Hej.

Har märkt att alla möjliga finns representerade här, och tänkte att det finns säkert någon som är vass på Windows och programering.

Jag har en mapp som innehåller tusentals mappar. Under dessa mappar finns en viss struktur. Och under dessa vill jag bygga ytterligare en struktur. Jag vill med en knapptryckning kunna ändra alla undermappar i ett svep.

Jag har googlat och försökt mig på att förstå hur jag bygger ett litet program som kan hjälpa mig med detta. Men går tyvärr bet. Någon här som kan instruera en inte alltför oäven datoranvändare hur jag bygger ett sådant program?
 
Har du inget annat utvecklingsverktyg som du är inkörd på så kan du tex använda vba i ett Excel-macro. Googla på "vba folders" så ser du principen.
 
Har bara skrapat på ytan vad gäller VB. Skulle vilja lära mig mer, men har inte riktigt tid till det i jobbet. Vid ett tillfälle för några år sedan satt jag otaliga timmar med diverse instruktioner och försökte lära mig VB och kom faktiskt en bit, men jag fick aldrig riktigt känslan att jag hade kontroll.

Förutom detta med mapparna skulle jag vilja komma på hur jag bygger ett macro för att genom en knapptryckning flyttar information från en tabell till en specifik plats, i mitt fall adressuppgifter från en tabell till en inbjudan som kan skrivas ut. Men tiden det skulle ta för mig att lista ut det är nog för stor. Fast det känns som det borde vara en enkel uppgift egentligen.
 
cederbusch skrev:
Förutom detta med mapparna skulle jag vilja komma på hur jag bygger ett macro för att genom en knapptryckning flyttar information från en tabell till en specifik plats, i mitt fall adressuppgifter från en tabell till en inbjudan som kan skrivas ut. Men tiden det skulle ta för mig att lista ut det är nog för stor. Fast det känns som det borde vara en enkel uppgift egentligen.

Det här behövs inte VBA till. Det du söker kallas "kopplad utskrift", sök på nätet efter hjälp.
 
Jag är inte riktigt med på exakt vad du vill göra i din första fråga. "...ändra alla undermappar i ett svep..." Vill du döpa om dem efter något speciellt mönster, flytta dem, kopiera innehållet?

Den andra frågan är kanske lättare att svara på. Om du har adresserna i Excel (tex. med kolumner som: Förnamn, Efternamg. Gatuadress, Postnummer, Stad) så finns redan en sådan funktion i MS Word. Jag har inte den svenska versionen så jag vet inte vad den heter där men i den engelska versionen heter det "mail merge". Du kan skapa ett Word dokument och sedan infoga uppgifterna från Excel arket på vald plats. Du talar om vad du vill använda som källa (Excel arket) och sedan väljer du att infoga respektive kolumn på rätt ställe. När detta är klart kan du skicka alla breven till en skrivare eller direkt till mail om du använder MS Outlook (OBS mailen skickas direkt).

Själv använder jag detta för att skicka ut kallelser och fakturor i en förening.
 
Mellanbarn skrev:
Det här behövs inte VBA till. Det du söker kallas "kopplad utskrift", sök på nätet efter hjälp.
Jaha, där var någon snabbare med den svenska ordalydelsen. :)
 
När det gäller mappar och kopiera saker fram och tillbaks så brukar det mesta gå att knacka ihop i en bat-fil. Men precis som "jac" så förstår jag inte alls vad det är du vill göra med dina mappar, skall du bara skapa tomma mappar i en viss struktur, skall de heta något särskilt osv?
 
Thomas59
Låter snarare som om du är i behov av någon form av databasapplikation för att lagra informationen, dokumenten, bilderna, filerna eller vad det nu är som du har i dina mappar. Har svårt att se hur du med tusentals mappar och ännu fler undermappar skulle kunna få någon ordning på dina data och det låter oerhört tungjobbat. Hur hade du tex tänkt hitta bland alla dina mappar.

Vad är det förresten som du lagrar i mapparna?
 
