Om det är lönt eller inte beror på vilket skick byggnaderna är i och vad ni har som slutmål för er renovering.

Väggarna i ett sådant här hus kan vara av korsvirke fyllt med lersten, eller också av bränt tegel eller en blandning av olika material. Fukten är väggarnas stora fiende. Har regn sipprat in läge så sjunker väggarna ihop, träkonstruktionen murknar. Ett känsligt ställe är gavelpanelen. Regn pressas in i springor i panelen och sipprar sedan ned i väggen utan att man upplever ett läckage. Då kan det hända att en enkel åtgärd som t.ex. ett fönsterbyte gör så att hela väggen rasar.

Vad gäller golven så är den sedvanliga golvkonstruktionen en s.k. Skånegrund dvs man har fyllt grunden med sand och sedan lagt golvbjälkar och bräder på sanden. Har man därefter lagt på linoleum eller plastgolv så har fukten inte haft någonstans att ta vägen utan golvet har ruttnat.

Fukten är den stora Skånehusens stora fiende både vad gäller lerväggarna och trävirket. När träet är fuktigt så trivs också den strimmiga trägnagaren.

Vad göra:
Om inte huset är i alltför dåligt skick så går det bra att fortsätta lappa och laga som man alltid har gjort. Framför allt undvika täta material, låta funkten röra sig genom väggar och golv. Hålla värme i skorstenen.

Om huset är i dåligt skick och ni har massor med pengar att stoppa in i projektet så kan man gräva ut hela rasket och bygga upp ett hus inne i huset. Alltså med Leca mura upp ett inre hus inne i huset. Så stagas konstruktionen upp och huset blir isolerat.

Golvet kan ni behöva gräva upp och göra om och vad gäller golv finns det två "skolor". De som gjuter och de som i stället fyller grunden med leca eller andra kapillärbrytande material och gör ett golv som liknar den ursprungliga konstruktionen, där markfukten får vandra upp genom golven. Gjuter man så stoppas markfukten och trycks i stället upp i mellanväggarna om dessa är av lersten. De som föredrar gjutning tar ofta bort alla mellanväggar och "blåster ut" huset för öppen planlösning. Som byggnadsvårdsintresserad tycker jag det är sorgligt när ett hus hela själv och historia utplånas i ett enda svep. Men det kan man ju förstås ha olika åsikter om....

Själv har jag en liten Skånelänga som sommarhus, som jag försöker hålla liv i med minste möjliga pengainsats. Kan säga att det har tagit mig många år att förstå hur huset fungerar och hur man borde göra ..... Och jag har långt ifrån begripit allt. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.