Måste skarva på ca 30cm bänkskiva, laminat.

Har 2 st raka fina snitt, tänker att jag blandar epoxi och smörjer på båda snitten och lägger ihop?
Borde man fräsa i en lös fjäder också?
Tänkter att epoxi gör skarven tät?
Skarven kommer mitt på ett underskåp med hel skiva uppåt så bra stöd finns

Vet att jag borde byta men det är budget budget som gäller här just nu.

Är mina tankar rätt ang epoxi och lös fjäder?
Nåt annat man bör tänka på?
 
Mats-S
Förmodar att det är laminat på spånskiva, så ändarna som ska limmas ihop är spånskiva?

Jag tror att jag hellre skulle ta ofärgad våtrumssilikon i skarven + 4st träplugg som limmas fast så att dom håller ihop skivorna.
Smeta på silikonen så att den täcker hela ändarna, pressa ihop skivorna (du kanske har möjlighet att kila fast skivorna mot några väggar?)

För att enkelt kunna avlägsna silikon som du får upp på ovansidan efter kanterna, tejpa målartejp precis efter kanten på ovansidan så fastnar ingenting där. Smeta ut silikonet på ovansidan innan det stelnat, så att ovansidan blir slät.
Fördelen med silikon är ju att det är elastiskt, så skarven kommer ha en viss rörlighet utan att gå sönder. Eventuellt får du förstärka skivan som stöttar skarven, är det endast en masonitskiva så är det ett måste att förstärka den.

Lycka till (y)
 
Fjäder ett måste om dom ska ligga exakt mot varandra , ska fräsas väldigt noga för att inte få en kant. som sticker upp. Kan gå med att tvinga ihop dom med lim mellan och 4 stycken järn 3 - 4 mm på undersidan och 4 skruv i varje, dom närmast skarven ska då vara ca 1,5 cm från vardera ände, så det kläms ihop riktigt. Sen såga ur jack för järnen i stommarna. Glöm inte att förborra för skruven och ena sidan skruvas först och andra borrar genom hålen på järnet ( hål i järn ska vara så det strycker i storlek ) så det inte kan gå isär, det är säkert spån i dom.
 
T
nino nino skrev:
Måste skarva på ca 30cm bänkskiva, laminat.

Har 2 st raka fina snitt, tänker att jag blandar epoxi och smörjer på båda snitten och lägger ihop?
Borde man fräsa i en lös fjäder också?
Tänkter att epoxi gör skarven tät?
Skarven kommer mitt på ett underskåp med hel skiva uppåt så bra stöd finns

Vet att jag borde byta men det är budget budget som gäller här just nu.

Är mina tankar rätt ang epoxi och lös fjäder?
Nåt annat man bör tänka på?
Jag skarvade laminatskivan i förra huset med Sikaflex och några lamellkex, det var tänkt som en temporär lösning men fungerade tills vi flyttade 12 år senare.

(Skivan var svart och jag körde svart Sikaflex, det blev helt ok men andra färgkombinationer kanske fungerar sämre.)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja laminat på spånskiva
Det är samma spånskiva i hela stommen, 16mm kanske så det är ju ordentligt stöd under hela bänkskivan.

Tror ni epoxi blir för hårt alltså?
Blir ju att limma, sen vika ner skivan på plats sen ska det ju inte röras nåt mer...

Tycker det känns overkill att fräsa in förstärkningar osv
 
Limma med något, då blir det att spänna upp delarna absolut jämt och även trycka ihop dom på längden, att inte förstärka med något på undersidan , Tja nu rör sig trä alltid lite , så jag skulle nog göra något på undersidan , så allt blir liksom homogen skiva. Går nog med 3 -4 st 5 mm masonitremsor på ca 50 mm breda som skruvas på undersidan med kanske lite lim på.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kanske limma och skruva en träbit på undersidan i stället för att fräsa in en fjäder. Stumfog på en spånskiva låter inte optimalt någonstans. Men eftersom den har stöd runtom kan det nog fungera.
 
Eftersom det är stöd hela vägen så blir det ju bökigt att göra förstärkningar under...
Möjligen att fräsa ner undersidan av bänksskivan 4mm för att limma en masonit bit
 
Du behöver inte fräsa ner allt runtom, där ligger det plant, enda stället som du behöver jacka ut på, är i stommarna där skarven är och ev masonit på 5 cm bredd och 5 mm tjock till ett ca 6- 7 mm djup. Då ligger bänkskivan platt på överdelen av stommarna.
 
Masonit tror jag är för tunt för att vara meningsfullt. Är det hel ovansida på underskåpet? Det är ofta öppet i mitten. Du kan ju dra i ett par skruv genom taket på skåpet på ömse sidor om skarven för att fixera det.
 
Ja jag kan nog göra så.
Skarven blir precis där det blir ett diskställ så klart, är det bättre med silikon än med epoxi?
 
A Avemo skrev:
Masonit tror jag är för tunt för att vara meningsfullt. Är det hel ovansida på underskåpet? Det är ofta öppet i mitten. Du kan ju dra i ett par skruv genom taket på skåpet på ömse sidor om skarven för att fixera det.
Ja det är hel ovansida.
 
Om du skall ha diskstället över finns ju alternativet epoxi för att skarva skivan och silikon för att täta skarven i ytskiktet.
 
A Avemo skrev:
Om du skall ha diskstället över finns ju alternativet epoxi för att skarva skivan och silikon för att täta skarven i ytskiktet.
Ja... trodde att epoxi skulle räcka, det togs väl fram som vattentätning från början har jag för mig.

Känns som det bara blir kladd med silikon...
Skulle man dra en tunn sträng silikon längst mot laminatet då sen epoxi på resten?
 
Düsseldorff
Epoxi är 100 procent vattentätt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.