tank77 skrev:
Vad snackar du om?:x "Flytade en smula" Flytade dom uppe på tätskiktet eller tog dom bort detta innan?

Bilden du har lagt upp har ALLDELES för dåligt fall och det ska vara en duschhörna och "kanten" su snackar om är en brunnsmanschett.

Är det en svensk firma du har tagit in eller är det ens utbildat folk som är hos dig?
Det är trevligt med hjälpsamma forumiter, men det är ju jobbigt att vara ägare av ett problem så att säga...

Vi ska ha badkar, även om jag inte heller tycker det borde spela någon roll, man vill ju ha option på att inte ha det kvar sen.

Det är en svensk firma, med ursvensk personal, BKR, vi har använt dom tidigare vid två tillfällen till mindre jobb.

Så vitt jag kan avgöra är det flytat ovanpå tätskiktet.

Frågor:
1. Vad kan hända om man flytspacklar ovanpå tätskikt?
2. Kan detta kommas till rätta med genom att man lägger ett tätskikt ovanpå det ditflytade?
3. Hur mycket fall bör man ha? Jag hittade 7-20mm per meter, stämmer det?
 
T
1. Att flytspacklet inte fäster på duken och det blir "bom" i hela skiten och dessutom tål inte vanlig flytspackel vatten/fukt. Finns fukttåligt flytspackel men det är dyrt som fan, typ Ardex K301, 800-900 kr för en säck.

2. NEJ, ALDRIG dubbla tätskikt:mad:

3. Ja, 7-20 mm i duschfallet och 5-10 mm på resten av golvet.

Hade varit mycket enklare och enligt reglerna att ta bort tätskiktet på golvet och flyta om golvet och nästa dag sätt dit nytt tätskikt med tanke på att dom inte ens har börjat sätta några plattor.

ELLER, varför inte göra rätt från början och framför allt kolla fallet INNAN man börjar tätskikta, jäkla klåpare:banghead:
 
Redigerat:
#1 om de inte har för avsikt att tätskikta ovanpå denna kakan så har du ett regelvidrigt underlag för plattsättning i våtrum samt en konstruktion som ett försäkringsbolag kan använda som anledning när de nekar ersättning oavsett skadeorsak

Om du har för avsikt att täta över så är det likväl en regelvidrig konstruktion med dubbla tätskiktslager och frågan är hur de gjorde kring brunnen
 
lägg upp bilder på åtgärdena dom gjort och se till att det blir rätt nu tar ju bara två dagar extra att riva rätskikt fixa fall å täta om ska ju ändå ha det ett tag innan nästa renovering
 
Fan hörni, det här känns inte bra. Måste kolla detta noggrannare. Återkommer.
 
R
De tätskitssystem jag tittat på med folie har alltid en remsa mellan skarvarna, alternativt överlapp om ca 30mm. I vinkeln mellan golv och vägg ska det sitta ytterligare gummimembran och sen en tätskiktsremsa som går ca 5cm ut på golvet och 5cm upp på väggen. Därefter brukar de sitta ytterligare en hörnmanchett. Jag har heller inte sett några tätskikt där man rollar gummimembran även på folien igen...?! Känns som man rollade på detta när man insåg att man hade massa luft under mattan som inte får vara där.
Du behöver ett rejält mycket mer fall än det där. Tänk att du står och duschar och flera liter vatten rinner ut på golvet, ganska snart kommer detta rinna ut över hela badrumsgolvet om du inte har ett skarpare fall.
 
Redigerat:
Hmm, vid närmare inspektion är det nog inte flytspackel utan fix han använt för att fixa fallet. Men jag blir ganska skeptisk ändå, det är inga 20mm/m i alla fall. Inte är fixen särskilt plan heller.

Jag hade fått ett meddelande från hantverkaren att det är något strul med vår mosaik till golvet, så jag kommer ha morgondagen på mig att kolla upp detta närmare. Jag ska kontakta bkr först och främst.

Sen har elektrikern tabbat sig också och inte satt ett eluttag på väggen. Riktig soppa verkar det bli av detta. Varför är det så förtvivlat svårt för vissa att läsa en specifikation?
 
Även om det är fix är det lika fel ändå. Det ska vara fall innan tätskiktning. Fix är förvisso tolerant mot att vara konstant fuktig men vad hjälper det i en felaktig konstruktion
 
kolla så det inte uttaget är översatt med duk innan du ringer elektrikern " har ju inte hänt mej men en kompis" ;-)
 
myrstack skrev:
Även om det är fix är det lika fel ändå. Det ska vara fall innan tätskiktning. Fix är förvisso tolerant mot att vara konstant fuktig men vad hjälper det i en felaktig konstruktion
Jo jag är medveten om att det skall vara fall innan tätning. Men det är väl ändå lite mindre fel eftersom det som du säger tål att stå blött?

