt överskott är bort torkat. Jag brukar använda tunn blå maskeringstejp som jag lägger noggrant längs kanterna som skall fogas samman sen drar jag på ett par remsor till så att det blir 60-70 mm från kant och ut på skivan för att skydda den under hela arbetet så att inget kladd och skrap sker. Och låt det sen torka innan du börjar röra skarven annars kladdar du till den ;)
 
Okej, det ska alltså vara silikon mellan skivorna...tackar för hjälpen.
 
Det skyddar mot att det rinner ner vatten etc i skarven. Men det är bara en liten sträng som behövs eftersom det skall pressas samman till nästan ingenting när du drar ihop skarven.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.