Om några minuter ska den starta. Höll på tills halv elva igår men det var fel i loopen sa det, argh! Felsökningen gick dock enkelt då jag visste om två potentiella ställen, fixade båda och nu ska den starta om några minuter, då blir det premiär. I slutändan gick det åt 400m> begränsningskabel och <100m guide kabel

Lite besviken på automower appen, verkar inte finnas alla inställningar där som på själva roboten. Alt jag kunde se var spiralklippning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad är det du saknar i appen? Själv tycker jag att den är bra sånär som att man inte kan starta klipparen från den efter felmeddelanden som ”lyft” exempelvis.
 
Skulle viljat se inställningar om klippningsbeteende, som hur den ska arbeta, ska den följa begränsningskabel, eller guidekabel, eller båda, det fanns bara typ två inställningar nu, eco mode och spiralklippning, känns inte som jag har nån större nytta av appen
 
Som sånt här?
Inställningsskärm för robotgräsklippare visar justerbar körsträcka över begränsningsslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av inställningar för gräsklippningsområden med avståndsreglage för laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av inställningsmenyn för 'Hitta laddstationen' med olika reglage och alternativ aktiverade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Liggen under Inställningar/installation.
Skärmdump av en mobiltelefon som visar inställningsmenyn med alternativ som Schema, Klipphöjd, Drift, Installation, Tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej jag hittade några till under installation, tänkte inte ens att kolla där. Men inget för klipphöjden, kanske det ställs på annat vis i en 310a

p.s. ena sonen döpte den till Elvis, så den heter så nu då.
 
Jag har klipphöjd på min 420, men det är väl ett mekaniskt vred på 310 va? Svårare att appstyra…
 
Ja du jag har mest fokuserat på det här med linjedragningen så det är många tomrum, har stressat genom veckan med att fixa gården i tid för roboten för jag vill inte gå en gång till med den gamla klipparen.

En kort och tråkig video av premiären...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bra slitet! Hoppas den klarar rampen även utan att gräset tagit sig där än, annars får du väl hantera nedre etagen som en biyta och lyfta dit den i början.

Om du inte flyttar studsmattan emellanåt är ett bra tips att gräva ner benen en dm så slipper man bygga skydd så inte klipparen strandar på byglarna.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
@DennisCA jag vill verkligen se en film på när den kör på din ramp sen, gillar när folk skapar speciallösningar för att kunna nyttja roboten till max.

Tycker det ser så trist ut när en robot klipper 95% av tomten och sen måste ägaren sparka igång en vanlig gräsklippare och får handklippa delar av gräset. Visst, ibland går det inte rent fysiskt för roboten att klara av det, men många gånger är det fantasin på lösningar som saknas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jepp såhär hittade vi Elvis då vi kom hem efter vi varit borta hela dagen.
ekEbUnRh.jpg

Blir att fixa staket runt rampen.... Lade dit några tillfälliga leca block som hinder. Den hade kommit ner OK dock och hade klippt det nedre området, lite iallafall. Sen efter vi lade upp den verkade den åka runt men klippte ingenting, verkade ha litet batteri. Jag tog och satte den i laddaren direkt, så började den ladda.

Hörde en lade matjord och stenmjöl hälften / hälften för ett resultat som funkade direkt.

Såhär på rak arm har den väl kört över begränsningskabeln, jag förstod manualen som så att om man hade en snäv passage på ca 60cm så skulle den föla guidekabeln. Men det kanske var feltolkat av mig.
 
Redigerat:
Han hade bara glidit av rampen eller? Är tanken att det ska vara endast det materialet du har nu eller ska det bli gräs i ett senare läge?
 
Jag tror den körde över begränsningskabeln med 30cm och hamnade utanför.

Jag är som sagt obestämd på vad jag ska lägga, men konstgräs ligger högt uppe, eller matjord och stendamm som jag fick som förslag. Jag tror riktigt gräs kanske blir för halt om det är vått.
 
I morse märkte jag att den ville åka hem och ladda, men trots att den åker över guidekabeln en liten bit, så väjer den av efter en liten stund och åker nån annanstans? Varför följer den inte guide kabeln direkt hem, den klipper ändå inte då batteriet är så pass lågt.
 
Har du valt att den alltid ska följa guiden i menyn?
 
DennisCA DennisCA skrev:
I morse märkte jag att den ville åka hem och ladda, men trots att den åker över guidekabeln en liten bit, så väjer den av efter en liten stund och åker nån annanstans? Varför följer den inte guide kabeln direkt hem, den klipper ändå inte då batteriet är så pass lågt.
Se manual för parameterinställningar för hemgångsmetoder och tidsfördröjning innan sökning efter guidekabel sker.

Vanligtvis rekommenderas en kort fördröjningstid på guidekabelsökning, ex 0-1 minut och svag signal på laddstationenns signalstyrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.