Jag har mätt fallet noggrannare nu och med fix är det helt ok. Tror inte jag pallar att bråka om det här nu.
 
Andreas_kalmar skrev:
kolla så det inte uttaget är översatt med duk innan du ringer elektrikern" har ju inte hänt mej men en kompis" ;-)
Hehe, pinsamt för "kompisen". Jag är tyvärr rätt säker på att det är fel. Han har även glömt att dra tråd i det tomrör jag förberett vid köksrenoveringen. Han har alltså glömt detta trots att

1. Jag ringde och bad om hans mail så jag kunde maila lite info
2. Jag mailade en lista med 12 punkter med spec (var handdukstork skulle sitta, hur många spottar etc)
3. Jag ringde och kollade att allt var ok på listan, fick svaret att han inte tittat på den. Jag sa då att han skulle göra det och kontakta mig om något var oklart.
4. Han ringde från badrummet, och ställde en mängd frågor där ALLA svar fanns med i det jag mailat. Jag svarade ändå tälmodigt på dessa, och fyllde i ett par saker som stod på listan som jag inte ville att han skulle missa.
5. Han ringde igen ett par dagar senare, från badrummet, och ställde ungefär hälften av alla frågor jag svarat på under förra samtalet igen. Även denna gång försäkrade jag mig om att de grejer han inte nämnde blev gjorda. Exempelvis att han skulle dra i tomröret. Vilket han sa att han skulle, men alltså inte verkar ha gjort.
 
jonmo skrev:
Jag har mätt fallet noggrannare nu och med fix är det helt ok. Tror inte jag pallar att bråka om det här nu.
Kan vi snälla få se lite fler bilder hur det ser ut. Alla är vi olika och jag skulle aldrig gå med på vad de har gjort med ditt badrum. Det är likabra att få det rätt med en gång så slipper man irritera sig på det. Du kanske ska använda detta badrum i 20+ år.
 
Mikael_L
jonmo skrev:
Det är trevligt med hjälpsamma forumiter, men det är ju jobbigt att vara ägare av ett problem så att säga...
Jo det förstår jag verkligen, det är alltid skittrist.

Men lyckligtvis är ni två ägare av problemet, du är inte ensam, det är ju nämligen firmans problem också.

Och ännu mer tursamt är att problemet fortfarande är litet.

När det är kaklat har det blivit ett mycket stort och dyrt och besvärligt problem, så jag rekommenderar verkligen att du tar tag i det ordentligt nu.
Jag undviker att försöka peka ut någon "rätt väg", men se till att det blir redan nu på sådant vis att du inte kommer tänka sen "Varför gjorde vi inte ..."


Vad som egentligen gäller, regler osv, det har du redan fått utförligt förklarat.

Men glöm inte att just nu går saker och ting att åtgärda med en vettigt liten arbetsinsats, efter kaklingen har du liksom kommit bortom den möjligheten, särskilt som du nu vet om "problemet" och går ni vidare med plattsättning har du liksom typ godkänt utförandet.

edit:
Du har dessutom ganska stora luftbubblor under tätskiktet, jag undrar om inte detta ensamt gör det befogat att riva tätskiktet och göra om.
 
Redigerat:
R
Jag tycker fortfarande de är märkligt att killar som gör detta dagligen missat de saker som är avgörande. Såg du vem som verkligen gjorde flytfixandet?
Nytt fix runt brunnen borde väl också skapat en uppförsbacke mot toppen av brunnen från utsidan sett. Det borde alltså göra de omöjligt för vatten som rinner på kaklet utanför fallet att nå brunnen, de blir en bassäng bredvid det tilltänkta fallet.
 
jonmo skrev:
Jo jag är medveten om att det skall vara fall innan tätning. Men det är väl ändå lite mindre fel eftersom det som du säger tål att stå blött?

Jag har mätt fallet noggrannare nu och med fix är det helt ok. Tror inte jag pallar att bråka om det här nu.
Får citera mig själv, ett mindre fel är fortfarande ett fel, i detta fallet helt tokfel dessutom :banghead:

Vilken besiktningsman som helst kommer slå ner på detta. Tyvärr även en besiktningsman på uppdrag från ett försäkringsbolag om något går snett och då riskerar du stå där med ett felbyggt fuktskadat badrum som måste rivas ut med noll ersättning.

Det kanske känns tungt att bråka med firman nu men vad för förtroende får du får dessa att fortsätta vidare här med tanke på generalfelet så här långt? I det mest grundläggande momentet dessutom?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.