Noseone skrev:
V90 är inte aktuell? Det är bara VW-bilar kanske?
Nej, egentligen inte men jag har varit och testkört både D4 och D5:an och det är fina bilar inte tu tal om annat. För några år sedan fanns det inte ens på kartan att jag skulle provköra.

V90 har ett snyggt formspråk med attityd, det är det som saknats tidigare hos volvo. De har ju också bestämt sig att bli premium och konkurrera mer med Audi, BMW och Merca och rent objektvt så har de nu en modell som de kan göra det med. Det de antagligen kommer behöva kämpa med är deras långa arv som "svensson-bil".

På vägen beter sig V90 också OK även om det är en bit kvar till strykjärnskänslan ,men det är ändå fantastiskt mycket bättre än de tidigare slagskeppen och då framförallt XC70. Den åkte man ju med i, man körde den inte.

Prismässigt, netto, är alla dessa bilar jämförbara med ungefär likadan utrustning.
 
Ja gillar man Audi så är det svårt att ta ett steg neråt och köpa passat.
Audi är en bättre bil.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
hushem skrev:
Ja gillar man Audi så är det svårt att ta ett steg neråt och köpa passat.
Audi är en bättre bil.
Det var ju precis det jag inte ville höra :D :D :p
 
Har inte provat någon av dom bilarna du tittar på i dom senaste årsmodellerna. Men mina generella erfarenheter är att VW har lite mycket vägljud jämfört med premiumbilar (även jämfört med lite äldre Volvos av större modell t.ex. V70).

Krävs en del körning innan man märker det men då är det störande därefter till man säljer bilen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sett till problem så tror jag båda bilarna har lika mycket och då främst på galvsläpp och rostbekymmer på skärmkanter, bagagelucka och nederdel av dörrar. Vissa klarar sig normalt länge och andra börjar rosta efter något år bara.

Som du redan kommit fram till så får du mer utrustning och lull-lull i Passaten än i Audin. Personligen så hade jag nog tagit Audin då jag tycker att bakändan på Passaten ser ut som något från tidigt 90-tal.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Holmspel skrev:
Som du redan kommit fram till så får du mer utrustning och lull-lull i Passaten än i Audin. Personligen så hade jag nog tagit Audin då jag tycker att bakändan på Passaten ser ut som något från tidigt 90-tal.
Ja, det var nästan exakt de orden säljaren på VW också använde - ärlig som han var, att bilen fått ett ordentligt designlyft men att de kunde jobbat mer med bakänden. Sedanmodellen däremot är snygg.
 
Och appropå problem så tror jag, helt subjektivt, att torsen fyrhjulsdriften är mer driftsäker och underhållsfri än Haldexen. Den där elektriska oljepumpen verkar ju inte vara helt problemfri ens i generation 5.
 
Barnrikehuset skrev:
Har inte provat någon av dom bilarna du tittar på i dom senaste årsmodellerna. Men mina generella erfarenheter är att VW har lite mycket vägljud jämfört med premiumbilar (även jämfört med lite äldre Volvos av större modell t.ex. V70).

Krävs en del körning innan man märker det men då är det störande därefter till man säljer bilen.
Jo, Audin är ju mer ombonad så enkelt är det. Det är överlag mer känsla i alla små detaljer. Men vad gäller ljud så är det svårt då däcken påverkar väldigt mycket. De bilar vi provkört har med lekmanna ljudmätare i iphonen haft samma Db-tal.; 85-87Db på samma vägsträcka i samma hastighet. Det gäller alltså både Passat, A4 och V90. Ändå upplever jag vår -11 A4 som tystare än allihop :).
 
Blir det en tjänstebil så måste du ha dragit på något otroligt för att komma upp i 450 för en A4.

Vad är det för utrustning som skiljer mellan bilarna och är du tvungen att handla på ett speciellt ställe?
 
Noseone skrev:
D4 är väl en 4-cylindrig diesel även i Passat och Audi även fast den kallas 2.0Tdi där.
Det är ju bara larvigt att skriva sådär. Du får nog en ganska likvärdig V90 och A4 för de pengarna.

Luftfjädring finns väl inte ens som tillval på Passat?
Jag tyckte jag gjorde tydligt att min ståndpunkt var att Mexi skulle skaffa en riktig Allroad, inte en passat, a4 eller något annat. Vilka bilar som har 2liters diesel bryr jag mig därför inte så mycket om - det är 3.0 dieseln på 218hk som Audi har (och den sitter i några andra koncern-bilar också) som vi vill åt.

Luftfjädring på passat - antagligen inte. På vilket sätt var det ett argument mot vad jag sa? Det är exakt det som är poängen. Passat bort.

Om du känner att jag måste vara lite mer allvarlig angående V90 så säger jag så här: Volvo kliver flera steg rakt upp i premiumträsket med v90 och xc90. När man provkör en bil och får den där wow-känslan för material, teknik osv så är den extrautrustad för lång över en kvartsmiljon. Mycket dyra bilar. För ett mer rimligt svenssonpris är min uppfattning att wow-känslan försvinner - inga mojsiga läderstolar, inga fräsiga träinlägg, dörrar som låter som på en 940 när man stänger dom.

v90 står sig bra mot nuvarande generationerav A6, Bmw 5-serie osv, men det är som mexi påpekat "förra generationen".
 
Ja, det är tjänstebil och det är med en OK företagsrabatt. Men ja, det är påplockat en del godis :).
* Sport Proline
* Akustikglas
* Assistanspaket parkering
* Assistanspaket Touring
* LED-matrix
* Elektrisk baklucka
* Cockpitpaketet
* Dragkrok
* Parkeringsvärmare
* MMi navigation Plus
* Sportchassi
* Teknikpaket
* Större ljudsystem (Dock ej bang-o-lufsen)
* plus lite till
 
Åker själv Passat 2016 och är riktigt nöjd. Stolarna är riktigt bra.
Bilen har gått 5000mil och det har inte varit några problem alls.

Audins stora fördel är väl växellådan. DSG lådan kan vara lite ryckig.
A4 var på tok för trång för mig. Jag har barn.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Mitt problem är snarare en sjuklig Audi-fetish och det är därför jag behöver hjälp med bra argument varför en Passat skulle vara aktuell. Jag behöver starka argument för att övertyga alla de som isåfall kommer höja på ögonbrynen i umgängeskretsen :p.

Mekaniskt är det inget fel på nuvarande A6:a, men vad gäller den digitala plattformen i förarmiljön är det en relik jämfört med det man får i A4:an eller Passaten.
Efter en Audi V8 (modellen, inte motorn) och en S4 Biturbo så är jag nog inte kapabel att hjälpa dig med denna fetish, eller rättare sagt, jag påstår att det inte är en fetish utan ett naturligt tillstånd.

Jag tycker du ska fokusera på feelgood. Då blir valet mycket enklare.

Passat är ju en jättebra bil, men hur jädra kul är det?
 
Bekymret med allroaden är att den är ett antal cm högre än motsvarande med sportchassi och det gör en del när det ömsom ska lastas 4 cyklar på taket eller fyllas en takbox. Jag är 180 cm och klarar det nog ändå, men frun är något kortare och då är det redan idag på gränsen.

Ja, jag vet - det är ett dåligt argument mot att den är så rasande snygg. Men ändå :D
 
MathiasS skrev:
Passat är ju en jättebra bil, men hur jädra kul är det?
Inte alls. Fan ta dig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.