f91jsw skrev:
I det här testet fick de bästa vattenburna färgerna bättre betyg på reptålighet än den lacknaftaburna referensfärgen:

[länk]

Professionella golvmålare använder väl vattenburen golvlack? På vårt jobb lackade de om parkettgolven för ett par år sen med vattenburen färg och det har hållit mycket bra. Och det är en miljö där golvet slits mycket, alla går runt med ytterskor året om.
Intressant. Tja, vad skall man tro. Färghandlaren jag handlade av rekommenderade den oljebaserade golvfärgen. Men iofs var testet inte på golvfärg utan snickerifärg.
Hade kanske blivit annorlunda om testat golvfärger.

Flügger anser iallafall att oljebaserad golvfärg är slitstarkare än vattenburen akrylat. (Sen är förstås 2-komponent starkast)
http://www.flugger.se/~/media/PDF/How to folder/SE/110801_102694 Maling af gulve SE.ashx
 
Redigerat:
VOC-direktivet gäller ej båtfärger eller aerosoler, sprayfärger. Gäller i stort sett bara för produkter till byggnationer, hus, ej båtar.Stor del av de produkter vi har idag kommer att finnas i VOC-anpassade versioner, d v s med lägre halter av lösningsmedel(Lacknafta,Alifatnafta osv) så även grundfärger o lackfärger till snickerier. Några av marknadsledarna väljer dock att konvertera hela produktprogrammet redan till 20100101. Sen får vi se hur det slutar, Jotun har t ex återkallat all vattenburen grundolja till trä. Undrar varför ??? Jo sämre funktion. Vi får mer svårhanterade produkter med sämre prestanda på många håll sen kan man låtsas annat genom sin marknadsföring.
 
ohlgren skrev:
...Flügger anser iallafall att oljebaserad golvfärg är slitstarkare än vattenburen akrylat...
Det fick jag också höra angående snickerifärg och kan intyga att det stämmer när man jämför Alflex (nafta) och Exolit (vatten). Bunkring pågår för min del.
 
redwinefan skrev:
Stor del av de produkter vi har idag kommer att finnas i VOC-anpassade versioner, d v s med lägre halter av lösningsmedel(Lacknafta,Alifatnafta osv) så även grundfärger o lackfärger till snickerier.
Jag har använt Nordsjö Sadolin snickerifärg en hel del och de två sista gångerna jag köpt den - i våras och nu i sommar - har jag reagerat på att den var mycket tjockare än förut - blev lättare spår av penseln, sämre "utflytning" alltså. Kan det vara en sån anpassning, alltså att de redan har dragit ned på naftahalten..?
Lite komiskt i så fall för resultatet blev ju att man genast plockade fram lacknaftaflaskan så att den gick att måla med...
 
Farzan skrev:
Jag har använt Nordsjö Sadolin snickerifärg en hel del och de två sista gångerna jag köpt den - i våras och nu i sommar - har jag reagerat på att den var mycket tjockare än förut - blev lättare spår av penseln, sämre "utflytning" alltså. Kan det vara en sån anpassning, alltså att de redan har dragit ned på naftahalten..?
Lite komiskt i så fall för resultatet blev ju att man genast plockade fram lacknaftaflaskan så att den gick att måla med...
Kan ju vara att den har blivit mer tixotrop. Testa med lite T-röd. Den bryter det tixotropa.
 
Fast tixotropi ska ju påverkas av omrörning och det upplever jag inte att det gör. Eller jo, nog tycker jag att den här färgen har såna egenskaper, men efter noggrann omrörning tycker jag fortfarande att den är mycket segare än förut.
 
Farzan skrev:
Fast tixotropi ska ju påverkas av omrörning och det upplever jag inte att det gör. Eller jo, nog tycker jag att den här färgen har såna egenskaper, men efter noggrann omrörning tycker jag fortfarande att den är mycket segare än förut.
Visst gör omrörningen en hel del, men det brukar hända mycket med bara en promille etanol. Blir som kaffegrädde. Nödvändigt om man t.ex. skall sprutmåla med penselfärg.
 
Då ska jag nog ta det litet lugnt med 'priten', målar tak i möblerat rum så det där med dropp är lite känsligt :)
 
ohlgren skrev:
Klassisk oljefärg med lösningesmedel typ lacknafta, skall som jag förstår det förbjudas from 2010.

Skall man bunkra oljefärg med lösningsmedel typ lacknafta och isåfall vilka typer?

.
Jag skulle nog svara ja. Jag var på Bauhaus idag och skulle fylla på lagret med lite vit utomhusfärg (lacknaftavarianten) och det var helt slut. Det fanns bara någon ny variant med ett "V" i namnet, dvs vatten. OK om de sålde ett likvärdigt alternativ till samma pris men priset på vattenblasket var c:a 50 kr mer per liter. 399 kr för en trelitershink!!! Tredje försämringen på kort tid där producenterna/försäljningsleden skor sig på vår bekostnad och vi kan inget göra. 1. Digital-TV, 2. Lågenergilampan, 3. Vattenfärg. Vad blir nästa steg?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.