Själv ska vi tadelakta...
 
Personligen tänker jag också skita i officiella regler ang tätskikt. Då jag precis som du har hus med hygroskopisk egenskaper. Samt att försäkringsbolagen aldrig ersätter full kostnad utan skriver av varje år, samt helst vill du skall driva in ersättning från hantverkaren... Lycka till med det! Det är vad jag förstår sällan det uppstår problem i våtutrymmen i murade hus, med kalksten, lerklining. Själv tänker jag köra "Tadelakt". Dvs samma sak som de gjort i marockanska och turkiska hamam badhus i hundratals år , helt utan svenska tätskiktregler av epoxy, plaster, folier ... På det tänkte jag eventuellt köra mosaik trots att tadelakt jäkligt snyggt i sig själv... Tadelakt är typ av pasta kalk, krossad marmor som de för gnuggade sten emot tills porerna blev mindre och mindre som man sedan kan försluta helt med vax eller olivtvål ... Men idag finns det stålverktyg man kan gnugga med istället... Givetvis säger alla som håller på med tadelakt att du måste hyra in hantverkare. Gärna dem själva ;) Men ... Läs på, gör rätt och lär på så sätt känna ditt hus så kommer det nog funka perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.