Men är det bara murstocken som kontrolleras? Borde inte murade fasader och mexitegelhus kunna bli påverkade också vid sprängning? Många av tomterna kan ju vara väldigt små har vi insett och det är trångt och inte så långt till grannen. Pålning läste jag att man skulle räkna 500 kr meter per st. När ni gjorde geoteknisk undersökning gjorde ni det innan tomtköpet eller efter? Vad jag förstått så kan en geoteknisk undersökning gå på mer än 5-10' om det vill sig.
 
Det är säkert så att murade fasader och tegel också behöver kontrolleras vid sprängning. Det var bara två hus med träfasad inom 50-meters radien i vårt fall så det är förklaringen till det.

Vi gjorde inte geoteknisk undersökning då det stod en sommarstuga på tomten när vi köpte den med källare, så det var väl känt hur marken såg ut och vad som skulle krävas i form av markarbete den vägen.

Vad är känt om er tomt i dagsläget då? Verkar det finnas behov för pålning eller sprängning? Om det finns hus i närheten så bör det gå att lista ut hur marken ser ut?
 
Vi har tittat på lite olika alternativ som finns i norrort. Alltså inte köpt något ännu. Den tomt vi tittat mest på och är intresserade av är en tomt som är relativt plan mark består av lera och grus, gammal ängsmark betesmark men det finns berg under vet dock inte hur långt ned. Hus runt omkring (också nybyggen) har haft lätta markförhållanden och inte behövt att spränga eller påla. Vatten - Mälaren finns inom ca 200 meters avstånd.
 
stefomie skrev:
Men 50000 tusen känns som sagt väldigt lite med tanke på allt som är oförutsett som markarbeten, anlägga trädgård ev garage och om man vill ha extra tillval.
Försök att räkna på det som går. Garage och trädgård kan inte klassas som oförutsett.
50k extra för markarbeten när man gör grunden verkar mer vara regel än undantag...
Vi åkte på 70k för en tomt som i mina ögon är näst intill plan, lerjord och enligt leverantören såg det inte ut att bli några problem alls.

Tillval är också oftast dyrt och det som ingår är normalt billigast varianten på vitvaror, kakel osv.

Bara färg för att måla utsidan kan gå på 30k utan problem om man inte kör falu rödfärg.

Jag skulle räkna på det som går och sen ha kring 200k i buffert utöver det. Hur man än räknar spårar det alltid ur av egen erfarenhet :)
 
KingHippo skrev:
Försök att räkna på det som går. Garage och trädgård kan inte klassas som oförutsett.
50k extra för markarbeten när man gör grunden verkar mer vara regel än undantag...
Vi åkte på 70k för en tomt som i mina ögon är näst intill plan, lerjord och enligt leverantören såg det inte ut att bli några problem alls.

Tillval är också oftast dyrt och det som ingår är normalt billigast varianten på vitvaror, kakel osv.

Bara färg för att måla utsidan kan gå på 30k utan problem om man inte kör falu rödfärg.

Jag skulle räkna på det som går och sen ha kring 200k i buffert utöver det. Hur man än räknar spårar det alltid ur av egen erfarenhet :)
Vad var det som kostade 70000kr? Nyfiken. :)/ m
 
när vi byggde så hade vi oxå en tomt som såg bra ut men de behövdes en del fyllnadsmatrial under grunden närmare bestämt 495 ton detta plus en del extra arbete med maskinen gick till 75 000 kr utöver kalkylen i budgeten.
 
Redigerat:
stefomie skrev:
Vad var det som kostade 70000kr? Nyfiken. :)/ m
Extra fyllnadsmassor. Sen fick jag ändå gräva ur mer på garageuppfarten för att kunna lägga plattor. Gick på 20k till bara för att få underarbetet till garageuppfarten fixat :)

Grannarna låg även de på liknande kostnader för extra massor.

Markarbete drar iväg bra även när man ska fixa till en trädgård. Dränering, få till lutningar osv så måste man gräva ännu mer. Forsla bort allt man gräver bort och dit med nytt fyll.
 
Min uppfattning hur ett normalt hus ser ut när det är "färdigt", kanske 5 år efter att det byggdes är följande. Saker som oftast inte är med i husbyggeskalkylen...

Gräsmatta, 2 000-40 000
Uteleksaker till barnen som hoppmatta, pool, klätterställning, sandlåda 0-5 000
Buskar och träd 0-30 000
Staket och murar 0-40 000
Friggebod eller lekstuga 0-50 000
Kompost 0-3 000
Altan med någon form av tak över delar åtminstone men ofta inglasat. 10 000-75 000
Gräsklippare och div trädgårdsverktyg, snöskyfflar och andra byggverktyg. 5 000-25 000
Garageuppfart med beläggning 0-150 000
Utebelysning 1 000-20 000
Postlåda, TV-antenn, Parabol, Larm 3 000-40 000
Kamin med skorsten 25 000-80 000
Snörassskydd 5 000-15 000
Hyllsystem med förvaringslösningar 1 000-20 000
Garderober och tvättstugeinredning 5 000-20 000
Garageinredning 0-20 000
Gardinstänger, gardiner, upphängningsanordningar 1 000-10 000
Lite nya möbler, lampor 2 000-30 000
Stegar 500-2 000

Dessa saker kostar en hel del mer än dom flesta tror och glöms ofta bort.