Vill man göra det filmässigt så går det att sno ihop med ett vbscript utan större problem.
det mest lätttilgängliga utvecklingsverktyget heter då anteckningar i svensk windows eller notepad på engelsk
 
Ska försöka kommentera och förklara för alla i ett inlägg.

1. Jag är inte så väldigt hjälpt av att veta ATT det går att göra något, det hade jag räknat ut alldeles själv. Det jag vill veta är ju HUR detta ska göras. Hade jag kunskapen hade jag själv snott ihop detta utan större problem utan att ställa frågan här.

2. Det är inte så svårjobbat som det låter. Det är en databas som hanterar kunder, till varje kund är en windowsmapp kopplad. Genom kundkortet kommer jag åt kundens mapp. Mappen skapas automatiskt när en ny kund läggs upp, och alla mappar finns på samma ställe. När mappen skapas kommer den med en första understruktur. Ytterligare en understruktur har enskilda medarbetare själva fått skapa. Nu vill jag göra ändringar i den tredje nivån och styra exakt vilka mappar som ska finnas där. Eftersom det rör tusentals kundmappar som blir det ett ganska stort arbete för den enskilde medarbetaren och jag skulle vilja underlätta och styra så det blir rätt. Och jag tänker att för detta måste det ju finnas ett lättare sätt att göra detta än manuellt.

Om någon som finner detta superlätt kan hjälpa mig en bit på vägen så är jag innerligt tacksam. Jag ska googla på kopplad utskrift också. Nu när det nämns så minns jag faktiskt detta från en annan arbetsplats.
 
  • Mappstruktur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
"Det är en databas som hanterar kunder..." skriver du. Vad är det för "databas-/databasprogram" du använder?

På mig låter det som om du inte alls jobbar med en "databas" i traditionell mening utan försöker lösa ditt behov direkt i Windows utforskare, med ett komplext system av mappar.

Jag har faktiskt svårt att se något krångligare sätt att lösa ditt behov än det du valt och vore jag dig skulle jag tänka om.

Det finns massor av prisvärda färdiga applikationer (program som jobbar mot en databas) som enkelt löser dina problem. Både program som installeras lokalt och webbaserade lösningar finns och de webbaserade lösningarna låter som något för dig som har flera användare som kanske behöver komma åt ditt CRM-system från andra platser än din dator/server.
 
Jag har inget färdigt som gör detta men vill du göra det med script så är det filesystemobject som du ska använda.
Man kommer då att behöva loopa igenom alla mappar på nivå två och sen ropa på en subrutin som skapar mapparna på nivå 3.

om du provar googla på FSO och recursive folders så tror jag att du ska kunna få en del bra tips
fso.createfolder kan också ge en del
 
Powershell ftw...
 
Thomas59
....men allvarligt, alla ni som föreslår olika bat/scriptlösningar och annat - har ni aldrig hört talas om databaser och CRM-system. TS är ju redan långt in i en återvändsgränd, förmodligen utan att inse detta, och ni förslår att han ska trimma bilen och gasa på. Vad TS behöver är ett bestämt råd och det är - BROMSA - innan du kör in i väggen.

Det framstår ju faktiskt som om TS tror att han jobbar med en databaslösning utan att inse att han inte gör det, eller så har han bara varit extremt dålig på att förklara hur han redan gör. TS hänvisar ju till sin databaslösning men INGET tyder på att han jobbbar mot en databas.

Självklart går det att lösa TS problem, KORTSIKTIGT, med olika typer av scriptlösningar men det är ju som att föreslå att man ska bygga en industrirobot för att få i sig middagsmaten trots att det finns kniv och gaffel som redan är beprövade verktyg för att lösa problemet med hur man ska få i sig maten.

DET FINNS REDAN MER ELLER MINDRE FÄRDIGA LÖSNINGAR - varför inte använda dem innan man kör in i väggen?
 
Njaa, man ska ha lösningar enligt sitt behov, och ingen annan vet behovet förutom slutanvändaren. Och man skall inte alltid tro på konsulterna, det blir dyrt i slutändan...

Och du, CRM låter lite overkill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.