D Daniel 109 skrev:
Varför det? Vad skulle det vara för problem med niten?
Jag skulle säga att det känns ganska korkat att ta hål på ytbeläggningen (om det nu inte är aluminium ränna) för att popnita när det inte behövs. Vilket gör att det finns risk för att det rostar tidigare än det hade gjort om det inte popnitades.
Det ser ju inte snyggt ut (det är ju en smaksak förvisso).
Det blir en dyrare förläggning.

Vad skulle vara fördelen med att göra såhär?
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Det sitter stadigare, vilket minskar risken för läckage.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Icopals monteringsanvisning säger 5-10 cm överlapp, så det verkar vara olika.
 
Jag ska be om bättringsfärg så kan man dutta på skruvarna! ;) Så blir det snyggare iaf.
 
Hur många takrännor har du sett som läckt i rännskarven som monterats enligt anvisning från tillverkaren?
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en sådan läcka. Om anvisningen var följd till punkt och pricka vet jag inte.
 
Kapten_Krok, det är du som ska bo där, du får själv avgöra vad du tycker är snyggt.
Men att sätta rännskarvarna på det sättet, det ser inte bra ut.
Du får ju dubbla skarvar som syns. Jag antar att de satt krokarna med 600cc, säg åt dom att sätta rännskarvarna i mitten mellan krokarna. Och ända mot ända, så rännskarven täcker skarven mellan rännorna.
Det är mitt råd, men du gör som du vill. Nånstans måste det ju finnas ett tvivel eftersom du lade ut bilder på installationen.
Vad grundades det på?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Mitt tvivel var om inte rännkroken skulle sitta över det synliga överlappet ovantill för att dölja detta.

Men när man läst vad andra säger som har läckande skarvar verka överlapp rekommenderas.

Men däremot poppniten är jag tveksam till, bra ur funktion, men inte så snyggt.
 
Stickan56
Detta är felmonterat. Det här är något eget hittepå istället för att följa leverantörens anvisning.
Jag har monterat Plannjas system på flera hus med gott resultat, tätt och stabilt.
Här inför man extra moment som du får betala för, popnit, silikon etc.
När silikonet gjort sitt så kommer du att ha risk för läckage här.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Detta är felmonterat. Det här är något eget hittepå istället för att följa leverantörens anvisning.
Jag har monterat Plannjas system på flera hus med gott resultat, tätt och stabilt.
Här inför man extra moment som du får betala för, popnit, silikon etc.
När silikonet gjort sitt så kommer du att ha risk för läckage här.

Stickan
Men det sitter ju även Plannjas skarvtätning i skarven? Då ska det väl inte läcka?
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Stickan56
kapten_krok kapten_krok skrev:
Men det sitter ju även Plannjas skarvtätning i skarven? Då ska det väl inte läcka?
Om du överlappar rännorna så behöver du ha olika radie bitarna för att det skall bli tätt.
Fundera på varför dom lägger på silikon. Det hade inte varit nödvändigt om klämman hade fungerat.

Stickan
 
Rännorna ska inte överlappa, vill man ha stabilare rännor så finns krokar med överliggare.
 
Vad då ”ska inte” det funkar utmärkt. Det var så man alltid gjorde förr.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad då ”ska inte” det funkar utmärkt. Det var så man alltid gjorde förr.
Eller ska å ska, folk får väl göra som de vill.. men det är inte enligt monteringsanvisning iaf. :) det var väl lite så frågeställningen var.. ? Klart det fungerar att överlappa, det sa jag aldrig att det inte gjorde.
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Vad då ”ska inte” det funkar utmärkt. Det var så man alltid gjorde förr.
Allt var inte bättre förr.
På mitt garage är det överlappande skarvar, 6st och alla har läckage.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.