Är det någon som satt ihop två laminatbänkskivor till en med skarvbeslag?
Enligt IKEA skall det inte vara svårt och knappt synas att de är skarvade!
Tar tacksamt emot tips hur Ni har gått till väga.
 
  • Gilla
ArtVandelay_ och 1 till
  • Laddar…
Montera skåpen först. Dessa ska ha överkanterna exakt i våg, annars så kommer skarven att synas/ komma fram efter en tid.
Lägg upp skivorna med mellanrum några cm i skarven.
Montera kexen
Klutta dit lim,inte så noga hur mycket.
Tryck ihop skivorna och lägg dessa rätt så nära där de ska ligga sen (eller exakt)
Montera skarvbeslaget och börja dra åt muttrarna.
När det börjar spänna rejält, kontrollera så att skivorna fortfarande ligger i nivå med varandra, torka omedelbart bort framklämmt lim och fortsätt spänna tills du är nöjd.

Lycka till!
 
Varför ska man skarva då? det finns ju skivor i rätt längd från början.
Personligen tycker jag en skarvad skiva ser hemskt ut men det är bara jag..
 
Tack för Ditt svar och Din beskrivning!
Syns skarven mycket sedan? Risken för fuktskada blir väl större eller använder man silicon också?
Anledningen till att jag funderar på att skarva ihop två bänkskivor är att det blir en skillnad på många tusen istället för att köpa måttbeställd.
 
Ska den vara väldigt lång då? upp till 6m brukar ju finnas i fasta längder som bara är att kapa till önskat mått. Däremot inte på ikea kke men på typ Hornbach och liknade ställen.

nallum skrev:
Tack för Ditt svar och Din beskrivning!
Syns skarven mycket sedan? Risken för fuktskada blir väl större eller använder man silicon också?
Anledningen till att jag funderar på att skarva ihop två bänkskivor är att det blir en skillnad på många tusen istället för att köpa måttbeställd.
 
Har en liknande fråga. Har beställt bänkskiva till köket från ikea. Längen på bänskivan skulle bli över 4 meter så det blev alltså till att beställa två skivor. Hur skarvar man ihop dom här nu? Går det utan kexmaskin eller vad medföljer bänskivan för att skarva snyggt?
 
Beror nog på hur du beställt din skiva.

Har du beställt en "4 meters i två delar" så är den alla gånger förberedd med fräst spår för kex, och du får med skarvbeslag etc.

Är den inte förberedd för skarvning så blir det lite knivigare, men kex och skarvbeslag finns att köpa på de flesta ställen där de säljer skivor.

Det viktiga är att du monterar med någon form av skarvbeslag, orkar du såga ur ett spår och montera kexen också så är det bra, MEN BARA OM DU KAN SÅGA UR SPÅRET EXAKT PÅ SAMMA HÖJD på båda skivorna.

Monteringshål för skarvbeslag förstår du säkert hur du ska göra, annars så borde det funka så här (enklast med en laminatskiva då skivan är en spånskiva, men går givetvis med helt trä också.):

vänd dina skivor upp och ner
Lägg dem på golvet någonstans så som de sedan ska sitta
Helst: fräs ur ett "doshål" 4 cm från kanten som ska skarvas i den ena skivan. Hålet kan vara upp till en cm grundare än skivan är djup. Gör exakt lika dant på den andra skivan, mitt för det första hålet.
HAR DU INGEN ÖVERHANDSFRÄS: kan du borra ett antal hål och rensa med ett stämjärn. OBS, försiktig så att du inte borrar igenom skivan!

Om du fixerar skarven med kex, så räcker det med att göra en sån här variant i mitten på skarven (alltså c/c 30 cm från långsidorna.) Annars gör dubbla, och placera dessa 7-8 cm in från kanterna, i så fall, alltså totalt fyra doshål och 2 st skarvbeslag.

Från kortsidan borrar du nu hål för skarvbeslagets gängtapp.

Tror inte jag behöver beskriva mer, du förstår och löser resten när du sitter där sen...
 
Bra beskrivning ovan men jag rekommenderar att skippa kexen eftersom de gärna ställer till problem ifall någon av skivorna är minsta lilla konkav eller konvex vilket händer allt för ofta.
Bästa är då bara spännbeslagen i fram och bakkanten och rikligt med lim som tränger upp och tätar då skivorna spänns ihopa.
Detta torkas sedan bort enkelt.

Spännbeslag:
kopplingsbeslag.jpg

Kex:
pluggar_och_kex.JPG

Illustration:
 
Vore det inte en bättre lösning och ta med skivorna till ett lokalt snickeri och få en fingerskarv fräst? Har aldrig testat detta med en bänkskiva men det brukar ju bli bra på annat iaf tänkte jag men du är ju köksexperten här så du kke har negativa erfarenheter av detta?

Paul-Staffanstorp skrev:
Bra beskrivning ovan men jag rekommenderar att skippa kexen eftersom de gärna ställer till problem ifall någon av skivorna är minsta lilla konkav eller konvex vilket händer allt för ofta.
Bästa är då bara spännbeslagen i fram och bakkanten och rikligt med lim som tränger upp och tätar då skivorna spänns ihopa.
Detta torkas sedan bort enkelt.

