Man kan måla allt i samma veva, det går bra. Oftast så upptäcker man ju skarvar tydligare när det är målat första gången, de framträder bättre mot det vita, skuggar mot det vita. Du kommer säkert att göra två strykningar för att det ska täcka, så måla en gång först och ta fogarna innan sista strykningen.
 
Hahaha! Bästa inlägget!
Alko skrev:
Förlåt om man låter lite neggo, men jag tycker det känns rätt fånigt med dessa fejkväggar av spont. Det är precis som när man fodrade väggarna i gillestugan med folierad panel på 70-talet. Discokula, speglar bakom baren och panel hade vi i vårt gamla föräldrahem. Ett hus från 20-talet, som när man rev fejkväggen/panelen, naturligtvis uppvisade äkta 15 cm massiva plankväggar fodrade med liggande spont...
När man vill uppnå en rå, avklädd känsla görs det bäst om det verkligen är så att man plockat ner gipsskivan och det är trä/tegel etc under denna, man "avslöjar" husets konstruktion som en effekt.
Att däremot låtsas detta genom att spika upp spont/foliepanel eller pizzeria-fejktegel ovanpå den färdiga gips-/lättbetongväggen, det är i klass med att limma fast frigolit-takbjälkar i taket, om nån frågar mig.

/A
 
Tänkte komma med ett annat inspel...

Om man är för nogrann och pettimetrig när man sätter upp en sådan vägg så kan den upplevas som "fasadstrikt" om ni förstår vad jag menar. Med torkad slätspont och sedvanlig noggrannhet så kan det se för konstruerat ut.

Har tyvärr ingen bild på det men har flera gånger använt olika dimensioner på virke, 120 som bas med inflikade plankor på 95, 70. Det har gett en ganska levande känsla. Ett annat alternativ är att sätta plankorna med lite olika stora glipor.
 
Bulldog skrev:
Tänkte komma med ett annat inspel...

Om man är för nogrann och pettimetrig när man sätter upp en sådan vägg så kan den upplevas som "fasadstrikt" om ni förstår vad jag menar. Med torkad slätspont och sedvanlig noggrannhet så kan det se för konstruerat ut.

Har tyvärr ingen bild på det men har flera gånger använt olika dimensioner på virke, 120 som bas med inflikade plankor på 95, 70. Det har gett en ganska levande känsla. Ett annat alternativ är att sätta plankorna med lite olika stora glipor.
Eller enklare; slå upp virket kloss an innan det har torkat.
 
Nja, Johan... man KAN göra så...men det är ju inte helt rätt :D
 
Bulldog skrev:
Nja, Johan... man KAN göra så...men det är ju inte helt rätt :D
Det blir ju "lite liv" i väggen i alla fall. ;) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.