Det är inte självklart för alla.
 
Om man generaliserar (och som redan nämnts i tråden:

Skambud triggar psykologiskt "förlustaversion" hos säljaren. Det gör att denne blir avogt inställd till den som lägger budet. Då vi har fri tolkning av bud och vem vi säljer till i Sverige kan det innebära att man inte ens får köpa om man sen bjuder utgångspriset.

Renoveringsobjekt i attraktiva områden kan ibland värderas förvånansvärt högt jämfört med liknande färdigrenoverade objekt då en köpare kanske tenderar att se potentialen istället för enbart kostnaden.

Det är extremt tryck på hus och fritidshus just nu. Samtidigt som det är amoteringskrav med mera som kan sätta stopp för vissa köpare. Det innebär att hus kan säljas för väldigt mycket mer än förväntat om det dyker upp folk som ser det som "speciellt". Å andra sidan kan det vara många som skräms bort av just lukt.

Sen är det ju lilla detaljen "läge läge läge". Är det ett hus som är rökinluktat mitt i skogen utan speciellt läge skulle nog fundera extra. Är det fin utsikt, attraktivt område med mera. Då drar bristen ner värdet mindre än man kan tro.

Även om det är många som tycker det är hemskt med röklukt tror jag att det kommer finnas lika många "fyndare" som tänker att "det här kan man ju fixa med lite spärrgrund".
 
  • Gilla
Carcoza
  • Laddar…
Vi köpte ett inrökt hus för snart 1 år sedan. Huset var skött utvändigt men ej invändigt så helrenovering krävdes oavsett. Utgångspriset var satt till 4.100.000 kr och hus i samma område går vanligtvis för 5.500.000-6.500.000 kr, så säljarna hade nog redan vid utgångspriset haft tanken att de drar ned priset på grund av det stora renoveringsbehovet. Vi la vårt första bud på 3.700.000 kr, och vi var ensamma med att buda trots många sällskap på visning (alla blev helt avskräckta av lukten som inte hade framgått i mäklarannonsen). Mäklaren fick till slut oss att buda mot oss själva till 3.800.000 kr, alltså 300.000 kr under utgångspris. Men som många andra skrivit är det svårt att säga vilken nivå som är rimlig för det är så många andra parametrar som spelar in! För vår del var det läget och att vi redan var inställda på ett riktigt renoveringsobjekt som gjorde att vi slog till (och inte la ännu lägre bud).
 
K Koalabjörnen skrev:
Det är lite andra saker vi vill göra, öppna upp mellan kök och vardagsrum och byta några fönster och altandörr. Jag tänker ju att det är kostnader som också ska dras av från priset. Eller är det fel tänkt?
Det är fel tänkt. Säljaren ska ju inte stå för dina framtida byggplaner. Det är endast den ev. saneringen du kan hävda.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
P xxxscrabblexxx skrev:
Det är fel tänkt. Säljaren ska ju inte stå för dina framtida byggplaner. Det är endast den ev. saneringen du kan hävda.
Och lukten är säkert en faktor som fanns med när priset sattes.

Min erfarenhet, är att ju mindre man trasslar in sig i motiveringar, desto lättare går det.
Ge ett bud. Punkt slut.

Staffan
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Det är fel tänkt. Säljaren ska ju inte stå för dina framtida byggplaner. Det är endast den ev. saneringen du kan hävda.
vad då hävda? Jag behöver väl inte förklara något mer än att jag inte tycker det är värt mer än vad jag bjuder, jag har alltid bjudit långt under utgångsbud, ja mäklarna blir förbannade och där jag börjar börjar budgivningen och faktiskt har jag aldrig betalat vad mäklarna vill ha från början
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
Alla bud under taxeringsvärde kan väl betraktas som skambud?
Vad sjutton har taxeringsvärdet med försäljningsvärdet att göra ?

Taxeringsvärdet är ett fiktivt värde som baseras på andra fastigheter i området och utrustningsnivå "på pappret", om huset är i mycket dåligt skick så är det faktiska värdet oftast lägre än taxeringsvärdet.


Själv tycker jag man kan ge ett "skambud" men kan man ju lägga fram det lite snällt om man vill, typ "jag vet att det är lågt, men det är så mycket jag kan betala, hittar ni ingen annan köpare så finns jag här".