Spännbeslag:
[bild]

Kex:
[bild]

Illustration:
[bild]
 
Tossegubbe skrev:
Vore det inte en bättre lösning och ta med skivorna till ett lokalt snickeri och få en fingerskarv fräst? Har aldrig testat detta med en bänkskiva men det brukar ju bli bra på annat iaf tänkte jag men du är ju köksexperten här så du kke har negativa erfarenheter av detta?
Ha ha

Nu behöver vi ju inte överdriva det hela... :blushing:

Fingerskarv är ju ingen höjdare med en laminatskiva då man får ännu mer yta som ska tätas i skarven...
En rak skarv i bänkskivan syns ju betydligt mindre också.
 
Lånar tråden för en liknande fråga + några övriga :)

Undrar över vilken typ av skarv som blir bäst/snyggast till ett L kök där en 50cm infällningsho kommer att placeras i ett 60-utdragsdisksb.skåp med en passbit på 5cm intill vinkeln dvs med hon centrerad i skåp så finns det 10cm över till vänster?

Jag tänker ju som så att ju längre skarven är ifrån hon ju mindre risk för att vatten når själva skarven, för de blir ju alltid stänk runt om.

Bänkskivan blir en LG laminat skiva med rak kant + en tunn täcklist, ev beställt ifrån sigro.se.

Hur är hållfastigheten på listen, finns det risk att den lossnar efter ett tag?

Är det bättre med en postformad avrundning istället?

Om jag nu beställer en konf. skiva inkl. skarvning då borde väl skarven vara färdig så att säga vid leverans?

Följdfråga då till er som beställt färdig skarv ifrån sigro, går det att få kanterna förberedda för kexning eller får man göra det själv?

En annan sak, räcker 5 cm:rs passbit mot 120cm hörnbänksskåpet för att kunna öppna utdragslådan till dsk.b.skåpet utan att slå i handtag?

Bifogar en kladd på hur jag menar om det inte framgick ;)
 
  • Skarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo sant men jag tog för givet att det gällde massivträ för laminat skarvar man väl ändå inte utom i vinkelkök?
Och i massivträ så tycker jag en fingerskarv borde synas mindre än en rakskarv skulle göra?

Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha

Nu behöver vi ju inte överdriva det hela... :blushing:

Fingerskarv är ju ingen höjdare med en laminatskiva då man får ännu mer yta som ska tätas i skarven...
En rak skarv i bänkskivan syns ju betydligt mindre också.
 
Tossegubbe skrev:
Jo sant men jag tog för givet att det gällde massivträ för laminat skarvar man väl ändå inte utom i vinkelkök?
Och i massivträ så tycker jag en fingerskarv borde synas mindre än en rakskarv skulle göra?
Nja... men om man läser frågan i första inlägget så framgår det ju att det är laminat och som jag tolkar det, två skivor som behöver skarvas ihop för att uppnå rätt längd... ;)

I övrigt tycker nog jag att en rak skarv synd minst oavsett materialet, men det är ju en smaksak...
 
Alpha skrev:
Lånar tråden för en liknande fråga + några övriga :)

Undrar över vilken typ av skarv som blir bäst/snyggast till ett L kök där en 50cm infällningsho kommer att placeras i ett 60-utdragsdisksb.skåp med en passbit på 5cm intill vinkeln dvs med hon centrerad i skåp så finns det 10cm över till vänster?

Jag tänker ju som så att ju längre skarven är ifrån hon ju mindre risk för att vatten når själva skarven, för de blir ju alltid stänk runt om.

Bänkskivan blir en LG laminat skiva med rak kant + en tunn täcklist, ev beställt ifrån sigro.se.

Hur är hållfastigheten på listen, finns det risk att den lossnar efter ett tag?

Är det bättre med en postformad avrundning istället?

Om jag nu beställer en konf. skiva inkl. skarvning då borde väl skarven vara färdig så att säga vid leverans?

Följdfråga då till er som beställt färdig skarv ifrån sigro, går det att få kanterna förberedda för kexning eller får man göra det själv?

En annan sak, räcker 5 cm:rs passbit mot 120cm hörnbänksskåpet för att kunna öppna utdragslådan till dsk.b.skåpet utan att slå i handtag?

Bifogar en kladd på hur jag menar om det inte framgick ;)
Listen i framkant brukar vara väldigt hållfast.

Alternativ 1 är det rätta sättet att lägga skarven, så långt från vasken det är möjligt.

Postformning eller inte är bara en smaksak.

Beställer man skivorna med skarv så ska det vara förberett både för spännbeslag och kex, och det är det säkert från Sigro också. Kolla med dem.

5cm passbit bör räcka för det är inte många handtag som bygger så mycket...
Oftast bygger de ca. 30-35mm bara.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Bra beskrivning ovan men jag rekommenderar att skippa kexen eftersom de gärna ställer till problem ifall någon av skivorna är minsta lilla konkav eller konvex vilket händer allt för ofta.
Bästa är då bara spännbeslagen i fram och bakkanten och rikligt med lim som tränger upp och tätar då skivorna spänns ihopa.
Detta torkas sedan bort enkelt.

Spännbeslag:
[bild]

Kex:
[bild]

Illustration:
[bild]
Låter som en bra idé det här tycker jag! Tack för alla andra tips också.

Vart köper ni era spännbeslag lokalt? Finns det på vanlig bygghandel el liknande?

"Hålen" för skarvbeslag som helst ska fräsas i bänskivorna hur skall de göras konkret? Finns det någon mall? Djup storlek osv eller det kanske inte är så noga?

Har inte tillgång till överhandsfräs i nuläget men kanske går att ordna, hur kan man annars göra detta möjligt?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
Sandbergsfix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.