Helt rätt angående kontaktyta, dessutom tar det längre tid dvs. inga fördelar med att tvinna
 
Det blir även svårare att trycka in ledarna.

//Patrik
 
Det absolut enklaste sättet, tycker jag att få in FK i en wago är att ta en spetstång å trycka in den, blir lite mer kraft då än bara med fingrarna.. Sen är de ju genomskinliga på ovansidan så man ser om de är inne ordentligt =)
Finns ju även såna här Wago om man är lat och inte snål :p
222_413.jpg
 
Lat? Är ju jobbigare att trycka in tråd i denna. Då måste man ju böja upp spakarna
 
på denna öppningsbara wago - ska eller ska man inte tvinna FK ?

/F
 
Varför ska du tvinna dom?
 
det hade jag inte tänkt - det var därför jag frågade om det var nödvändigt :)

/F
 
Nej de är väl egentligen aldrig nödvändigt. Förutom om alla kardeler spretar åt alla håll så måste man ju tvinna till dom lite.
 
hyfsat relaterad fråga: är det möjligt/svårt att plocka ur en fk ur en Hellerman? Jag funderar på vad jag ska använda, wago 773, wago öppningsbara eller hellerman. Chansen är väl hyfsat stor att man vill ändra/komplettera i framtiden... pris spelar inte så stor roll - bara det blir bra.

/F
 
EK ledare går hyffsat enkelt att få ur
FK ledare blir lite jobbigare, men inga större problem
RK ledare får du vrida och dra dig ganska svettig
 
Jag gillar Wago's 773;or. Enligt min snickare är det rena skiten men det var nog bara för att han inte lyckades dra ur FK'n utan att ramla av stegen :D

fredda_p skrev:
Chansen är väl hyfsat stor att man vill ändra/komplettera i framtiden... pris spelar inte så stor roll - bara det blir bra.
Brukar alltid dimensionera så att jag har minst ett hål ledigt, då är det enkelt att både uppgradera och ändra senare.
 
Att man ändrar och kopplar om i framtiden är inte så vanligt, men om du vill ändra så är det inga problem för det handlar ju bara om enstaka som kopplas om. Tråkigare blir det om man kopplar fel och måste göra om, dels för att man har klantat sig och dels för att just då sitter dom mycket hårdare än vanligt
 
elmont skrev:
Treorna fungerar FRÅN 0,75 mm2
Men FRÅN 2.5 mm2 står det på asken.

//Patrik
 
elmont skrev:
Att man ändrar och kopplar om i framtiden är inte så vanligt, men om du vill ändra så är det inga problem för det handlar ju bara om enstaka som kopplas om. Tråkigare blir det om man kopplar fel och måste göra om, dels för att man har klantat sig och dels för att just då sitter dom mycket hårdare än vanligt
Är det inte bara enklast att bara klippa bort Wagon om man gjort fel?
FK som man dragit ur en Wago är lite krånglig att trycka in igen, tycker jag.
 
Dra ur, klipp och skala upp nya 12mm. Så gör jag iallafall. Eller, ville gjort om jag någonsin kopplat fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.