Jag har förvisso aldrig köpt hus så, men flera bilar.

Man ger ett skambud, sen några månader senare så ringer det "Joo du, är du fortfarande intresserad av bilen ? ..jag har precis köpt en annan bil och.. ja tar du den direkt får du den för ditt bud"
 
  • Gilla
MartinLL och 2 till
  • Laddar…
K Koalabjörnen skrev:
Hej, har kollat på ett radhus där nuvarande ägaren har rökt inomhus.
Det luktar och många intressenter verkar ha dragit sig ur pga det.
Dvs vi kan ha ett guldläge att få det till ett bra pris.

Frågan är, finns det någon "oskriven regel" på hur lågt ett första bud kan vara ? Någon viss % av utgångspriset tex 10 eller 20% lägre.

Har aldrig köpt hus innan och har ingen erfarenhet av hur det fungerar.
Redan i första inlägget (#2) får du det korrekta svaret. Du behöver aldrig argumentera, när man har en mäklare så får säljaren ändå inte reda på vad du tycker. Nästan alltid får högsta budet köpa. Det är ju först vid avslut när köparen börjar krångla som som man överväger att byta till en annan. En duktig mäklare kan också under budgivningen misstänka att det blir ”krångel” och avråda från att sälja till en viss spekulant. Nivån på ditt bud har ingen betydelse bara du är högst när det är över.
 
GlennB GlennB skrev:
Vad sjutton har taxeringsvärdet med försäljningsvärdet att göra ?

Taxeringsvärdet är ett fiktivt värde som baseras på andra fastigheter i området och utrustningsnivå "på pappret", om huset är i mycket dåligt skick så är det faktiska värdet oftast lägre än taxeringsvärdet.


Själv tycker jag man kan ge ett "skambud" men kan man ju lägga fram det lite snällt om man vill, typ "jag vet att det är lågt, men det är så mycket jag kan betala, hittar ni ingen annan köpare så finns jag här".

Jag har förvisso aldrig köpt hus så, men flera bilar.

Man ger ett skambud, sen några månader senare så ringer det "Joo du, är du fortfarande intresserad av bilen ? ..jag har precis köpt en annan bil och.. ja tar du den direkt får du den för ditt bud"
Jaha? Ja så kanske det är, ingen aning. Jag gav ett i mitt tycke ett skambud taxeringsvärdet på mitt hus, det var mindre än hälften av utgångspriset så det kändes som ett skambud. Kanske är det så att det bara är en känsla. Kanske inte ens finns några skambud sas? Bara ett pris som någon är beredd att betala ;)
 
C
C Carcoza skrev:
Kanske inte ens finns några skambud sas? Bara ett pris som någon är beredd att betala ;)
Finns nog ingen universell definition av begreppet skambud, men jag tänker att det är ett bud som ligger under budgivarens egen uppfattning om objektets subjektiva värde. Dvs. budgivaren tänker sig att denne gör vinst på affären vilket budgivaren då så klart borde skämmas för.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Staffans2000
C cpalm skrev:
Finns nog ingen universell definition av begreppet skambud, men jag tänker att det är ett bud som ligger under budgivarens egen uppfattning om objektets subjektiva värde. Dvs. budgivaren tänker sig att denne gör vinst på affären vilket budgivaren då så klart borde skämmas för.
Vatför skulle budgivaren "så klart" skämmas för att göra en vinst? Kan inte lika gärna säljaren sätta ett "skampris"?

Staffan
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vatför skulle budgivaren "så klart" skämmas för att göra en vinst? Kan inte lika gärna säljaren sätta ett "skampris"?

Staffan
Menar inte cpalm ironiskt att budgivaren skall skämmas för att säljaren inte gör vinst
 
Staffan2000 inför nu ett nytt begrepp ”skampris”. Jag tolkar dig som att skampris är ett för högt pris. Utmärkt! Det är väl lika stor risk att utgångspriset är ett överpris som att ett lågt bud är ett underpris.
 
  • Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Dr Jumping Jack skrev:
Staffan2000 inför nu ett nytt begrepp ”skampris”. Jag tolkar dig som att skampris är ett för högt pris. Utmärkt! Det är väl lika stor risk att utgångspriset är ett överpris som att ett lågt bud är ett underpris.
Jajjamännsan!

Finns skambud, finns naturligtvis även skampris.

Staffan
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.