Sen tillkommer oförutsedda kostnader under själva byggtiden. Det kan dels vara saker som inte är så lätt/billigt som man tror. Typ oförutsatta markjobb, pålning, sprängning, schaktning, dränering. Men även tillkommaden saker under byggtiden som snöröjning, byggbod, byggtoalett, tillfällig byggström, Hyra elskåp, avloppslösningar, byggnadssställningar, kranbil, omlastning, tippavgifter för skräp/avfall, container/skräptransporter, täckningsmaterial som presenningar, STRUL, OTUR mm!

Men det är minst lika ofta att man som beställare kommer på saker som man glömt eller som man kommer på att man vill ändra eller gradera upp när man väl står där också. Vi kom på många saker under byggets gång som vi ändrade på.

Ja vi byggde för 5 år sedan och när vi väl räknade ihop ALLT som vi inte kommer att ta med oss om vi flyttar så blir det mycket mer pengar är kalkylen....

Jag tror många tyvärr lurar sig själva av att bara byggkalkylen stämmer så är ju allt klart...
 
Hej
Jag förstår att det är vanligt att man inte tar med kostnader. Satt själv igår och budgeterade på egen kalkyl efter alla inlägg och insåg att det var inte svårt att hamna på 500' över hustillverkarens. Vilken produktionskalkyl använder banken? Din egen eller hustillverkaren?

Mvh M
 
stefomie skrev:
Hej
Jag förstår att det är vanligt att man inte tar med kostnader. Satt själv igår och budgeterade på egen kalkyl efter alla inlägg och insåg att det var inte svårt att hamna på 500' över hustillverkarens. Vilken produktionskalkyl använder banken? Din egen eller hustillverkaren?

Mvh M
Den du presenterar för banken...

Det som är intressant för banken är dels hur mycket du vill låna totalt, och vad pengarna ska gå till. Sen kollar de att kalkylen går ihop för dig rent ekonomiskt om du är belånad till den graden. Sen gör man ofta en förhandsvärdering för att bilda sig en uppfattning om hur mycket huset kommer vara värt, för att kunna bedöma hur lånen kommer behöva fördelas, om du klarar dig med bottenlån osv.

Om du presenterar en kalkyl för banken på 4, 5, 6 eller sju miljoner för ditt bygge är inte avgörande, utan att du har råd med att låna x antal kronor enligt bankens kalkyler. Har du råd att hamna 500' över skulle jag göra det. Det är dina pengar det handlar om och du kan alltid hålla igen i slutändan om det inte skulle behövas.

Hustillverkarna är intresserade av att komma så lågt som möjligt, som jag nämnt tidigare räknar de kallt med att budgeten kan sticka iväg någon eller några hundratusen till sen ändå, när du står där med ett nästan färdigt hus så gör 100' till inte så jävla mycket på kalkylen jämfört med problemen med ett icke färdigställt hus.
 
Ja de verkar ha koll på sina glädje kalkyler och som du skriver räkna kallt med att banken hjälper kunden att färdigställa ;) Det är ju inget hustillverkare pratar om heller när man träffar dem om vad allt runt omkring kostar... Eller att det är mer än regel än ett undantag att de 50' de räknar med går åt till extra markarbete ect
 
För att återgå till början av tråden så är det ju iallafall ganska omöjligt att komma under en budget på 4,5 milj med tomt för 2milj om man väljer totalentrepenad. Så mycket har vi lärt oss. /M
 
stefomie skrev:
För att återgå till början av tråden så är det ju iallafall ganska omöjligt att komma under en budget på 4,5 milj med tomt för 2milj om man väljer totalentrepenad. Så mycket har vi lärt oss. /M
Det är en slutsats jag håller med om!
 
ANg. det där med kostnad för grund och markarbeten. Det var någon som skrev här ett tag sedan att det som ingår i kalkylen ofta räcker för att grundlägga på en färdig asfalterad parkeringsplats. Och så goda grundföutsättningar är det väldigt ovanligt att man har.
 
Många lurar sig själv och lämnar husföretagets kalkyl till banken och står där sen med ett lån och värdering som motsvarar just det. Sen tillkommer resten som fort uppgår till 500" som man alltså måste fixa på något annat sätt tex dyrt topplån.

Vi hade tomt för 700 och slutade på ungefär 4,5 milj när allt var klart på 180kvm 1 1/5plans hus. Med garage, uterum, kamin, Elfa hyllsystem osv men samtidigt IKEA kök och inte någon överdriven lyx och inga nya möbler i det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.